alternativ_vanholnap
VanHolnap

Mi lesz, ha Észak-Afrika is megindul Európa felé? (Ez a térség is iszlám vallású)

eszak_afrika

(Nem riogató, hanem tényszerű írás.) Látva a szír bevándorlási hullámot – mely abszolút nem most indult -, felmerülhet a kérdés mindenkiben: meddig tarthat a jóléti államok gazdagot egyre gazdagabbá, szegényt egyre szegényebbé tévő világgazdasági folyamata?

Mert bármennyire is nem hiszed, még Magyarországnak is köze van pl. a közel-keleti államok elszegényedéséhez, a konfliktusokat megoldhatatlanná tévő egyik tényezőhöz, az olajhoz is! Igen, magyarként te is profitálsz a lemaradó országok kifosztásából!

A probléma megoldási lehetőségei a nagyok: USA, Oroszország, EU számára is zsákutcába torkolltak. Miért? Miért nem lépett az USA eddig – mint Irak esetén? Miért nem csinál igazából senki semmit? Elég lesz egy kerítés, ha a nagyon szegény észak-afrikaiak is megindulnak?

Ebben a cikkben ezekre adok szakmai, nevén nevezve geopolitikai választ, amit az előző cikkemből: “Miért nem a gazdag Dubai-ba menekülnek a szírek? – Józanul a bevándorlás tétjéről” sokan hiányoltak.

A mostani információk természetesen nem tőlem, nem is az újságok ferdítő cikkeiből származnak, hanem szakértőktől: az MTA egyik tagja, továbbá egy biztonságpolitikai és egy geopolitikai szakértő részévételével tartottak egy előadást, melyen a káosz kialakulásának okait és megoldások nem létének okait tárták a jelenlévők elé.

Anélkül, hogy bárkit is riogatnék, és kirángatnék a >jajj, de rossz nekem magyarnak karosszékből<, bizony el kell mondani: a lehetőség nagyon is adott ahhoz, hogy pár éven belül Észak-Afrika is úgy döntsön, a jóléti Európa mégis izgalmasabb, mint a sivár homoktenger, a betegségek, oktatás hiánya, egészségügy hiánya, és állandó fegyveres csetepaté az Iszlám állammal.

Tudtad, hogy Észak-Afrika is iszlám vallású?

És mi az a Közel-Kelet egyáltalán?

Sokan nem is tudják, mit jelent valójában a Közel-Kelet megnevezés. Egyáltalán nem földrajzi, konkrét határról van szó. Az elnevezés egy politikai-történelmi-etnikai-vallási fogalmat takar. Természetesen meg lehet húzni a sacc per kábé határokat földrajzilag is. Lássuk mekkora területről is beszélünk:

middle_east

Bizony, ez mind a mai Közel-Kelet, ahol többségében (90%) muszlimok (iszlám vallásúak) élnek.

Tudástár: A világon 2 milliárd muzulmán él. Ebből közel 1,5 milliárd a Közel-Keleten. Mindegyik szó: iszlám, muzulmán, muszlim ugyanazt jelenti. Az iszlám arab vallás, ám láthatod, már Észak-Afrikában is ez a fő vallás, valamint India hívő lakosságának 10%-a is a muzulmán vallás követője. (Az EU népessége 500 millió fő.) Ebben a térségben a hívő népesség 10%-a keresztény, illetve zsidó.

A Közel-Keleten a konfliktusok két fő oka: a vallás és az olaj. Legismertebb gócpont: Izrael. Ez az a hely, amire mind az iszlám, mind a zsidó, mind a keresztény vallás igényt tart. (Nagy az Isten állatkertje.)

Azt talán te is látod, ha ez a tömeg, akár szegénységi, akár vallási, üldöztetési okokból megindulna Európa felé, hát bizony a kis magyar kerítéssel a valagunkat se tudnánk kitörölni.

Vallási problémák

Mi a probléma vallásilag, ha mindannyian muzulmánok? Hát pont ugyanaz, ami a keresztényeknél is: van a római keresztény, van a református, van az ortodox, protestáns, és ide vehetjük a zsidó vallást is, mely a bibliához kötődik, de annak csak a felét ismeri el, mert neki az jobban tetszett, tehát nem keresztény, de az ószövetségen alapul, aztán mehetünk a mormonok felé, mint a legújabb (agyrém) irányzat… és a sornak nincsen vége.

A keresztény semmivel nem jobb más vallásnál, hiába is gondolnád, gondoltad ezt. Csak emlékezz a keresztesháborúkra, a máglyán égetésre, a tudomány eretnekségnek bélyegzésére, a második világháborúra, ahol a hatalmas keresztények élve gázosítottak.

A Közel-Kelet fő vallása a muzulmán, 90%-ban szunnita iszlám, és kisebbségben, 10%-ban a síita iszlám tesz ki. A szunnita muszlimok üldözik a síita muszlimokat, ez a vallási és polgárháborúik fő oka, mert a szunnita csak szunnitát akar az iszlámon belül.  (Nagy az isten állatkertje.)

Az Iszlám Állam (ISIS vagy IS vagy Islamic State)

Az Iszlám Állam egy terrorszervezet. Azért nevezik államnak (jogilag nem az), mert tényleg államként viselkedik: nagyon szervezett, oktatási rendszereket tart fenn, belső intézményei vannak, szabályozott bevételi forrásokkal gazdálkodik, mint egy normális állam. (Egyébként tankjuk is van, tény, ha elromlik, javítani nem nagyon tudják.) Más terrorszervezet előtte ilyen mélységig soha nem jutott el.

Az ISIS célja egyesíteni a muszlimokat – természetesen kiirtva belőle a síitákat -, majd saját politikai hálója alá vonva uralni a világot a saría törvénykezés alatt, mely megengedi a nők erőszakolását, karlevágást, hasonlókat. (Jelzem a keresztény élve gázosított, máglyán élve égetett.) Ez a törvénykezés NEM A MUSZLIM VALLÁS, ahogy a nácik sem voltak keresztények, csak annak hazudták magukat! Ez egy beteg torzítása az eredeti vallásnak. (Vallás nélkül is sok hülye van, nem kell aggódni. Az ilyen elmelágyultaknak a vallás csak eszköz.)

Az Iszlám Állam Szíriában található, lásd a térképen feketével, míg a szír erőket pirossal:

isis_in_syria

Nem lehet egyértelműen megjelölni a helyét, de azért nagyjából fel lehet rajzolni. Európában, USA-ban, Afrikában is vannak beépült sejtjeik, melyeket tényleg nem lehet bombázni sem.

Az Iszlám Állam a vallási dogmáival Észak-Afrikát is egyre jobban behálózza. Európában, jóléti államokban több ezer követője van! Nem arabok, jó családban nevelkedett európaiak! Ezek lényegében szórakozásból csatlakoznak, vagy mert nem találták meg identitásukat, vagy mert szimplán öldökölni akarnak…

Miért nem bombázzák egyszerűen az ISIS-t Szíriában? Hát mert Szíria így fest ma: (Vidd le az egérmutatót a képről, és az animáció elindul)

Sivatag, víz nélkül, kosz, káosz, nincsen már mit (szét)lőni. A további bombázásokkal csak még több és több lesz a menekült.

Miért nem lép az USA?

El is érkeztünk a cikk legfontosabb részéhez: mi ez a kis fekete vonalka (ISIS) Szíriában, amit nem lehet kiirtani? Miből él az egész szervezetet?

Ez az “angolszász világgazdaság”. Amelynek az alapja még mindig az olaj és a fegyverek. Az olaj után miben van a legnagyobb pénz? A világon a második legjövedelmezőbb ágazat a fegyverkereskedés.

Az USA egyrészt azért nem lép közbe fegyveresen, mert a világon elég szépen utálják már, valamint Obama a megválasztásakor megígérte, hogy a békés megoldások elnöke lesz, szemben elődeivel. Nyomás érkezik az amerikai nép felől is, akik nem akarják férjüket háborúba engedni, és adóikat sem erre szánják.

Van még egy nézőpont: szinte minden ember egyetért, hogy a diktátorokkal, mint Szaddám, Osama Bin Laden stb. le kell számolni, mert megnyomorítja a társadalmát. Az emberek egy dologgal nem vetnek számot: ezekben a kaotikus  államokban a békét kizárólag a diktátori hatalom tartotta, tartja egyben (Észak-Koreában is, Kínában is, Oroszországban is). Ha egy nagy kutya van, akkor a többi kicsi kussol, mert lelövik. Amint eltűnik az egy nagykutya, a kicsik azonnal megerősödnek, és mindenki a saját hatalmát igyekszik majd kiterjeszteni másokra (Lásd kiskirályság korszakát Magyarországon anno). Ha az USA még ma is Irakban lenne rendezni, akkor azért vádolnák, miért nem megy már haza, ha pedig hazament, akkor azért vádolják, mert káoszt hagyott maga után. (Jobb lett volna, ha be sem avatkozik?)

Miből él az Iszlám Állam?

Az ISIS is az olajból él. Nézzük vissza a tréképre ismét, hogy megértsd. Az Iszlám Állam célja a sítiák kiirtása. A síita muszlimok főként Iránban, és az őt körülvevő országokban tömörülnek: Irak, Afganisztán, Pakisztán stb. és persze Szíria.

iranNézd meg, az Usa milyen államokkal szemben indított eddig háborút terrorveszély alapon: Irak, Afganisztán. Bizony síita vallású országokban, mert ezekben támogatókra talált a szunnita muszlimokkal, nevezetesen az ISIS akkor elődjével szemben is. A korai ISIS támogatta az Irak elleni harcot, hisz síitákat lehetett irtani. Az USA pénzelte is ezeket a szervezeteket. Ezért tudtak megerősödni.

Szaúd-Arábia nagyon gazdag ország, Irak alatt láthatod, többségében szunniták lakják. Ők is irtani akarják a síitákat, mai napig támogatják az Iszlám Államot.

Törökország pedig máig olcsón vásárolja az olajat az ISIS-től – ebben keresd az okokat, amiért lelőtték az orosz gépet nemrég. Törökországnak is érdeke az ISIS fennmaradása.

Az USA és egyéb nagyhatalmak fő célja most a hatalmas Irán, az olajban bővelkedő és atommal és erős katonasággal rendelkező síita muszlim ország szétszabdalása. Szemtől szemben nem támadhatja, ezért szét kell valahogy zúznia belső káosszal. Ha a szunniták kiirtják a síitákat, ezzel Irán lassan feldarabolható kis részekre, mely már nem képes az érdekérvényesítésre! Az olajra rá lehet tenni a kezünket, az atomhatalmak tábora is csökken…

És az oroszokat se felejtsük ki a játékból, akik régi hadeszközeiket értékesíteni tudják. A fegyverkereskedelem a világ második legnyereségesebb ágazata.

Az oroszok is adtak el korábban fegyvereket, persze (feltételezhetően) nem az ISIS-nek, de a Közel-Keleten elég szépen ellátják a konfliktusokat.

Csak Szíriában ennyi érdek feszül egymásnak, illetve ennyi szövetkezés alakult ki, mára átláthatatlanul szövevényesen. Az ábra nem vicc. Tényleg senki nem tudja már, ki kivel van, ki mit akar stb. (Kattints a nagyobb mérethez)

fight_in_syria

A vallási, gazdasági, etnikai, földrajzi ellentétek olyan káoszt teremtettek a gócpontban, Szíriában, amit egyetlen biztonságpolitikai szakértő a világon nem tud már visszabogozni. Ténylegesen nem tudja senki, mi a megoldás, mert annyi érdek ütközik egymásnak. És már azt is látod, hogy nem is célja nagyon sok oldalnak megoldani a konfliktust, vagy megsemmisíteni az Iszlám Államot.

Fontos megjegyezni, hogy sokan az EU valódi szerepével sincsenek tisztában: az EU egy GAZDASÁGI társulás! NEM KATONAI, NEM IS TERÜLETI, NEM JOGI! Nincs, és soha nem is lesz olyan érdekérvényesítő ereje, mint az igazi nagyoknak: USA, KÍNA, OROSZORSZÁG. Akkor lenne az, ha a jövőbeni tervezett egyesítés létrejönne, és egy szuper állammá alakulna, egyetlen vezetővel, közös katonasággal, közös valutával, közös joggal. (A jog csak néhány gazdasági területen közös.)

Valódi veszély az elvándorlás Afrikából?

A veszély nagyon is valódi. Láthattad a fotókat. Ebben a térségben a sivatag az úr. Tiszta víz is alig van. Ez a rengeteg ellentét állandó harcokat eredményez, ami elől menekülni fognak az emberek.

Ahonnan nem menekülnek, ott pedig az ISIS gyakorolja egyre szélesebb körben a vallási mély-hipnózist, mellyel egyre több elvakult követőt gyárt magának. A közel-keleti országok határait vonalzóval húzták meg:

middle_eastNem háborúk során szabdalódott, mint Európa. Európában még 1999-ben is háború volt (délszláv háború), ennek lezárásaként vált szét az egykori Jugoszlávia. Felettünk Csehszlovákia vált szét nem sokkal előtte. Bármennyire hihetetlen, a háborúknak is megvan a maga helye a világban: a későbbi béke megteremtődése. (A konfliktus a világ fejlődésének alapja.)

Közel-Kelet sem rosszabb, mint Európa, mindössze később indult el náluk az önmegvalósítás, az önérvényesítés. Most játsszák le belső meccseiket, amit Európa és az USA már lejátszott korábban. (Első világháború, második világháború, délszláv háború, hidegháború, USA-ban a polgárháború…)

Itt újra láthatod Szaúd-Arábia és Irán méretét. Mind a kettő gazdag olajban, azonban a szaúdiakat egyelőre elég nehéz támadni az olajért. A Közel-Kelet belső meccsei azért lesznek, lettek ennyire kuszák, mert a mai világhatalmak korábban lejátszották saját meccseiket, ezért van szabad kapacitásuk az ÖNCÉLÚ beavatkozásra más területeken.

Mindenki menekül, mindenki öli a másikat. Akiket még ez sem motivál Európa felé, na az majd a szegénység elől fog útra kelni, pláne ha látja a nagy daj-dajozást az interneten, a reklámokban, ahol mindenki mercedes-szel jár, meg McDonalds-ban hatalmas burgert zabál, iPhone-nal telefonál és közben a Star Warst nézi a mozikban.

Tegyük hozzá a globális felmelegedést, amit szintén a jóléti államok felelőtlensége okoz, beleértve Magyarországot is, ahol a 4 millió családra 3 millió személyautó jut. Mind olajjal megy ám, és mind hozzájárul a globális felmelegedéshez.

De ha azt mondaná az EU, hogy minden tagállam adója 5%-át kötelezően utalja át a közel-keleti térségnek, hányan lennének felháborodva? Ha azt mondanák, csak minden másnap használhatod az autódat, hányan lennének felháborodva? Miközben ezek az állampolgárok (beleértve a magyarokat is) bizony ennek a konfliktusnak is köszönhetik az olcsóbb üzemanyagot, a gazdasági fölényt, a jólétet.

Eddig tartott a geopolitikai és biztonságpolitikai nézőpont.
Most jön az én területem, a gazdaság.

Jelenleg nincs megoldás

Azért sincsen megoldás, mert a jelenlegi “angolszász világgazdasági rendszernek” nincsen alternatívája! Nincsen. Az egyetlen, ami lehetett volna, a kommunizmus, elbukott. Senki nem nyúlt bele, elbukott, mert a matek nem jött ki.

És nem, az alapjövedelemmel sem jön ki. Sőt! Azzal még inkább elhúznánk a matekot a kommunizmusnál is nevetségesebb irányba. Gondold már végig, 7 milliárd ember él a Földön, ennyit a Föld még el tud tartani, de nem azon a szinten, ahogy egy átlag európai él! Még azon a szinten sem, ahogy egy átlag magyar él!

Ha a Földön csak Jézusok, és irgalmas szamaritánusok élnének, akkor persze létezhetne egy olyan gazdasági rendszer, amiben mindenki jól jár. De tudjuk, nem így van. Te sem vagy jó, maximum annak hiszed magad. Senki sem jó. A többség csak ezzel áltatja magát.

Amikor Magyarországon is fel vannak háborodva az emberek, ha azt mondod nekik, “ne autóval járj már a sarokra szarni is”! – hát azonnal jön a kifogás: gyökérkezelték a fogamat, csak nem várod el, hogy gyalog menjek a boltig… Képzeld el ezt az USA-ban, ahol éjjel-nappal megy az úszómedence, a légkondi, ezekről mondjanak le? Miközben te sem tudsz lemondani az autódról, az iPhone-ról, az okostelefonról, és még többet és többet akarsz… Olyan szinten akarsz élni, mint egy osztrák… Hogy jön ki ez a matek?

Elárulom: sehogy.

Ha mindenkinek elosztanák a világ mai pénzügyi vagyonát, akkor azt jelentené, hogy a mai fizetésedet megszorzod kettővel (ezzel visszaadjuk, ami most a gazdagoknál felgyűlt), és utána elosztod héttel (ezzel szétosztjuk azt a vagyont 7 milliárdnak, amit ma 1 milliárd jóléti ember birtokol, köztük te is)!

Beérnéd ennyivel? Ha egy átlagbért nézünk, akkor ez 150 ezer szorozva kettővel, osztva héttel = havi nettó 43-50 ezer forint. Ha nem adózna senki, és alapjövedelem volna, akkor a fizetésed adó nélkül ennek duplája: 90-100 ezer forint. Két kereső két gyerekre számolva mindenki fejenként havi szinten 50 ezer forintból élne, amiben semmilyen iskolai oktatás, egészségügyi szolgáltatás nincsen benne, mert ez lenne az alapjövedelem, amit igazságosan szétosztunk 7 milliárd ember részére a megtermelt javakból, és feltételezzük, hogy senki nem lop közben, és a nagyvállalatokat is képes lesz az állam irányítani becsületkassza alapján. Aha.

A világ vagyona

Sokan azt hiszik, a világ vagyona, húúúúúúúúú de naaaaagy. Nagy, ha kevés ember birtokolja. A Credit Suisse jelentése (2014) alapján: (Fordítás alatta)

“Our estimates for mid-2014 indicate that once debts have been subtracted, a person needs only USD 3,650 to be among the wealthiest half of world citizens. However, more than USD 77,000 is required to be a member of the top 10% of global wealth holders, and USD 798,000 to belong to the top 1%. Taken together, the bottom half of the global population own less than 1% of total wealth. In sharp contrast, the richest decile hold 87% of the world’s wealth, and the top percentile alone account for 48.2% of global assets.” – 11. oldal alja

Ahhoz, hogy a felső 50%-ba tartozzon valaki a világ vagyonának birtoklásában, egy személynek mindössze 3650 dollár, azaz 2014-es (240 Ft) árfolyamon 876 ezer forint vagyonnal kell rendelkeznie! Van ennyid a hiteleid, tartozásaid levonása után, de minden vagyonodat: ruha, telefon, ékszer, ház, autó… beleszámolva? Akkor bizony a felső 50%-ba tartozol!

Ha te ebbe beletartozol,  akkor lásd a világ másik felét, ugyanis a világ alsó 50%-a a teljes vagyon mindössze 1%-át birtokolja.

A világ leggazdagabb felső 10%-ba akkor tartozol, ha a vagyonod az adósságaid levonása után legalább 77 ezer dollárra rúg, vagyis kb. 18,5 millió forint. Ha van egy belvárosi 70 négyzetméteres lakásod, bizony te már a világ felső 10%-ába tartozol.

Tudom, hogy kevesled! Éppen erről beszéltem! Te aztán megelégednél a kevesebbel, igaz? Igaz a frászt. Te is osztrák életszínvonalon akarsz élni, ami lehetetlen! Eközben az USA-t is vádolod, mert mekkora szemét, hogy olajat akar, csak éppen abba nem gondolsz bele, hogy a számítógépen lévő windows, amit használsz, ennek a jutalma, ahogy a szoftvereid nagy része, a filmek, amiket nézel, az étel, amit eszel, a munkahelyed, ahová bejársz, mind-mind ennek a kifosztó rendszernek a hozadéka.

Az emberek jónak akarnak látszani, de bizony, nem azok. Senki sem. Nincsen megoldás, mert az ember alapvetően – biblia óta tudjuk – rossz.

Egyetlen nagyhatalomnak sem érdeke a béke a Közel-Keleten, mert minél több állam eszmél rá arra, mennyire jól élnek ezek Európában, USA-ban, sokan már Kínában és Oroszországban is, annál többen akarnak majd a tortából. És sokfelé osztva bizony az a torta apadni fog.

Ezért fogják finanszírozni az Iszlám Államot, éppen csak annyira, hogy

  • ne legyen túl erős,
  • de túl gyenge sem,
  • de az ellentétet tartsa fenn a szunniták és síiták között,
  • valamint szállítsa az olcsó olajat,
  • vásárolja fel a régi fegyvereket…

A nagyhatalmaknak mindig az az elsődleges érdeke, hogy a diktatúra és káosz a világ nagyobbik felén fennmaradjon: Észak-Korea, Egyiptom, Afrika, India, Dél-Amerika, Kína, Oroszország, Közel-Kelet… Ehhez létrehoznak olyan álszervezeteket, mint az ENSZ, ami arra jó, hogy megtévessze a jóléti államok lakóit, hogy mi teszünk a szegények felzárkóztatásáért, közben minden állami vezető pontosan tudja: ez lehetetlen.

Ezért nagyon jó az EU vezető nagyhatalmainak (Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Svájc…), ha a kisebb tagállamokban diktatórikus vezetők kerülnek hatalomra, és a megosztottság állandóan fennmarad, mint nálunk is, ezért erősödik ebben a térségben a szélsőjobb is: Lengyelországban, Szlovákia… A fő szempont az állandó feszültség fenntartása – saját véleményem, semmi bizonyíték nincsen rá, bár jelek mutatnak ilyen irányba -, ezek a vezető országok pénzzel is megtámogatják a szélsőjobboldali szervezeteket, illetve diktatórikus vezetőket, pártjaikat. Mindig épp csak annyival, hogy túlságosan erőssé se váljanak, de épp elég erőssé, hogy a nemzeti feszültséget állandóan vízfelszínen tarthassák.

Minket is kihasznál az EU: kivágatja a fáinkat, melyért pénzt fizet a gazdáknak, hogy saját termelőiknek ne legyen konkurenciája. (Sok egyéb eszközükről már beszámoltam ezen oldal gazdasági cikkeiben.) Viszont cserében pénzt adnak vissza nekünk. Mi, magyarok nem tudnánk megteremteni ezt a jólétet sem, ők meg tudják teremteni, aminek az ára, hogy ők élnek sokkal jobban. (A magyar emberek a tanulásban nem járnak élen, eszük ágában sincsen fejlődni, vagy az iskolai dolgokat megérteni, erről szólt az előző cikkem: “Be kéne fejezni az oktatás hibáztatását.” (Nem is értik a magyarok ezt a cikket, ezért nincs esélye a magyar társadalomnak osztrák szinten élni.)

De ha értenék is, nem élhet a világ osztrák szinten, még magyar szinten sem! Nincs ekkora vagyona a világnak!

A világunk: harc a kajáért! Sosem volt más. És valószínűleg sosem lesz.

Meddig tartható fenn az angolszász kifosztó rendszer? Egészen addig, amíg lesznek milliók, milliárdok, akik bagóért hajlandóak dolgozni ebben a rendszerben. Ha a világ nagyobbik felén demokrácia lenne, az embereknek lenne ideje észrevenni mindezt, lenne idejük tanulni és fejlődni… A tanulással pedig megérteni, hogy ki vannak fosztva. A nagyok sosem fogják megengedni. Orbánék éppen ezért korlátozzák a gimnáziumi férőhelyeket, és csökkentik a felsőoktatásban tanulók számát: ez (megint nincsen rá bizonyíték, jelek mutatnak erre), az EU nagyjainak, főként Németországnak a kérése a magyar kormány felé! (Cserében elnézik a politika tolvajlását, biztosítja a külföldi off-shore számlákat, és így tovább…) Tetszik, nem tetszik, sosem a szakmunkások fogják fejlődésnek indítani egy-egy ország gazdaságát, mert már régen nem a fizikai termelés okozza a jóléti államok életszínvonalát! Ez már régen elméleti tudásfölényből fakadó vagyongyarapodás!

Hangsúlyozom, mindezek ellenére Magyarország is nyertese ennek a világrendszernek: a világ felső 50%-ába tartozunk. Noha nem a legfelső részébe, de nem is a nyomorba, bőven nem…

Hiheted jónak magad, de te is aktív résztvevője vagy a világ nagyobb részének elnyomorításában. Amint összeszedsz 1 millió forintot, azzal máris egy tucat embert döntöttél a nyomor szélére odaát. Ki a rosszabb, aki 10 embert ölt meg gázzal, vagy aki 100-at? Egyértelműen nincsen különbség. Neki ennyi jutott, mikor meghúzta a kart, a másiknak meg annyi. Attól, hogy az USA állampolgárai olyan kart húznak meg, ami nagyobb nyomort okoz a világ másik felén, a magyarok pedig olyan kart, ami kisebbet,ettől a magyar még nem lesz jobb.

Mi magyarok is kifosztunk másokat, ahogy minket is kifosztanak mások.

Tetszik vagy nem. Ez a világunk.

Jogod van nemet mondani

Ilyenkor érdemes elgondolkodni, érdemes-e állandóan ennyire elégedetlennek lenned az életeddel? Biztos, hogy a magyaroknak ennyire rossz az életük? Láttad a szír fotókat? Nézd meg újra. Ott nincs víz, nincsen étel, nincsen mozi, nincsen szórakozás, nincsen discó, nincsen színház, nincsen pláza, nincsen semmi, ami nekünk magyaroknak megvan!

Biztos, hogy mindig túl kell hajszolni a dolgokat? Biztos, hogy nem éri meg elfogadni, amid van? És örülni annak? Biztos, hogy mindig csak az osztrák életszínvonal hozhat boldog életet? Biztos, hogy nem lehetne a magyar anyagi helyzettel is normális, tűrhető egészségügyet csinálni? Semmi sem biztos.

Azt kivéve, hogy ebben a világrendszerben, akinek van valamije, az mindig más kifosztása árán szerzi azt!

Mindenkinek a saját döntése, hogyan kezeli ezt. És mindenkinek a saját döntése nemet is mondani, mindenre!

Sokan – önmagukat liberálisnak mondva – azzal vádolják a kerítéssel egyetértőket, hogy érzéketlenek, szélsőségesek, szemétládák… Ez NEM liberális gondolkodásmód, ez uralkodás másokon! Amikor majd én megmondom, mi a helyes, majd én megmondom, mit kéne érezned, amikor én megmondom, mindenkin segíteni kell. Ekkor ezek az emberek éppen olyanok, mint akiket vádolnak: nem tartják tiszteletben más döntését.

Senkinek nem kötelessége segíteni másokon! Jól hallod. Sokan úgy gondolják: segíts magadon, isten is megsegít. Ha nekik ez a hitvallásuk, akkor ugyanolyan vallássértő vagy, mikor ezt megkérdőjelezed, mikor mások nem tisztelik a te vallásodat.

Jól látható, nem lehet 1,5 milliárd közel-keleti muzulmánt beengedni egy 500 milliós EU-ba, de még a töredékét sem, pláne utána bevezetni az alapjövedelmet. Engedjük is be őket, járjon mindenkinek minden ingyen… és osszuk el a világ vagyonát, hogy mindenki osztrák életszínvonalon éljen… Sokan mintha a mesét kevernék a valósággal olyan helyzetben, mikor nem lehet.

Nekik is megvan a lehetőségük megoldani a saját problémáikat, hiszen rengeteg olajuk van, melyből jobb életet teremthetnének. A magyaroknak is megvan a lehetősége, hogy ne vágja ki az összes almafát az EU aprópénzéért cserében! (Lásd Hosszú Katinka mostani esete, melyben nem feküdt le Orbánnak és a többi milliárdosnak.) Mindig ki lehet állni a saját jogaidért, és ez nem másnak a feladata, hanem az egyéné. Ilyen nézőpont is van.

Jogod van nemet mondani mindenre anélkül, hogy bűntudatot éreznél! Jogod van ahhoz, hogy eldöntsd, mi fontos neked, és mi nem!

Teljesen érthető, hogy mindenki a saját családját tartja elsődlegesen fontosnak, és nem idegenek családját. Totál képmutatás mást állítani. Pláne úgy, hogy ezek (a másokat érzéketlenséggel vádoló) emberek is használnak autót, okostelefont, windowst, és sok mást, mellyel hozzájárulnak a világ másik felén élők nyomorba taszításához. (A határ nem számít, mindegy, hogy egy embert gázosítasz el, vagy tízet, csak mert kisebb kar jutott neked.)

Hogy hol van az emberiesség határa? Szerintem senki sem tudja. Mindenkinek magának kell meghúznia saját határait. Mást vádolni képmutatás, mert te is megnyomorítasz másokat, és mások is megnyomorítanak téged. A világban mindenkinek magának kell megharcolni a saját jogaiért. A pénzt túlhajszolni sem érdemes, erre majd magadtól rájössz, idősen, mennyi időd ment el tárgyakra, miközben az élőkkel nem foglalkoztál. Nem kell hát irigyelni sem a milliárdost, sem az amerikait, mert nem biztos, hogy 60 évesen is irigyelni fogják saját magukat, visszagondolva az életükre, emlékeikre.

Mindig lesznek nyomorban élők, és mindig lesznek milliárdosok. Ez nem zárja ki, hogy segíts másokon, de ekkor is tudd, másokat te is meg fogsz nyomorítani, akár tudtodon kívül, ahogy téged is megnyomorítanak mások, akár tudtukon kívül. Viszont azzal is tisztában kell lenni, ha ők megelégelik a nyomort, és elindulnak Európa felé, ennek a döntésnek a következményét is vállalni kell. Mindenki mondhat nemet és igent is mindenre, de a következmények mindig a korábbi döntések eredményeként jönnek majd létre.

A világot nem tudod megváltoztatni, de magadon tudsz változtatni, ami kihat a környezetedre, mindig.

VanHolnap.hu
A weboldal nem csupán problémákat vet fel, illetve szembe megy a sztereotípiákkal, de egyedülállóan megoldási javaslatokat is kínál programok formájában, melyekhez bárki hozzászólhat, javasolhat. (Programok menüpont) A cikkek egyetlen párt véleményét sem tükrözik. Ha hozzászólnál, ne tartsd magadban!

15 Hozzászólás

  1. Csabesy

    2016-03-10 at 02:41

    szerintem itt kéne abba hagyni a további cikkek írását… :D és most nem beszólás kép írom ezt! a végére annyira le lett írva a konklúzió és annyira igaz hogy valójában már nincs hova fokozni a dolgot. The End :D

  2. PSissy

    2016-01-12 at 12:10

    Szia Laci!

    Bocs, Svájc nem EU tagállam. De ez marginális… :)

    “A kapitalizmusnak az a sajátos hibája, hogy egyenlőtlenül részesít a javakban. A szocializmusnak az a sajátos erénye, hogy egyenlően részesít a nyomorban.”

    A klímaváltozás, amit a jóléti államok felelőtlensége okoz…
    Ez egy picit így nem igaz. Még egyetlen konkrét jelentés sem igazolta ezt. Az IPCC-t ne keverjük ide, mert őket “azért fizetik”, hogy ezt mondják.
    Valójában akkor is melegedés lenne, ha mi itt sem lennénk.

    Kb. 50 évre elég az olaj… Ez demagóg.
    Ezt mondják már vagy 40 éve! :D
    Senki nem tudja, mennyi ideig elég, mivel nincsenek pontos adatok a készletekről. És újabb mezőket tárnak fel. Pl. Szibériában annyi gáz van, hogy még a vibrátort is át lehetne állítani gázüzeműre, akkor sem fogyna el soha. Meg kell oldani, hogy olyan körülmények között is kitermelhető legyen.

    Az adósság eltörlésével a vagyont nem törlik el. A vagyon más kezekbe vándorol. Amit írsz, hogy “eltörölnek” az “csak” fizetőeszköz, nem pénz. És valójában az a bankbetét nem is létezik, csak a virtuális térben. :D Ahogyan a felvett hitel sem; akkor “teremtődik, amikor aláírod a hitelszerződést. Te hatalmazod fel a bankot, hogy nyomtasson pénzt. Hiszen, ha “nyomtatott” pénzből szeded össze a tíz millát, akkor az valójában bűvésztrükk: a semmiből varázsolsz elő valamit: a semmiből lesz pénz – pontosabban fizetőeszköz. Mert: “Gold Is Money, Everything Else Is Credit” J.P. Morgan
    Az újkori “adósság” a FED pénznyomtatási stratégia eredménye. A keynes-i elmélet legfőbb tisztelője és alkalmazója. :) Lásd “helikopter” Ben. ;)

    Miért nem vagyunk elégedettek, miért nem osztjuk el egyenlően, amink van?
    Mert nem vagyunk egyenlőek! Vagy Te egyenlőnek érzed magad azzal, aki szarik tanulni, csak lopni tanul, lébecol egész nap, és veszi fel a segélyt??? Akkor oszd meg vele léci, amid van!
    Én nem érzem magam egyenlőnek olyanokkal, akik semmit nem tesznek magukért. És egyáltalán nem a cikkben is említett muszlimokra, vagy a szíriai menekültekre gondolok. Egyáltalán nem gondolok vallási, etnikai, stb. csoportokra! Emberekre gondolok, akik nem tesznek meg mindent magukért.
    De Te is írsz róluk elég sokat! És igazad is van, egyetértek. Csak azzal nem, hogy, mi aztán hű, de egyenlőek vagyunk.
    Hogy hol lakom, milyen autóm, ékszerem, bármim van, magamnak köszönhetem. Itt most ne vegyük bele azokat a “fehér galléros” bűnözőket, értsd politikus :D DD, akik “megteremtik” maguknak a lehetőségeket, stb.

    Az eddigi életem több, mint felét tanulással töltöttem, és még most is tanulok. Van három szakmám, amiből a “legkevésbé” jó, a hivatásos gk-vez. Van egy pöhödöm is. Meg tudok szólalni 4 nyelven.
    Ezzel együtt igyekszem tenni azokért, akik rászorulnak. És nem muszlimokat, keresztényeket, zsidókat, meg ateistákat, kékeket, zöldeket, fehéret, feketét látok… hanem embereket.
    igen is, szükség van olyanokra, akiknek több van! Az “egyenlősdi” volt a szocializmusnak nevezett baromságban. Jó volt? Frászt! Ja, jó volt… mindenki Trabanttal, meg Wartburggal járt. A menők meg leselejtezett rendőr Ladaval. Király! Az kell?

    Nem jobb-e megosztani másokkal, amink van? Persze, erre utalsz.
    De azért “tenni kell”, hogy hajléktalan légy!
    És azért is, hogy olyan országban élj, ahol elfogadható az élet, sőt, több is annál. Mindezekért tenni kell. De nem teszünk egyenlően. Hiszen nem vagyunk egyenlőek.

    Jól látod, a fejlett országok, főként Európa, még mindig a gyarmatosítás nevű társasjátékot játssza.
    És volt még egy keresztes hadjárat is.
    Mindenért fizetni kell! Lehet, hogy most jött el a mi időnk…
    Ez a karma. Olyan életed lesz, amilyet elképzelsz magadnak, amilyet létrehozol magadnak. Ha sok szarságot követsz el, egyszer jön a “fizetőpincér”, és hozza a számlát. :) Mi (Európa), elég sokáig elég sok szarságot követtünk el. Lehet, hogy itt az idő, a pénztárcába nyúlni…

    Ecomomics in 8 words: There is no such thing as free lunch.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2016-01-14 at 00:07

      Szia!

      Teljesen egyetértünk, hogy nincsen egyenlőség. Írtam én ilyet valaha? :) Sok cikkben még példát is hoztam, hogy az élet olyan, mint egy olimpiai verseny. Ha mindenkinek kiosztanánk ugyanazt a jutalmat, illetve mindenkit egyformán díjaznánk, ki a fene küzdene, hogy első legyen? És milyen alapon járjon az utolsó lusta herének is ugyanaz a díj? Ezt sokszor leírtam, de lesz erről szó az alapjövedelemmel foglalkozó cikkben is. Minden cikkbe nem írhatom le, sokan így is azzal jönnek, hogy hosszúak a cikkek :) ez nem fog változni, mert az oldal alapkoncepciója is ez: olyan témákat feldolgozni, amiket nem lehet két mondatban bemutatni. Az ismétlésnek is van oka, hiszen a berögződöttséget csak ugyanakkora erőhatással tudod átlendíteni a másik oldalra.

      Az olaj pontos mennyiségét senki sem tudja, viszont ami ezen kívül fellelhető, olyan drágán nyerhető ki, ami ma még nem éri meg. És valszeg később se fogja. De tény, egyszer elfogy, és ezzel számolni kell.

      A klímaváltozást azért némileg igazolja, hogy bizony az iparosodással együtt elindult egy elképesztő változás az éghajlatban, ami előtte csak a dinoszauruszok idején volt, akkor se tudjuk, mi okozta. És bizony van egy ózonrétegünk is, melyen lyukak vannak, és bizony az iparosodás óta. Van egy Kiotói Egyezmény is, amit nézz meg térképen, ki nem tartja be, és nem fogadja el? http://www.globalisfelmelegedes.info/index.php?option=com_content&view=article&id=46:kiotgyezm&catid=39:klpolitika&Itemid=68

      Ez bizony az USA. Magyarország pedig, mivel nincs ipara, a kvótáját eladja más ipari országoknak. Tehát bőven van összefüggés.

      “Hiszen, ha “nyomtatott” pénzből szeded össze a tíz millát, akkor az valójában bűvésztrükk: a semmiből varázsolsz elő valamit: a semmiből lesz pénz – pontosabban fizetőeszköz. ”

      Jajjajj, na ez az a rész, amire még nem szántam rá magam, hogy megírjam a cikket a bankok pénzteremtéséről. Kerestek már meg ezzel privátban is, ott válaszoltam elég sok dologra, ígértem, hogy lesz cikk róla. De még nem most :) A pénzteremtés nem úgy működik, ahogyan a youtuboe-os videó meséje elmondja. Annak nincs köze a valósághoz, a bankok pénzteremtésének viszont igen. És nem, nem bűvésztrükk!

      • PSissy

        2016-01-14 at 18:44

        Szia!

        Egyenlőség – egyenlőtlenség: Igazad van, valamit félrenéztem! :) Hosszú a cikk, többször olvastam, ide-oda görgettem… A lényeg, ebben egyetértünk! :)

        Oil. Hogy hol, mennyiért nyerhető ki… Ez megint az a kategória, mint a rablóultiban, csak azt tudja, aki bemondja. Ahogy mondod: ma még nem éri meg. A technológia azonban rohamléptekkel fejlődik; ami tegnap nem érte meg, ma már hasznot hoz. Az tény, hogy véges. Hogy mennyi ideig tart… szinte felesleges ezen sokat rugózni… fene tuggya! :)

        A klíma azóta változik, hogy kondenzálódott a légkör. Volt melegebb, hidegebb, szárazabb, nedvesebb. De sosem volt stabil. Képtelenség!
        Pontosan az “elképesztő változást” nem nagyon látom igazolva sehol sem.
        Az már a Vostok jégmagból kiderült, hogy a CO2 szint emelkedése lemarad a hőmérséklet emelkedéstől. R-Go: a hőmérséklet emelkedése okozza a CO2 szint emelkedését. Csak ezt nem szokás olyan nagyon propagálni.
        Ha a földtörténeti időszakokat nézzük, a CO2 és a hőmérséklet nem nagyon mutat korrelációt:
        http://www.biocab.org/Geological_TS_SL_and_CO2.jpg#ActualImage

        És az is nagyon jól mutatja ennek az egésznek a “komolyságát”, amit Te is említesz: CO2 kvóta. Akinek kevés van, az eladja, annak, akinek sok! WTF?! http://greenfo.hu/hirek/2015/05/22/osszeomloban-az-unios-co2-kvotarendszer

        És a megújulók is… Jó pár számítás jelent meg, többek között, hazai kutatók tollából, ahol bemutatták, hogy a zöld valójában egyáltalán nem zöld. Napenergia, szélenergia… Vas megyényi területeket kellene lefedni napcellákkal, betelepíteni pörgettyűkkel, hogy kiváltsuk Paksot. WTF?! Plusz, a pörgettyűk megépítése, fenntartása egyáltalán nem zöld – kell hozzá beton, vas, miazmás. És ezek előállítása?
        Ez egy meglehetősen szövevényes téma, és az egy végtelenül lebutított hozzáállás, hogy amióta gőzgép van, azóta van klímaváltozás. Amióta van légkör…
        Sokkal ésszerűbbnek tartom pl. a német példát, ahol a lakossági napenergia előállítás éves szinten 12x akkora, mint Paks éves termelése! Látható is, hogy mindenhol napcellák figyelnek a házakon, és olyan területeken, ahol nem termesztenek semmit.
        És még egy dolog: kitör pár nagyobb vulkán, és a CO2 kvóta mehet a szemétbe, a melegedés meg pár évre (évtizedre) el lesz napolva.

        Bankok pénznyomtatása.
        Van erről egy könyv:
        http://goldsilver.com/books/
        Már jó pár nyelvre lefordították, magyarra nem. :) Én heccből lefordítottam, mert úgy gondoltam, jó, ha más is tud erről…
        A könyvben történelmi példákon keresztül mutatja be a szerző, hogyan is zajlik az “adósság létrehozása”. Eléggé olvasmányos, és érdekes is.
        Nemtom, milyen jutúbos videóra gondolsz…
        És, bocs, de bűvésztrükk: ha semmiből valamit varázsolsz elő, az nem lehet más, mivel semmiből… csak semmi lesz. :)

      • Meridian

        2016-02-14 at 19:35

        “A klímaváltozást azért némileg igazolja, hogy bizony az iparosodással együtt elindult egy elképesztő változás az éghajlatban, ami előtte csak a dinoszauruszok idején volt, akkor se tudjuk, mi okozta”

        Na, ezt könnyű megválaszolni. Én tudom. A Napnál is világosabb. Itt van az orrunk előtt. A dínók közül kivált egy faj, ami értelmessé tudott válni. Ezek civilizációt hoztak létre, pont úgy mint mi. Ez a civilizáció kijutott az űrbe, eljutott más csillagokra is. Mostanában visszatértek, ők az összeesküvés elméletek gyíkemberei. “Reptilianok”. És velük jöttek a “szürkék” is… ők viszont teljesen idegen faj. (esetleg az emberei faj jövőbeli civilizációjából visszautazott egyedei) ;) :B :B :) :D

        Ja, de mint minden civilizáció, ők is háborúztak. A Mars és Jupiter között lévő bolygót is ők robbantották fel – ebből lett a kisbolygó-övezet. De ennek következtében egy darab eltalálta a Földet is, és az életszínvonal visszaesett a dínók előtti időszakra. Amúgy a dínókat kevéssel korábban maguk a gyíkemberek irtották ki, hiszen nem lehetett együtt élni velük. (gondoljunk bele: ha most tyranosaurusok mászkálnának a szomszéd erdőben, az mennyire lenne “egészséges” dolog? ;) )

        És hogy ennek nyoma lenne? Ugyan már… néhány 100ezer év múlva a piramisok sem lesznek a helyükön.
        A mi civilizációnk mennyi idős? 8-10ezer éves…? de a fejlődés az utolsó 200 évben az ezt megelőző 8000 évhez képest össze sem mérhető! És ha minden jól megy, akkor milyen szinten leszünk 500 év múlva? 10-12ezer év. Ennyi elég ahhoz hogy túlnőjünk a Föld és a Naprendszer határain és korlátain (már amennyiben ez lehetséges – mert a hindu vallás szerint ez nem lehetséges, bár lehet, hogy ezt az párhuzamos univerzumokra értik, mármint hogy ezek közt az utazás egyáltalán nem lehetséges – érdekes egy vallás, mi? Nem éppen heliocentrikusak, mint a zsidó-keresztény-iszlám vallások..)

        Szóval a “gyíkember civilizáció” a 80 millió évnyi távlatban simán elveszik, mint szürke szamár a ködben.

        Amúgy azért szólok, nem gurult el a gyógyszerem. :)

        Mindez egy brainstorming csak részemről, nem kell túl komolyan venni. Csak annyira, hogy vajon lehetséges-e a WARP hajtómű megépítése? ;)

        • Meridian

          2016-02-14 at 19:58

          Amúgy vicces az egészben, hogy a fentieket kb 12 évesen gondoltam ki először. Amikor nem volt még internet, sőt még a szocialista rendszer volt.
          Csak nézegettem a csillagatlaszokat, meg Föld őstörténetéről szóló ismeretterjesztő könyveket és filmeket.

          Oszt most meg a net tele van ezzel az elmélettel, sőt egész rendszerszintű konteót is összeraktak belőle… és becsszavamra semmi közöm hozzájuk, de korábban nem is hallottam erről. :) :D

          Ráadásul én nem is hiszek ebben, csak egy eshetőségként tartom számon, főleg azért mert rohadtul nem lehet bizonyítani, és semmi jelét nem találták még ennek (vagy csak én /vagy mi/ nem tudok róla). Viszont nemrég olvasgattam a hindu vallásról egy értelmező kivonatot, na az meglepő volt számomra. Főként az, hogy a maguk primitív leírásuk módján azt állítják élet nemcsak a Földön van, hanem minden más bolygón (amit nyilván úgy kell értelmezni, hogy minden más csillagrendszerben ahol vannak bolygók – azok közül egy vagy több bolygón, a körülményeinek megfelelő életforma van). Másrészt a viláegyetem életkorát sem párzere évre teszik, hanem sok milliárd évre és az univerzum teljes életkora ~300ezer milliárd év… ami akár lehet reális is, mivel egyelőre a mérések alapján az univerzum folyamatosan tágul, és “jóideig” (50-60 milliárd évig már biztosan) ez így is marad.
          Ja és nem egy univerzum van, hanem sok. A miénken kívül.

          Az egyedüli buktató az egészben az, hogy szerintük minden élőlény azért van itt, mert elvágyódtunk a “paradicsomból” (ahol a muszlimokat 77 szűz “várja” :D ), az egonkat kiélni kerültünk ide, ami viszont egyben börtn és csapda is.

          Viszont ellentmondásos az egész, ha már tudjuk hogy nem volt jó nekünk Krisna “mellett” a paradicsomban, helyette kértünk egy másik világot és ezt meg is kaptuk, de láthatóan direkt szar az egész (mert korlátos -mint a fenti cikkben az, hogy nem élhet mindenki jól, hiába is ezeretné azt, mert NEm lehetséges), akkor miért nem lázadunk és kérünk egy másik világot, ami ennél jobb és kielégíti az igényeinket? Mert a hindu vallás szerint ez a világ egy börtön, és szándékosan rossz. Ahol tervezetten szívunk-szopunk, ha nem mondunk le az egónkról. Márpedig pont ez a lényeg, az egónk miatt jöttünk el, de pont hogy nem szívni, mert a paradicsomi nagy semmi-lét az volt a szívás…!

          Egyébként belegondolt már valaki ebbe is? Mondjuk eljön a messiás, és a kánaán, mindenkinek szuper jó lesz, mindenkinek mindene meglesz, és nem halsz meg, nem szenvedsz semmitől, és ráadásul mindez örökké is tart? Az nem lesz pillanatok alatt irtózatosan monoton és HALÁLIAN unalmas?!

          Ráadásul a “mindene meglesz alatt” azért korlátok is vannak. Mert biztos az, hogy nem lesznek videójátékok (amiben a másikat virtuálisan jól lepuffantod – nincs erőszak, ergó háborús játékok sem lehetnek), élvezeti cikkek, úgy egyébként szex sem, mert valszeg nemek közti különbségek sem lesznek, már csak azért is, mert nem lesz születés sem, mert halálozás sincs, és így tovább…

  3. ACR

    2016-01-09 at 13:44

    Ezeket a cikkeket egyszer egy rendes szerkesztő majd szépen normális terjedelművé szerkeszti, kihúzza a számtalan önismétlést ill. felesleges mondatot, és akkor egész jó, élvezhető, másoknak is ajánlható cikkek lesznek.
    A cikk tartalma egyébként alig reflektál a címére. Semmit nem tudtam meg arról, mi lesz ha Észak- Afrika megindul Európa felé. Továbbá semmi hasznosítható konklúziót nem kapunk, sem olyasmit, amin el lehetne gondolkodni. Kapunk egy kollektív bűntudatot, és hogy végül is örüljünk annak, amink van addig, amíg a fejünkre nem omlik a világ.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2016-01-09 at 14:27

      Üdv!

      Azért nincsen konklúzió, mert senki nem tudja a választ a kérdésre! Aki az előadást tartották: MTA doktor, biztonságpolitikai és geopolitika szakértő, ők is elmondták: nincs válasz. Senki nem tudja a választ.

      Tetszik vagy nem, van ilyen. Az életben sokszor az emberek abba a hibába esnek, hogy mástól várják a választ. A kérdés egy nyitott kérdés. Néha elég csak elgondolkodni a dolgokon a változtatáshoz akár saját életünkben is.

      A szerkesztést felajánlom bárkinek! :)

      • Miló

        2016-01-12 at 03:31

        Üdv,
        fentebb hszólóval egyetértek, ki is egésziteném azzal, hogy az emberek nem rosszak, hanem adott cselekményben igy vagy úgy cselekszenek valami hatására.
        NINCS jogunk NEMET mondani, csak lehetőségünk van rá. Ez nem jár, mint a nyugdij, vagy mint az elefánt, hanem lehetőség.
        De amúgy jah összeségében egyetértek, ennyi volt a kritika.

  4. Attila

    2016-01-09 at 09:33

    Egyáltalán nem támasztottad alá, hogy nincs erőforrás a világon 7 milliárd ember normális -mondjuk egy magyar átlag színvonalának megfelelő – életére. Csak frázisokat pufogtatsz. Ehelyett számold már ki -pl.egy következő cikkben-hogy mennyi forrás megy el fegyverkezésre, mennyi megy el pocséklásra és mennyi megy felesleges luxusra. Ha hiszed, ha nem, van elég kő, elég fém, elég energia és elég termőföld, hogy normálisan éljen nem 7, hanem akár 10 milliárd ember is a földön.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2016-01-09 at 14:16

      Egyrészt, ez a hozzászólás már megint egy elvi lehetőségről ír, ami NEM VALÓSÍTHATÓ MEG, már csak a társadalom (kapzsi voltának) okán sem. Ezt írtam le, ha mindenki irgalmas szamaritánus lenne, akkor igen.

      Idézek egy hozzászólást a facebook oldalamról:
      “A kapitalizmus a pénzre épülő társadalom, és ahol jól művelik, ott magas szintű szociális rendszert tud biztosítani.
      Nem olyat mint az ittani g*****i rendszer, amely ara épül hogy ha már fizetjük a segílyt, akkor járjon érte dógoznyi a rohadék, ilyen nincs a nyugaton, ott családok meg tudnak élni a társadalmi segítség által nyújtott alaptámogatásból. (…) Mindezt azért mert a szocializmus óta sem tettünk egyetlen lépést sem afelé hogy a mi jövedelmeink ne a mindenható és feneketlen bendőjű állami bürokrácia etetésére menjen el, mindezek közepette már eltűnt a nemzeti vagyon is, és hihetetlen mennyiségű adósságot is összecsináltak.”

      Ilyen hasonló hozzászólásokat mindenhol láthatsz az oldalamon. Értsd meg, a magyaroknak a magyar szint is kevés! Ezzel sem elégedettek! Ennél is több kell! Az ember alapvetően kapzsi és rossz! Ez a legfőbb oka, amiért soha nem lehet igazságosan elosztani mindent.

      De maradjunk a kérdésednél, csak elvi szinten mennyi lenne az annyi?

      1) katonai kiadások: azok a nagyok, akiknek van (USA, Orosz, Kína), abból tartják fenn, amit mástól elvesznek! (a kifosztott országok erőforrásaiból!) Illetve abból szereznek hasznot, hogy a világ nagy részén lévő konfliktusokra szállítják a fegyvert! Ez nekik pénz! Ezt elszedik a szellemileg alacsonyabb országoktól (magyarország is az), és ebből építenek maguknál utat! Iskolát! Kórházat! A fegyverkereskedelem is egyik oldalon (kifosztott ország) mínuszként jelentkezik, a másik oldalon viszont pluszként, akik eladják!

      Ezt nem tekintheted mínusznak, mert máshol megjelenik pluszként! Ha ők nem gyártanának fegyvert (ezzel azt hiszed spórolnának), de nem, ezzel pénzt veszítenének! Mutattam egy számítást, ahol leírják, mennyi a világ vagyona, hova tartozunk!

      2) Mennyi autó van nálunk? Neked tudnod kéne az emailed alapján: 3 millió! (a 4 millió családra) azaz a családok 3/4-ében van autó! De a világon 1 milliárd autó van a 7 milliárd emberre! Ha a magyar szintet vesszük alapul, amit szerinted fenn lehetne tartani, azt jelentené, hogy a világon minden harmadik embernek lenne autója, 0,3+7 = 2,3 milliárd autónak kéne lenni! Ez a szint szerinted a fenntartható? Ez az életszínvonal fenntartható? A mai autószám kétszerese! És még nem kalkuláltuk be azon embereket, akiknek még ez is kevés! Hány ember sír, hogy autóra sem telik, pedig az jár! És nem számoltuk bele a teherautókat, egyéb szállító eszközöket… 10 milliárd emberre számítva, már több mint 3 milliárd autóról beszélünk.

      3) A világ kőolajkészlete: a világ készletének több mint 50%-át a Közel-kelet birtokolja! Nem véletlenül akkora a harc ezért a területért! Erről szól a cikk! Ha ők demokráciában élnének, akkor megtartanák maguknak! Már megint egy olyan lehetőséggel kéne számolnunk, hogy mindenki Jázus a Földön, ezért ők ezt szépen megosztják a világ többi lakójával…

      A világ tartaléka ma: kb. 50 évre elég! A mai kitermeléssel! Ha mindenki magyar szinten élne, és csak az autókat mutattam be, a kitermelést meg kéne legalább háromszorozni! Hogy a francba lenne elég 7-10 milliárd emberre? Sehogy…

      Számok: http://www.portfolio.hu/users/elofizetes_info.php?t=cikk&i=145634
      http://www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/kiszamoltak_meddig_eleg_a_fold_olajtartaleka.598958.html

      4) A világ adóssága. A világ vagyon nem csak vagyonból áll, hanem adósságból is! Ennyi a világ államainak adóssága ma: http://www.economist.com/content/global_debt_clock

      Ha rámész 2005-re, ez a tíz év alatt megduplázódott!

      És nem, nem lehet ezt elengedni, mert az adósság egy másik oldalon vagyonként jelenik meg: a betétes, akiknek 10 milliója van a bankban, soha nem kapja vissza, ha az adósságot eltöröljük, mert az ő pénze ment ki hitelbe! Akkor a vagyon is csökken! Jah, és persze, igen, ebben is mindenki belemenne, hogy van 1 millióm a bankban, de azt beadom a közösbe!

      5) Igen, magyarországon minden kisember okosabb mint a világ legokosabb közgazdászai! Ezt a kapitalista rendszert éppen azért találták ki, mert a jelenlegi erőforrások sem elegendőek a jóléti szinthez! Ma a jövő erőforrásait éljük fel! Ez az adósság! Ahhoz sem elég a jelenlegi és tartalék erőforrása a a Földnek, hogy a kb. 1 milliárd embert jólétben tartsa! Ma feléljük a jövő erőforrásait is.

      6) A jóléti államokhoz CO2 kibocsátás is tartozik ám! Hiába az USA használja fel a legtöbbet, annak vívmányait mi is használjuk: számítógép, olaj, autók stb… Itt vannak a világ sarokszámai: http://www.worldometers.info/hu/

      NEM LEHET 7 milliárd ember számára a magyar szintet biztosítani még CO2 kibocsátás terén sem, és megújulókkal sem, mert a mi jólétünk bizony a nagyok: USA, EU, Kína iparától függnek! Ha ezeket a gyárakat bezárjuk, azonnal nincsenek munkahelyek, és mai termékek sem! Nincsen számítógép, nincsen személyautó, nincsen semmi, csak az, amit a természet maga megtermel!

      Vissza is térnénk a középkori szintre, ahol csak annyit fogyasztunk, amennyi kell, és lemondunk az autóról, repülőről, számítógépről, minden elektromos kütyüről és így tovább…

      A kifosztó rendszer nélkül pontosan oda jutnánk vissza, ahol az egész kezdődött! Magához a természethez, ahol megvárjuk, hogy egy fa 50 év alatt megnőjön, és csak utána készítünk belőle bútort! Addig nem! Ekkor valóban képes lenne a Föld eltartani 7 milliárd embert hosszú távon!

      Ne élj álomvilágban! A Föld nem képes magyar szinten sem eltartani 7 milliárd embert! A magyarok nagyon jó életszinten élnek ahhoz képest, ami a világ nagyobbik felén van! Csak éppen ezt nem tudatosítja bennük senki, ezért megy az állandó elégedetlenség, és hogy nekünk is svájci, meg angol szinten kéne élni, mert a kormányok csak kifosztanak minket… Miközben épp a mai szocialista politika okozza, hogy nálunk is kb. mindenki egy szinten él, a lusta disznó is, és a tehetséges, szorgalmas, de társadalmi pályán lévő is (pl. tanár, rendőr, orvos stb.)

      • Victor Hugo

        2016-01-12 at 04:04

        1. Egyetértek, DARPA nélkül internet sem lenne. De ettől még felesleges erőforráspocsékolás ha pusztán erőforrás/nyersanyag alapon nézzük.

        2. Senki nem mondta, hogy az emberek gondolkodásmódját ne kéne hozzá megváltoztatni. Ennyi autó valóban fenntarthatatlan, de vajon az is az lenne, ha ultrafejlett tömegközlekedést építenénk és a lefedetlen/kényelmetlen részekre önvezető Google járművekkel utazhatnának az emberek, így az utakon sosem lenne dugó és baleset sem, mellette a társadalom annyira tudatos lenne, hogy kisebb távokon biciklizne.

        A pénz pedig csak egy illúzió, ami addig létezik, amíg az emberek hisznek benne. Ettől függetlenül osztom a véleményedet, erőforrás alapú gazdaság csak 7 milliárd irgalmas szamaritánussal lenne lehetséges.

        A magyarok viszont azért elégedetlenek, mert mi nem az afrikaiakhoz akarjuk mérni magunkat. Mi a KÖZVETLEN KÖRNYEZETÜNKHÖZ akarjuk mérni magunkat, ahogy mindenki más is. És itt jön képbe a depresszió és a pesszimizmus.

        Büszke vagy rá, hogy tanultál pszichológiát. Akkor tudnod kell, hogy az ember mindig a környezetéhez méri önmagát és ha az őt körülvevők 50%-ának elismerését kivívja, már boldog. Ezért sokkal boldogabbak a dél-amerikaiak is. És ezért boldogtalan a wall street-i bróker, akinek még “szaros” 1 millió dollárja sincs, csak 800 ezer (miközben ha tudná, hogy Kelet-Európában ő lehetne az élet császára és közel sem veszélyes annyira, mint az általa ismert Mexikó és hasonló, gazdag fiatalok körében kedvelt nyaralóhelyek). De nem boldog, mert ő a saját kollégáihoz, környezetéhez méri magát.

        Ezen pedig nem változtathatsz azzal, ha világgá mész és szegényebb régióba költözöl. Nem, mert a memóriádat is ki kéne hozzá törölni. Ha már hozzászoktál egy jóléti szinthez, onnantól nincs lejjebb, csak feljebb érzed jól magad. Ezt hívják adaptív hedonizmusnak.

        • VanHolnap

          VanHolnap

          2016-01-14 at 00:42

          Victor Hugo!

          Igen, így van. Mindenki a környezetéhez méri magát. Ez egészen addig van így, míg el nem jut az ember az önismeret egy magasabb, azaz normális fokára. Ezt csak pszichológia tanulásával lehet elérni, vagy olyan oldalak olvasgatásával is, mint amilyen a készülő társoldal lesz.

          Ha valaki eléri ezt a szintet, akkor rájön, hogy senkihez nem akarja majd mérni magát, mert önmagával egyensúlyba kerül. És ekkor már a reklámok sem tudnak hatni az egyénre vagy csak nagyon kis mértékben. (Többek között ezért sem tanítanak pszichológiát középiskolában, mert ez megint a kapitalizmust sodorná veszélybe.

  5. József

    2016-01-08 at 17:55

    Hát igen, jól énekelte annak idején a Genesis – Land Of Confusion-ban, “ilyen világban élünk…”. Én a magam részéről hajlanék az erőforráslapú gazdaságra csak az a fránya többi ember nem menne bele :D (“szakmailag”, a modell szerintem túl naiv a potyautasokkal) …hiába, a Star Trek jövőképe egyenlőre utópia marad. – ergo marad a mostani kapitalista szellem :)

    A világ nem fekete-fehér, az árnyalatokat látni, némileg érteni meg fárasztó. A többség “birka”, ahogy arra mindig utalsz :) és jobb szereti ha valami jó-rossz és kész. Sokszor próbáltam baráti társaságban, Fb-on jelezni az emberkéknek hogy “Ez azért nem ilyen egyszerű, pl nem kerítés függő, nem ettől függ, ez nem így van, szerződést miért nem olvasol…stb-stb” de csak annyit értettek belőle hogy “Mocskos terroristákad véded!! Dögöljenek meg és kész!! Csaló és kész!! stb-stb” – Na mindegy, gondoltam hátha lelkesít a dolog hogy nem csak te vagy így :) (nekem jó érzés h más is gondolkodik)

    (Műegyetemen tanulok közgazdaságot immár mester fokozaton)

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2016-01-09 at 01:02

      Valaki, aki vinni fogja valamire :) A többieknek mindig meglesz az eszményi ellenségkép.

Hozzászólnál?

Kilépés a válaszból

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


7 * 2 =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

VanHolnap