alternativ_vanholnap
VanHolnap

Havonta egy hetet csak azért dolgozol, hogy cigizz és autóval járj! A számok igazsága

smoke_donald

Ez a cikk nem számonkérés. Nem is cigiről leszoktatás. Hanem logikus számolás. A szájról-szájra járó tévhitek megcáfolása.

Nagyon sokszor találkozom azzal a felvetéssel, hogy azért járok autóval naponta munkába, mert ezzel rengeteg időt megspórolok.

Vagy.

A dohányzás nem is káros, csak az UFO-k találták ki. Káros vagy nem káros – tudjuk a választ, abba azonban nagyon kevesen látnak bele, hogy havonta e a két “hóbortjukért” egy egész hetet kell dolgozniuk!

Máris érdekessé válik az a gondolatmenet, hogy autóval időt tudnak spórolni.

Bizony, a magyar embereket nem tanítják meg saját szüleik sem arra, hogy legalább évente egyszer le kell ülni a számológép elé, és mindent át kell rágni: bankszámlákat, biztosításokat, költéseket és bevételeket. Évente egyszer. Nem a világ vége. Mégsem teszi meg szinte senki.

Épp ezért verte ki sok embernél a biztosítékot az előző cikk is, melynek a lényege nem volt más, mint hogy tegyél önmagadért, mert senki más nem fog érted. Az osztrák ember – többek között – abban különbözik a magyartól, hogy évente legalább egyszer átnézi a pénzügyeit. Nem hivatkozik bankokra, politikára, szomszédra, piros hóemberre, hanem nekiáll, és helyreteszi saját életét.

Ha nem írod le, nem megy. Ha nem számolod ki, nem megy.

A most bemutatásra kerülő számítás egy konkrét példa. Megmutatja, hogyan kell gondolkodni ahhoz, hogy ne vezesd félre saját magad. Felesleges önmagad áltatására belekötni, hogy de hát nekem az autó erre kell, meg arra kell… Számolj! A mostani példa alapján számold ki, tényleg nyersz időt vele? Ugyanis ezer dolgot nem veszel számításba.

Megmutatom. A számok sosem hazudnak. Aki hazudik önmagának, legfeljebb te lehetsz…

Tényleg egy hetet dolgozol ezekért?

A mostani számítás valós – általam ismert – személy tényleges keresete és költése alapján kerül bemutatásra. (De látni fogod, nagyon sok emberre pontosan ráillik majd.)

A személy keresete: nettó 110 ezer forint. (A magyar emberek zöme kb. 80-120 ezer közötti tartományban kapja fizetését.) Magyarországon 3 millió személyautó van. A legtöbb autó is e kereseti sávhoz tartozik. (Van olyan család, ahol több autó is van, természetesen nagyobb jövedelmi sávban.)

Nos, a 110 ezer forint havi 160 munkaórára értendő, teljes munkaidős juttatás. Órabérre számolva 110.000 / 160 = 687,5 forint. (Nettó)

Ez a személy, nevezzük mostantól Bélának, dohányzik. Heti 4 ezer forintot költ erre fizetéséből, ami havi 16 ezer forint. Most jön a lényeg. Át kell számolni ezt munkaórára. 16.000 / 687,5 = 23,27 óra.

Bizony! Havi 23,27 órát dolgozik csak azért, hogy egészségére káros kátránnyal szennyezze tüdejét.

Lakhelye: Budapest.

Munkahelye: Budapest.

Közlekedik: autóval.

Heti 5 ezerért tankol. Ez havi 20 ezer. Ha BKV bérletet venne, az 10 ezerbe kerülne. A különbség 10 ezer forint havonta. Ezt a 10 ezret átváltjuk munkaórára.

10.000/687,5 = 15,54 óra.

Az autó fenntartását eddig direkt nem számoltam! Csak azt a költséget, mellyel naponta munkába jár, mert nem hajlandó BKV-ra szállni.

A dohányzás és kocsikázás neki 15,54+23,27= 38,81 óra!

38,81 óra.

Ez azt jelenti, ha ezekre nem költene, elég lenne havonta három hetet dolgoznia, és ugyanitt tartana! Ugye, így már mennyire drasztikus a kép. Több időd marad autóval? Több időd marad, mintha csak három hetet dolgoznál? Nem hinném.

Pontosan azt látod, hogy havonta 160-38,81 = 121 óra munkával ugyanannyi lenne a pénze Bélának, ez 6 órás munkanapokat jelent! Azé talán nem mindegy, hogy naponta 6 órán át “fősz meg a 40 fokos nyári napsütésben az utat építve vagy 8 órán át”.

Nézzük meg konkrétabban. Ha neki az út 1 óra naponta autóval, ellenben 2 óra lenne BKV-val, akkor mi a helyzet?

Most a 8 órás munkaórával számolva 9 óra megy el az életéből autóval és cigivel.

Ugyanennyit keresne, ha nem autóval járna és nem cigizne, ellenben BKV-val járna, de csak napi 6 órát dolgozna. Az út +2 óra, azaz napi 8 óra menne el az életéből.

Fogós kérdés, melyik a kevesebb? Még így is a BKV-zással nyerne több időt ugyanazzal a jövedelemmel! Naponta 1 órával nyerne többet, ami havi 20 óra, úgy, hogy 2 órával kevesebbet is kéne dolgozni! (Gondold át, 6 óra munka egyáltalán nem annyira megterhelő, mint a napi 8.)

Mai világban nem is nehéz 6 órás munkát találni, a legtöbb munkaadó ugyanis csökkenti a munkaórákat spórolás címen.

Tehát ugyanannyi pénz lenne Béla zsebében, ellenben havi 20 órával több maradna meg neki, sokkal kipihentebb lenne (később kéne felkelnie vagy előbb érne haza)! És még megvan az autója, hiszen azt nem vettük ki a számításból – csak azt, hogy ne azzal járjon naponta munkába.

És hiába mondod azt is, hogy a cigi boldoggá tesz. Boldogabbá, mintha kevesebbet kéne dolgoznod és több időd maradna? Nem hinném. Ez mind csak elhatározás és döntés kérdése. És ez mind csak a Te döntésed!

Ezt a példát a saját számaidra át kell váltanod, ás úgy kell kiszámolnod. Nincs értelme olyan hozzászólásnak, hogy neked kell az autó, mert havonta egyszer téglát viszel a nagyihoz. Oké. Nem vettük ki az autót! Csak annak a költségét, hogy naponta azzal jársz munkába, meg a sarki fűszereshez és wc-re is.

Még azt is megnézheted, ha autóval a munkába járás napi 1 óra, tömegközlekedéssel 3 óra lenne, akkor pont ugyanannyi időd maradna, hiszen mind a kettő 8+1 és 6+3 = 9 óra / nap. Azonban még itt is az autó nélküli nyer, hiszen csak napi 6 órát hallgatod a főnököd baromságait, és a tömegközlekedésen is tudsz egyéb ügyeket intézni, olvasni, írni, filmet nézni = kikapcsolódni stb. Tehát továbbra is nyugtatóbb az élet szempontjából a napi 6 óra munka autó nélküli munkába járással. (Nem beszélve arról, hogy a vezetés stresszes, pláne a fővárosban.)

Drasztikus, nem? Hogy még a 3 órás tömegközlekedéses út is győz az 1 órás autós úttal szemben.

Tényleg kell az autó?

És akkor most következik a drasztikusabb rész. Ezt megint neked kell látnod a saját életedben: tényleg kell neked az autó? – vagy csak a lustaságodat, kényelmedet szolgálja?

Ha vesz ez az átlagos 110 ezer forintot kereső Béla egy 10 éves autót mondjuk 1 millió forintért, ezt még tudja használni 10 évig, az autó 20 éves koráig. 10 év múlva el tudja adni az autót 300 ezer forintért. Vesztett 700 ezer forintot + a vételi átírást, ami most 2015-ben durván 70 ezer forint.

  • Eddig 770 ezer forint. 10 évre.
  • Évi 24 ezer a kötelező biztosítás. 10 évre 240 ezer.
  • Évi 15 ezer a súlyadó. 10 évre 150 ezer.
  • 2 évente új aksi, 18 ezer. 10 évre: 90 ezer.
  • Megye matrica vagy egyéb útdíjak, évi min. 5 ezer. 10 évre 50 ezer.
  • A munkába járást már számoltuk, egyéb használatra számoljunk minimális havi 5 ezer forintot, évi 60 ezer. 10 évre 600 ezer.
  • Egyéb szervizre, javításra, alkatrészre, izzóra, fagyállóra, olajcserére, gumicserére téli-nyári, 2 évente műszaki vizsga stb. számoljunk 2 évente minimális 50 ezer forintot (ez nagyon karcsú ám). 10 évre 250 ezer.
  • Összesen a 10 évre 2 millió 150 ezer forint! Évente 215 ezer forint!

Havonta az autó fenntartása 215.000 / 12 = 17.900 forint.

Visszaosztva munkaórára. 17.900/687,5 = 26 óra.

Ha hozzáadjuk az előzőhöz, akkor 26 + 38,81 = 64,81 óra!

64,81 óra.

A havi 160 órából 64,81 óra megy el erre a két dologra. És mind a kettőre van indokod. Azt kell eldöntened, valós az indokod? Csak megmutatom, hogy 160 – 64,81 óra = 95,19 óra. Ennyit kéne dolgoznia Bélának egy hónapban, hogy ugyanott tartson anyagilag, mint most, ha nem lenne autója és nem dohányozna.

Ez azt jelenti, hogy 95,19 / 20 = 4,8 óra. Ennyit kéne naponta dolgoznia ahhoz, hogy ugyanitt tartson anyagilag, mint most!

Még most is azt mondod, hogy neked azért kell az autó, mert időt spórolsz vele?

Autóval napi 1 óra a munkába járással Bélának 9 órája megy el így az életéből. Ha eladná, és leszokna a dohányzásról, akkor elég lenne napi 4,8 órát dolgoznia, de két órát járna munkába, ami 6,8 óra. Tehát naponta 2,2 órával több ideje jutna minden másra, és gyakorlatilag alig kellene dolgoznia.

Napi 5 órás munkát bármelyik munkaerő-kölcsönző cégnél lehet találni.

  1. Ez megfelel például heti két nap 12 órás munkának! És akkor heti 5 napot lenne otthon!
  2. vagy megfelel heti 3 nap 8 órás munkának, és ekkor 4 napot van otthon.
  3. vagy megfelel heti 4 nap 6 órás munkának, és akkor heti 3 napot van otthon.

Még most is azt mondod, hogy az autóval időt spórolsz? Elárulom: időt vesztesz, méghozzá rengeteget! Stresszhelyzetek tömkelegét teremted magad köré, rendőri igazoltatások, büntetések, nincs parkoló, dugók, nem ihatsz ünnepségen, állandó koncentrálás stb.

Arra a pár alkalomra, mikor pedig tényleg kell autó, nem csak sznobizmusból, jobban járna Béla, ha bérelné. Napi 5 ezerért már lehet. Nem beszélve a feljövő tele-kocsi szolgáltatásról (melyekkel akár az ország másik részére is eljuthatsz olcsón vagy le a Balatonra) Pesten belül pedig ott az Uber.

Ennyi munkával sokkal kevésbé lennél fáradt, és sokkal több időd jutna minden másra. A tudatosság aranyat ér! Ebben nem kell hinni, ez tény.

VanHolnap.hu
A weboldal nem csupán problémákat vet fel, illetve szembe megy a sztereotípiákkal, de egyedülállóan megoldási javaslatokat is kínál programok formájában, melyekhez bárki hozzászólhat, javasolhat. (Programok menüpont) A cikkek egyetlen párt véleményét sem tükrözik. Ha hozzászólnál, ne tartsd magadban!

19 Hozzászólás

  1. Meridian

    2015-07-07 at 22:14

    Érdekes. Én, amióta autóval járok melózni, azóta sokkal kipihentebb vagyok, mint előtte, és több szabadidőm is van.
    Akkor most hogy van ez?

    Az igaz, hogy sokba fáj az autó, de nekem megéri, mivel kurvasok időt és fáradtságot spórol meg nekem.

    Igaz az is, hogy én Érdről járok be Bp-re vagy Budaörsre melózni. Éjjel/hétvége Budapest (megúszom a dúgókat – tömegközlekedés ekkortájt már sokkal ritkább – főleg a helyközi) nappal Budaörs…

    Előtte buszoztam. Kriminális volt. Az ilyen időben, mint ami ma is volt (38-40 fok) a buszban állva zuhanyoztunk (45-50 fok – nem nyitható ablak, de légkondi nem mehetett, mert akkor a sofőr üzemenygbonusztól esett el), nem mellesleg állni kellett, tömegnyomorban (mint a szardíniák a dobozban) olykor dögszagú kisebbségiekkel együtt… időben is hosszabb volt, mert a helyközi busz ugyanúgy araszolt a dugóban mint az autók, de az autók nem álltak meg minden sarkon, hogy újabb utasok préselődjenek fel, hosszú perceken keresztül nyavajogva.

    Ezt még ragozhatnám, de részemről soha többet tömegközlekedés!

  2. socialdarwinist

    2015-04-28 at 21:55

    Ajjj Victor!

    NEm a pénz a lényeg!, hanem az élmény! A legjobb dolgok az életben ingyen vannak. Miért gondolod a jómódúak gondtalanok? Felthetően kevés ilyen embert ismersz közelről, barátilag. Az élethosszig tartó spórolás butaság, a gyerköc elveri, nem fogja értékelni, nem küzdött meg érte. A jómódúak zöme, hasra 99%-a, 1. vagy esetleg 2. generációs (örökölt). Nem kuporgatot egyik szűlője se. Költs el mindent de ne azonnal, okosan és légy bátor, szenvedélyes. Szard le a presztizst, a mit gondolnak mások és az ennyi nekem is kijár birka mentalitást. Ha kockáztat mindenkép nyersz: élményt+tapasztalatot vagy egy kis vagyont. Tipikus, mindent 1 lapra feltevő kisember hibákat is kerülni: lásd megyeri hidas vállakozók mindent 1 lapra tevő munkái, no comment. Vagy a devizahitelesek mindent egy lapra tevő hitelfelvételei. Igaza van a cikk írónak, nem tudnak számolni, brutál nagy az ego ezért amikor felsül (mert mindenki felsül előbb utóbb) akkor meg a depi+másra mutogatás. Te az utóbbit mutatod. Kettő között kell lavírozni ügyesen és élvezve, ÉLVEZVE. Stay in the game, a többi nem számít a boldolgsághoz.

    • Victor Hugo

      2015-05-01 at 20:32

      Nem gondolom, hanem TUDOM. Eddig még egyetlen olyan gazdagot sem láttam és mások sem tudtak mutatni, akit ne boldogított volna a pénz. Vannak olyan dolgok, amiktől ők sem mentesülnek, mint a betegségek, balesetek, szeretteik elvesztése, de ezek minden embert egyenlően érintenek. Sőt, a gazdagokat a pénz miatt kevésbé, mert meg tudják fizetni az egészséget, a biztonságot és a kiegyensúlyozott életet, így még ezeket a hatásokat is csökkenteni tudják az életükben.

      A semmiből nem lehet keveset kockáztatni és nem egy lapra feltenni mindent. Még egy lapra is kevés amit egy szegény ember össze tud gyűjteni. A gazdag ide tesz egy milliót, oda egy másikat, amoda egy harmadikat és ha mindet elveszti is marad még bőven.

      Aki tud miből spórolni, akikről a cikk szól, azok nem szegények csak többet költenek, mint amennyit megkeresnek. Az igazi szegény nem tud miből spórolni. Az igazi szegény az, aki rendszeresen spórol olyan dolgokon, amiken nem lenne szabad, például a BKV bérlet, hogy az a pénz majd jó legyen másra. És ha nincs szerencséje, jön egy váratlan kiadás, amit abból a pénzből kell kifizetnie, amiből BKV bérletet kellett volna vennie. Vagy ha nem azt, akkor egészségesebb, minőségibb táplálékot. Vagy ha nem azt, akkor összegyűjteni egy OKJ-s tanfolyamra. Vagy csak egy tartaléknak lenni, hogy ha a főbérlő eladja a feje fölül a lakást, akkor tudjon miből új albérletre kauciót letenni. Vagy ha megszűnik a munkahelye tudjon miből enni.

  3. szofter

    2015-04-27 at 12:15

    Hatalmas thumb up a cikkre. Annyit jegyeznék meg csupán, hogy a dohányzást külön kellett volna kezelni az autókázástól. Dohányzásmentes BKV-zást hasonlítasz dohányzós autózáshoz, ez így nem egészen felel meg az almát almával elvnek. Minden más stimmel, a szándék is és a kivitelezés is. Hasonló cikk, dohányzás nélkül, csupán az autós munkába járásra koncentrálva, ellenben angolul és amerikai kontextusban, itt: http://www.mrmoneymustache.com/2011/10/06/the-true-cost-of-commuting/

    És még annyit, hogy az, hogy napi 5 órát kell dolgozni ahhoz, hogy megkeresd a jelenlegi jövedelmedet, nem jelenti azt, hogy ne dolgozhatnál többet 5 óránál. Ha megmaradsz a jelenlegi 8 órás melóban, de csak 5 óra melóra van szükséged a megélhetéshez, az azt jelenti, hogy a jövedelmed háromnyolcadát (37,5%) félre tudod tenni. Vagy elkezdhetsz kicsit nagyobb lábon élni, és csak 30%-ot teszel félre. Az egy meglehetősen szép megtakarítási ráta egy olyan országban, ahol a honfitársaid túlnyomó többségének egyhavi megélhetésre elegendő tartalék pénze sincs, fizetéstől fizetésig élnek.

  4. mtibi

    2015-04-21 at 18:43

    Néhány dolog ami miatt ez marhaság, mindenkinél más lehet, nagy eltérésekkel.

    “Évi 24 ezer a kötelező biztosítás.10 évre 240 ezer.” – nálam évi 11500 Ft.

    “2 évente új aksi, 18 ezer. 10 évre: 90 ezer.” – Miiii??? Ember 7 éves aksim van, azzal járok.Oda kell rá figyelni, ennyi.

    “Megye matrica vagy egyéb útdíjak, évi min. 5 ezer. 10 évre 50 ezer.” – Soha nem vettem matricát (17 éve vezetek) évi átlag 17000-20000Km-ert.

    Na és még valami a melóm 35Km-re van attól ahol lakom (oda vissza 70Km), vonat nem jöhet számításba , busz meg napi 4 (azaz négy ) járat megy összesen, tehát hajnalban elmész a délutánost 14:30-t nem érem el marad este a 18:30-as 1 óra és 15 perc az út (a busz közben bemegy 6 faluba is útközben) mire hazaérek.Na ezért járnak sokan kocsival.Én magamon kívül még egy munkatársamat is viszem, de vannak ahol 4-5 is mennek együtt.

    • Meridian

      2015-07-07 at 22:19

      “2 évente új aksi, 18 ezer. 10 évre: 90 ezer.” – Miiii??? Ember 7 éves aksim van, azzal járok.Oda kell rá figyelni, ennyi.”

      Odafigyelni???
      Én csak betettem az újat, és azóta még csak le se poroltam.
      Az előző aksim 10 éves volt, amikor cseréltem… igaz, koppanásig le volt merülve, és már nem lehetett tölteni sem. A mostani is már 6 éves, és pöccre indult az autó mínusz húszban is.

  5. lich

    2015-04-19 at 19:32

    2 melóhely és egy lakás között ingázom. heti 2x sashalom-szépvölgyi út, onnan palota (szemétégető). ez úgy néz ki, hogy 16 km oda, onnan másik 16 a másik helyre, onnan 12 haza. ez 96, 2x, utána 4 nap csak palota, oda-vissza 4×24, az 96. az heti 192, havonta 850-900 kilométer.
    50-es robogó, 8000 a tankolás egy hónapra, 3500 a kötelező 1 évre. a kötelező szerviz 20-25 évente. az kb 120000 egy évre, ami kevesebb mint a bérlet, és időben sokkal-sokkal spórolósabb. ha ezt a kis szösszenetet bkv-val akarnám, az napi 3,5-4 óra lenne. robival 1. én nyertem. :)

  6. Sydra

    2015-04-17 at 19:11

    Ez a cikk már túlságosan ovi szint. Értem én, hogy a hozzászólók többsége óvodás, de ha le mész az ő szintjükre, akkor az oldal nem lesz érdekes.
    Ja meg tudom mi zavar még … ez a cikk nem annyira indulatos, mint az előző! :D

    Meg így is jönnek majd az értetlenek, hogy:
    1. Ha Magyarországon senki se venne autót, akkor csődbe mennek az autógyárak. A cikk író hülyeségeket beszél!
    2. Csak a prolik járnak tömegközlekedéssel.
    3. Egyszer az egyik ismerősöm távoli rokona tömegközlekedett és elnyelte egy feketelyuk. Tömegközlekedni képtelenség!
    4. Neked könnyű, te tudsz járni/állni/ülni. Én meg nyóccáz éves vagyok, lábkorhadásom, fing aurám meg seggüszköm van. Nemtudok én tömegközlekedni.
    5. A tömegközlekedést a zsidó plejádi annunakik találták ki, hogy megtörjék és szolgasorsba kényszerítsék az emberiséget.
    … stb.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2015-04-17 at 20:17

      Hehhe, na ezt se gondoltam, hogy pont az indulat fog hiányozni :)

      De amúgy lesz hamarosan egy igen erőteljes cikk, bevallom töredelmesen, nem mertem azzal kijönni az előző után. :) Úgy gondoltam túl sűrű lenne az előző reakciók után. De ami késik… :)

      Egyébként, mivel nem vagyunk egyformák, van akihez ez a stílus jut el, van akihez a másik… úgyhogy ez a cikk egy kis lazítás, ami bemutatja, hogyan is kellene tervezni, akár vállalkozásban, akár a napi életben. Az emberek többsége tényleg nem tervez, és aztán jön a sokk, hogy huhh, ez devizahitel volt, huhh, mit is vettem a Queastor üzletkötőmnél?

      Tapasztalat, hogy nagyon sokan még a leegyszerűsített cikkeket sem értik meg.

  7. Victor Hugo

    2015-04-17 at 12:45

    Korrekt levezetés csak a szokásos idealizálást szőtted megint bele. 96 óra munka? 6 óra munka? Hol élsz te? Biztos nem Magyarországon.

    Budapesten sem találok évek óta olyan állást, ahol 8 órában (nem váltó, mert akkor az éjszakai járat miatt rossz a példa) és nem is heti 6 napban megadnák a 110 nettót.

    A munkaerőpiac beállt és az adórendszer miatt amíg megéri a munkáltatónak egy 4 órára bejelentett embert 12 órában alkalmazni, addig ne álmodozz, hogy majd 6 órában alkalmaznak, ha csak nem vagy rokkant, akkor az eu fizeti utánad a járulékokat és a cégnek is ingyen reklám.

    Így viszont marad az, hogy napi 12 órát dolgozol és ha szeretnél mellette 8 órát aludni, akkor kocsival jársz.

    A dohányzásban viszont igazad van.

    • Sydra

      2015-04-17 at 19:17

      Nem akarod falhoz csapni magad? Kiégtem azon, amit írtál.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2015-04-17 at 20:30

      Victor Hugo!

      Hát én tudok ilyen helyet, többet is. nyilván szakma kérdése, hol mennyit adnak. De konkrét adatom, hogy egy fekete-fehér mosogató 600 forintos órabéren van nettó. Ehhez tényleg nem kell képzettség.

      Továbbra is igaz, hogy aki végzettséggel, tudással ez alá megy, azért már ne másban keressük a hibát. Az előző cikk épp arról szólt, hogy tartás kell ahhoz, hogy valaki előrébb jusson. Hiába jönne megint, hogy de szegény vagyok, ez kell, az kell.

      -> történelem: az osztrákok is szegények voltak az 1900-as évek elején. Arisztokrácia – kontra – cselédség. Vagy a németek a második világháború idején. Épp ezért tört ki a háború. Mégis kitörtek belőle, de ezt soha nem érhették volna el tudatosság és tartás nélkül!

      Húgyért-szarért nem szabad munkát elvállalni, meg kell találni a lehetőségeket.

      Pesten több céget is tudok, (munkaközvetítő), mely 4-6-8-12-16 órás munkákat is kínál.

      Nem igaz, hogy nincsen. Ilyenkor megint jön a nagy kérdés, amit a HVG állásbörzén minden alkalommal dedós szinten mondanak el:
      - hány önéletrajzot küldesz el hetente? Ténylegesen.
      - hány állásportálra vagy feliratkozva?
      - hány órát töltesz egy nap munkakereséssel?
      - a munkanélküli “munkája” a munkakeresés. Bármily hihetetlen, ezt is napi 8 órában KELL csinálni.
      - a munkanélküli központ milyen képzést ajánlott? Mik a lehetőségek?
      - és újra visszatérhetünk az idegen nyelvtanulás témaköréhez. Megvan a napi 5 új szó megtanulása? Ezt már beszéltük. Számtalan ingyenes program, vagy fizetős… a Google szótár is kiejti a szavakat! a sztaki szótár pedig profi szótár. Az is kimondja a szavakat, meg lehet tanulni. A nyelvtan 1000 oldalon fenn van már neten, iskolák oldalán is, dedós szinten magyarázva. Témakörök szerint…

      a lehetőségek tárháza végtelen. DE TERVEZNI KELL! A német vagy osztrák soha nem jutott volna oda, ahol most van, ha nem tervez.

      Át kell állítani az agyat a kommunista eszmékről a valóságra. Az ősembernek talán adott valaki tanácsot, mit hogyan csináljon? Ha nem vadászott, meghalt. Ez a természet. Önmagadért vagy felelős, neked kell az utat megtalálni, ehhez ezer segítség van már neten. Ezen az oldalon pláne.

      De aki nem hajlandó változni, hogyan várhatja el, hogy a világ viszont változzon körülötte?

      Csak a jobinfo.hu nekem részmunkaidős állásra 493 találatot dobott ki.
      http://www.jobinfo.hu/kereses/r%C3%A9szmunkaid%C5%91/

      Még egyszer mondom, mindenbe bele lehet kötni, de a világ nem fog hozzád alkalmazkodni!

      • Victor Hugo

        2015-04-19 at 18:06

        Fehér mosogatóba inkább nőket vesznek fel, fekete meg 10-12 órás. De 8-tól biztos nem kevesebb. És legtöbbször nem csak a nevében fekete, hanem nem is bejelentett.

        A tartás is egy érdekes dolog. Ha nincs senki, akire támaszkodhatnál, akkor enned kell, laknod kell. Emiatt bármilyen lepra munkát el kell vállalnod és ezt minden munkáltató tudja, ezt használják ki.

        Ha dolgozó emberre vagy ráutalva, akkor élősködő vagy. Ha passzív jövedelmű emberre vagy ráutalva, aki nem szűkölködik, például magas nyugdíjjal rendelkező nagyszülők, akkor van időd és lehetőséged, hogy szélmalomharcot vívj a munkáltatókkal. De a társadalom szerkezete miatt nem sok esélyed van célt érni.

        A munkaügyi központ olyan képzéseket ajánl ingyen, amikben nem lehet elhelyezkedni. A napi 5 szó megtanulásával nem fogsz tudni angolul. Én is hiába ismerek több ezer szót, nem tudok megszólalni angolul. Ha nem beszélsz angolul, nem vagy rákényszerülve, hogy használd a nyelvet, akkor sosem fogod megtanulni, csak nagyon jó nyelvérzékkel.

        Én is szívesen elmennék ingyen is olyan helyre, ahol nyelvet tanulhatok anyanyelvűek között, de ez is csak a gazdagoknak adatik meg.

        Az ősembernek senki nem adott semmilyen tanácsot, de a mamutvadász alfahím és az alfanőstény közös utódai is UGYANÚGY NULLÁRÓL INDULTAK, és az sem volt biztos, hogy megélik a felnőtt kort. Sokkal igazságosabb volt az a kor.

        Most ha valaki gazdagnak születik, elég neki 1 egység teljesítmény a szinten maradáshoz, ha valaki középosztálybelinek születik, 5 egység, ha valaki szegénynek, akkor 50 egység.

        És itt még nincs vége. A gazdagnak a segge alá van tolva minden, amivel kisujjából kirázza az 1 egység teljesítményt, a középrétegnek ott a biztos családi háttér és utána a biztos örökség, a szegényréteg meg aki a leghányattatottabb sorsú minden szempontból, még csak nem is egészséges mert nem tud egészségesen táplálkozni, nem tudja a zajtól kipihenni magát, nem tud hétköznap a 12 óra munkától 8 órát sem aludni, nincs ideje sem amit kényelmi luxuscikkek spórolnának neki, mint autó vagy okostelefon…

        De teljesítsen emberfeletti szinten.

        • socialdarwinist

          2015-04-20 at 21:43

          Értem Én amit mondasz, de a az nem visz előre, mert szembemegy a természettel.

          Nem igaz pl. hogy az alfa csemete az őskorban a nulláról kezdte.
          Jobb gének, több/jobb kaja jutott neki, ergó erősebb, egészségesebb volt. Másrészt első közből leste el az alfa szemléletet amely mindenkor a túlélés alapja:

          1. Nem adhat neked senki szabadságot, igazságot vagy egyenlőséget. Ha férfi vagy megszerzed magadnak!

          2. A gyengék elhullanak.

          3. Semmi sem tart örökké, minden nap meg kell küzdened, vagy a betevő falatért, vagy a státuszodért!

          Mindenjót.

        • szofter

          2015-04-27 at 15:03

          “és az sem volt biztos, hogy megélik a felnőtt kort. Sokkal igazságosabb volt az a kor.”

          Annyira, de annyira ironikus, hogy még csak egy (…)-ot sem kell beszúrnom ez a két mondatod közé, mert te magad raktad őket közvetlenül egymás mögé, hogy az szinte hihetetlen. Az “igazságosságnak” hatalmas ára volt. Ugyanannyi esélyed volt (körülbelül legalábbis) a sikeres életre, mint a másik szülő gyerekének, és ugyanannyi esélyed volt a sikertelen életre is. De mindennél nagyobb esélyed volt a korai pusztulásra. Ma bezzeg persze, különböző mértékű teljesítmény szükséges a különböző háttérrel született gyerkőcöknek a kiemelkedéshez. Viszont a legesélytelenebbnek is elenyésző esélye van arra, hogy még azelőtt meghaljon, hogy bármit megpróbálhatott volna letenni az asztalra. Nem tudom, te hogy vagy vele, de én sokkal szívesebben élek rossz esélyekkel, mint sehogy.

          • Victor Hugo

            2015-04-28 at 18:32

            Jobb meghalni, mint szenvedni egy életen át reménytelenül. Úgy leélni az embernek a fiatal éveit, hogy tudja, egyre öregebb, betegebb, gyengébb lesz az idő múlásával két lehetőség között választhat.

            Elszórja minden pénzét. Akkor sem lesz az élet császára, de legalább boldogságmorzsákat kap. Ha okos, akkor nem egészségtelen dolgokra költi a pénzt, de ettől még nem lesz több a pénz.

            A másik, hogy gyűjtögetsz egy életen keresztül, hogy az utódaidnak már jobb legyen.

          • zombigyilkos

            2015-04-28 at 21:15

            Tény, hogy nem mindenki ugyanarról a rajtvonalról indul. De az is tény, hogy ettől függetlenül mindenki előtt ott a lehetőség. Sokkal nagyobb lehetőség, mint valaha. Pedig régebben is mindenki elérhetett szinte bármit.

            - Carlos Slim: a világ 2. leggazdagabb embere
            Szülei vegyesboltot üzemeltettek Mexikóban és 13évesen elvesztette az apját. Onnantól ő gondoskodott a családról.

            - Amancio Ortega: a világ 4. leggazdagabb embere
            Apja vasutas volt Spanyolországban, ő 14 éves koráig járt csak iskolába, utána a feleségével fehérneműket meg esküvői ruhákat varrogatott. Ma dollármilliárdos.

            - Richard Branson: Anglia 7. leggazdagabb embere
            Diszlexiás volt, a középiskolát sem végezte el, 16 évesen abbahagyta a sulit.

            - Li-Ka-shing: Ázsia leggazdagabb embere
            Kínai menekült volt Hong-Kongban, 12 éves koráig tudott csak tanulni, utána dolgoznia kellett az 50-es években. Apját elvesztette, 15 éves korában egy műanyaggyárban dolgozott napi 16 órát.

            Hogy magyar példát is lássunk:

            - Lukács Ernő:
            http://www.hetek.hu/interju/201102/lukacs_erno_egy_igazi_anticeleb
            Gáz, villany és vezetékes víz nélküli tanyán kezdett életet a feleségével. 20 gyereket neveltek fel, a nyomorból kezdték, és ma milliomosok.
            20 GYEREKET, BASSZAMEG!!! 20 gyereket neveltek fel. Mások 2 után is rinyálnak, hogy milyen nehéz a gyereknevelés, ők meg 20-at neveltek. És mellette a sárból felépítettek egy komplett sokmilliós gazdaságot a két kezük munkájával.

            - Palásti József:
            http://www.elelmiszer.hu/fmcg_szakmai_hirek/cikk/a_veletlent_is_tervezem
            Egyszerű pékként kezdte a szakmát, ma a 27 országban jelen lévő a Fornetti cég milliárdos tulajdonosa.

            És amikor a szocialista károgók azzal jönnek, hogy “de bezzeg biztos örökölte a vagyont”, arra csak azt tudom mondani, hogy:
            http://penzcsinalok.transindex.ro/globalis/cikk/14194
            “A Forbes-listán szereplő milliárdosok többsége, 961 önerőből gazdagodott meg, 184 örökölte vagyonát, 281 örökölt vagyont gyarapított tovább.”

            Mindenki előtt ott a lehetőség arra, hogy tisztességes életet éljen, és hogy feljebb kapaszkodjon. Nem mondom azt, hogy milliárdos vagyont kell építenie mindenkinek. De ha egy rozzant tanyán kezdve valaki fel tud építeni egy sokmilliós birtokot, miközben 20 gyereket felnevel, akkor szerintem más is képes lehet egy tisztes megélhetést összeszedni magának.
            Persze másokra mutogatni és másokban keresni a hibát könnyebb…

            (Mondjuk ezt nem neked írtam főként, hanem ennek a Victor Hugo nevű szerencsétlen siránkozónak.)

      • Meridian

        2015-07-07 at 22:23

        “Húgyért-szarért nem szabad munkát elvállalni, meg kell találni a lehetőségeket.”

        Ezt próbáld megmagyarázni a mostani migránsoknak…

      • Meridian

        2015-07-07 at 22:28

        “Megvan a napi 5 új szó megtanulása? Ezt már beszéltük. Számtalan ingyenes program, vagy fizetős… a Google szótár is kiejti a szavakat! a sztaki szótár pedig profi szótár. Az is kimondja a szavakat, meg lehet tanulni”

        Rosetta Stone (tört verzióban is beszerezhető, de rendes ára 199EUR) + nyelvipercek.hu (nyelvtani összefoglaló – kurva profi a tanár és az anyag), ami szintán kb 50-60K HUF.
        Ez a kettő pont elég pl az angol nyelv megtanulására. Már van német verzió is… Esetleg gyakorolgatni még a doulingo.com, ez full ingyenes.

Hozzászólnál?

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


6 - = 4

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

VanHolnap