alternativ_vanholnap
VanHolnap

4 millió háztartásra 3 millió autó jut! 30 év alatt 15 milliót takaríthatnál meg! Siránkozás helyett számolj!

autok_2014
Előzmény: Jobban éltünk 1990-ben?

Az előző cikk alaposan felkavarta a kedélyeket mindenkiben, aki autóját nap mint nap használja. A cikk most folytatódik. Megnézzük, tényleg annyira rosszul élnek a magyarok, mint állítják magukról? Vagy csupán siránkoznak. Mit mondanak a tények? Megnézzük, sokkal bővebb adatokkal.

Részlet az előző cikkből:

Háztartások

Autók száma, egyéb kiadások, bevételek

A KSH a háztartások felmérésénél jövedelmi tizedeket képez. (=Ebből állapítja meg később a szegénységi küszöböt is.) Elképesztően sok adatot tárolnak háztartásokról, melyekből rengeteg következtetést lehet levonni.

2012-ben a legalsó jövedelmi tized összjövedelme egy főre bontva:

  • 24 813 forint/hó!fő! (Ebbe minden beletartozik, nyugdíj, gyes, gyed, munkanélküli segély stb.) ebből:
  • a munkajövedelem: 11 681 forint/fő/hó (nem vicc!)
  • a családi pótlék, gyerekkel kapcsolatos támogatás: 8 690 forint/fő/hó
  • munkanélküli ellátás: 2 501 forint/fő/hó
  • egyéb szociális ellátás: 1 402 forint/fő/hó

Az első jövedelmi tizedben a családok átlagos létszáma: 4 fő! Tehát a család összjövedelme nettó: 99253 forint/hó/4fő! (Mindennel együtt) Melyből az állami támogatás / juttatás:  50 377 forint! (nem számolva a nyugdíjat)

Az autók száma a legalsó (1.), azaz legszegényebb és legfelső (10.), azaz leggazdagabb jövedelmi tizedben:

autok_szama_1996_2012

Megkérdezem, miért kell a legszegényebb háztartások 32%-ának is autó? 100 legszegényebb családra jut 32 autó, míg 100 leggazdagabb családra 81 autó. Ezeknek a családoknak nincs munkajövedelme, vagy nagyon kevés. Összességében több állami támogatásban részesülnek, mint amennyit megkeresnek. Tehát NEM munkába járáshoz kell az autó…

Ez a magyarok általános hozzáállása az élethez:

  • gyerek felsőoktatására nem telik
  • cigire telik
  • autóra telik
  • alkoholra telik
  • okostelefonra és magas telefonszámlára telik
  • de az állam miért nem ad többet a pénztermő fáról? (Arról a fáról, amit a dolgozóktól vonnak el.)

Reakciók

Több hozzászólás is érkezett facebookon és az oldalon egyaránt, melyben az autóval járók bizonygatják (leginkább önmaguk felé), hogy márpedig nekik az autóra szükségük van, mert:

  • ott a gyerek
  • vidéki
  • tömegközlekedésre nem száll fel, büdös, koszos, különben is sokkal hosszabb lenne az út a munkába
  • a mentő nem ér ki időre
  • el kellett hozni múltkor is téglát, hogyan, ha nincs autó?
  • autó kell, alapszükséglet, és kész…

Nos. Igazából lehet bizonygatni, hogy az autó jó dolog. Nyilván az. Nem is ez volt a kérdés és feltevés. Természetesen kényelmes, egyszerű, praktikus stb.

De! Semmiképpen nem olcsó! Az autó luxus, és ezt a magyarok többsége egyáltalán nem akarja megérteni. Annak, aki havi 100-130 ezer forintot visz haza, biztos, hogy autóval kell naponta járnia munkába? Biztos, hogy van erre keret? Biztos, hogy a rendszer a rossz teljesen, mert neki nem telik autóra vagy pedig a magyarok kényelmi = elkényeztetettségi szintje emelkedett meg olyannyira, hogy már saját lábán a magyar nem képes elmenni a közeli boltba sem?

Én ez utóbbit látom!

Politikusi sznobság

Amikor azt látjuk, hogy példának okáért

  • Lázár János 1 milliós órát hord, műkincseket gyűjt, miközben a 20 ezer forintos óra pont ugyanazt tudja, vagy mikor
  • Rogán Antal 400 ezer forintos női táskájáról már ne is szóljunk… nyilván a 10 ezer forintos Adidasban már nem is lehet pelenkát tárolni… aztán
  • Szijjártó Petike 160 milliós házat vásárol Dunakeszin (50 milliós ugyanazt tudja) vagy
  • Boldvai László mszp-s képviselő 200 milliós 1000 m2-es palotát épít Salgótarjánban… hogy táncolni fog benne, vagy mit tervez, örök rejtély, a lényeg, hogy nincs rá szükség, de kell…

megkérdezem: tényleg nincs baj a magyarok sznobságával? Elkényeztetettségével? A magyar nép nem pont ugyanezt teszi, csak kicsiben?

Nép

És azt is látjuk, hogy legtöbb “gazdagnak” nevezett politikusnak vagy vállalkozónak tetemes tartozása is van, mert a magyar, ha 100 ezret keres, akkor 150-et költ, ha 200 ezret keres, akkor 300-at, ha 1 milliót keres, akkor 2 milliót költ és így tovább…

Tényleg rosszul él a magyar vagy nem tudja beosztani, amije van? Vajon annyira rosszul él a magyar vagy ténylegesen sznob, és mindig megmagyarázza magának, hogy miért nem elég az elég? Hogy őt miért is kell sajnálni!

Ja, hogy Bolíviában nincsen ivóvíz, de az autó jár a magyarnak, mert alapszükséglet, hogy Afrikában, Indiában éhen halnak, de érdemes felrúgni a boltban Black Friday = nagy akció idején a másikat, aki előbb vette észre az utolsó LCD hiper-giga-exkluzív 4K és 3D extra színes tévét, mert a régin már snassz nézni a Barátok Köztöt!

Miben különbözik a magyar nép a sokat cikizett és vádolt politikustól? Abban, hogy a magyar kisebb pénzösszeggel teszi ugyanazt? De a viselkedése azonos?

Indok

Ebbe is sokan belefutottak már az oldalon:

  • én heti 60-70 órát is dolgozok, beosztásfüggő, mégsem járok autóval dolgozni, mert havi 20 ezer felesleges kiadásom erre nincs, és sokkallom
  • én is tömegközlekedéssel járok, szar, büdös, koszos, szarul jár, nem beszélve a MÁV-ról és Volánról, ugyanis én is vidékről járok be Pestre, van mikor 4-kor kelek, és hajnalban érek haza, a Volán hétvégi menetrendjéről ne szóljunk, mert jár 2 óránként… a vonat óránként, feltéve, hogy jön…
  • napi 4 órát is elvesz az út, de osztott beosztásnál van, hogy napi 6-8-at!!!

Ez mind nem indok arra, hogy az autó jár! Hogy a kényelem jár! Nem jár. Meg kell érte dolgozni.

Indok inkább arra lenne, miért nem cseréli le végre az egész korrupt 25 éves politikai elitet ez a nyafogó és elkényeztetett(?) társadalom? Egy normális politika és társadalom (lásd Ausztria) a tömegközlekedésre és egészségre (egészségügy) helyezi a hangsúlyt, melynél nem lenne probléma pl. a tömegközlekedéssel való munkába járás…

Adatok forrása

Adatok a tények tükrében

Autók száma Magyarországon 1970-től

1970-ben mindössze 240 ezer autó volt! Érdekes, hogy ebben az időben mégis odaértek a gyerekek az iskolába, az emberek el tudtak jutni a munkahelyekre, boltokba, a mentő is kiért a helyszínre, miközben nem volt több és jobb hatásfokú az egészségügy, mint most…

Való igaz, a kommunizmusban annyival könnyebb volt (lehetett), hogy nem kellett 50 km-ereket utazni egy munkahelyre, hiszen lehetőség szerint a környéken biztosított volt a tervtermelés… Bár nem éltem ekkor, biztos, hogy voltak, akiknek utazni kellett 1970-ben is messzebb távolságokra vonattal vagy busszal…

Mamám mesélte, hogy kisgyerekként hóban gyalogoltak km-ereket az iskoláig, mégis odaértek… Ma a szülők szinte csak mentségnek is indoknak használják a gyereket mindenre… azért kell autó, mert vinnem kell a gyereket suliba, oviba stb. (Engem sem vittek autóval sehova, merthogy nem is volt autónk! Fura is visszagondolva, hogy nem haltam bele.) Eközben a szülő valójában nem is foglalkozik a gyerekkel, nem segít neki az iskolai feladatokban, nem foglalkozik vele, de indoknak jó, hogy vinni kell a gyereket… Azt nem értem, ha az autóval járással rengeteg időt megtakarítanak az emberek, miért nem tudnak mégsem időt szakítani saját gyerekükre?

Válaszlehetőség a számok oldaláról: túlóráznom kell, hogy kifizessem a számlákat! Na igen, az autót terhelő számlákat, ami havi 30+! Vagyis, amennyi időt megspórolnak az utazással az emberek, annyival többet túlóráznak, hogy ki tudják fizetni az üzemanyagot, kötelezőt, javíttatást stb. Magyarul a szülőnek ideje és pénze sem marad! Míg ha nem autóval járna, nem kellene plusz munkát vállalni, ergo maradna ideje.

Hangsúlyozom, ez egy lehetőség a sok közül… Azokra vonatkozik, akik rendes munkaidőben 90-130 ezret keresnek, mégis autóval járnak naponta munkába és mindenhova… pedig ekkora jövedelemből nem lehet reálisan erre pénzt pazarolni…

A községünkben például naponta látom, ahogy az emberek annyira el vannak kényeztetve, hogy a boltig(!) nem képesek gyalog elmenni! És nem dolgoznak heti 60-70 órát, mint én! Én mégis gyalog megyek a boltba… A rendszer a rossz? Vagy a meggondolatlanság és pazarlási vágy a nagy kényelemben?

Gyerek mint indok és jó kifogás, népesség

Bizony, bizony, sokkal kevesebb gyerek születik ma – gyakorlatilag a feleannyi -, mint 1970-ben.

Lefordítva a számok nyelvére: 1970-ben 200 ezer autóval képesek voltak az emberek dupla annyi gyereket felnevelni, mint amennyit ma 3 millió autóval. Mert az autó “kell” az iskolához, óvodához, bevásárláshoz stb. Akkoriban miért nem kellett?

Mondhatnánk, 1970-ben többen voltunk a Ratkó-korszaknak (1950-es évek eleje) köszönhetően, csakis ezért született több gyerek, hisz magasabb lélekszám = magasabb élveszületés.

Élveszületés ezer lakosra

A kérdés megválaszolására tökéletes megoldást nyújt az ezer lakosra jutó élveszületések száma:

Az arány ugyanaz, tehát nem a magasabb lélekszám miatt született több gyerek. Arányaiban is sokkal több gyerek született, mint ma.

Ennek ugye egyenes következménye a hamarosan bekövetkező demográfiai válság, azaz a nyugdíjakat hamarosan nem lehet kifizetni.

Látható, hogy minden indok, ami az autó létszükségét “igazolja” a valóságban nem igazolható. Vannak esetek, amikor szükség lehet autóra: ilyenkor lehet bérelni is, már napi 5000 forinttól. El kell hozni valamit? 30 ezer kaució (amit visszakapsz, de van, ahol nem is kérnek) és napi 5 ezer forint bérlési költség.

A legtöbb áruházlánc azonban már ingyenesem kiszállítja a nagyobb árukat vagy minimális 1-2-3 ezer forintos díjon. A Tesco is elindította  az online vásárlásokat, már 22 ezer termék közül lehet választani, s minimális házhoz szállítási díjon. Az ingyenes Tesco és Auchan buszokról ne is beszéljünk, melyekkel célirányosan el lehet jutni a hipermarketbe…

Nyilván a magyar módszer az, hogy nem felvesszük a versenyt és újítunk, hanem kiebrudaljuk a tehetséges cégeket az országból… Miért nincs ingyenes CBA busz?

Autók száma és bevételek a tíz jövedelmi tizedben

Ebben az összetett táblázatban jól látszik, hogy az emberek igen kis része engedhetné meg magának a napi autózást, valamint sok esetben magát az autófenntartást is. A táblázat nyilván nem tartalmazza a feketemunkából származó bevételeket, de azok sem növelnék túlságosan a bevételeket.

Az is kitűnik, hogy amit a magyar ember gazdagnak hisz, az a jövedelmi sáv igazából nem létezik ebben az országban. A tizedik tizedben látható egy erős emelkedés, ahol egy főre nettó 200 ezer forint jut átlagosan, de ha megnézzük, még a 8. tizedben is mindössze nettó 100 ezer forint jut egy főre! Alatta pedig senki nem dúskál. Nincsen középréteg, mert gyakorlatilag egyetlen massza van.

Az is látszik, ahol az egy főre jutó nettó bevétel 50 714 forint, ezeknek a háztartásoknak már több mint a felében van autó! Kérdem én, hogyan lehet ilyen összegből autót fenntartani? De a fontosabb, van értelme erre költeni például hús helyett?

Ha 1970-ben a nagyanyáink el tudtak lenni autó nélkül, a mai emberek miért nem? Érdekes, én egyetlen naponta autózó embert sem látok boldogabbnak, mint tömegközlekedő társai. Ha autózok, azért teszem, mert látom értelmét, valami pluszt ad, de mi pluszt ad azoknak, akik idegbeteg módjára nyomják a dudát, mert állni kell a pirosnál? Akik inkább elgázolják a gyalogost a zebrán, mert nehogy mán meg kelljen állni a drága benzinnél. Jah, megállni drága benzinnel nem, de autózni alacsony fizetésből igen.

Autók és a népesség száma a világban

A főiskolán (BGF) egyik házi dolgozatomat környezetgazdaságtan órára éppen az autók számának drasztikus növekedéséről írtam a világ népességéhez képest.

Megdöbbentő lesz látni, hol állunk ma a nagy siránkozás közepette, melyben “jár az autó, nekem jár..”

Az első autót Karl Benz szabadalmaztatta 1886-ban. Ekkor élt a Földön az ENSZ számítása szerint durván 1,3 milliárd ember. 1804-ban értük el az 1 milliárd főt.

“World population did not reach one billion until 1804. It took 123 years to reach 2 billion in 1927, 33 years to reach 3 billion in 1960, 14 years to reach 4 billion in 1974 and 13 years to reach 5 billion in 1987.” – ENSZ

Fordítás: ezt követően 123 év kellett az újabb 1 milliárdhoz (1927), majd már csak 33 év (1960), utána csak 14 év (1974), majd már csak 13 év a következő milliárdhoz (1987), ahol is elértük az 5 milliárdos lélekszámot.

2013-ban léptük át a 7 milliárdos határt!

“World population is projected to cross the 7 billion mark in 2013″ – ENSZ

A járművek száma a világban 2010-ben érte el az 1 milliárdot! (Ez az 1 milliárdos szám tartalmazza a regisztrált személyautókat, teherautókat és buszokat is…)

“The number of vehicles in operation worldwide surpassed the 1 billion-unit mark in 2010 for the first time ever.” (…) “The figures reflect the approximate number of cars, light-, medium- and heavy-duty trucks and buses registered worldwide, but that does not include off-road, heavy-duty vehicles.” – Wardsauto

Azaz annyi autó van ma világban – a 130 évvel ezelőtti feltalálása óta -, mint ahány ember élt a Földön 200 évvel ezelőtt! 130 év alatt az emberiségnek sikerült az a szintet produkálnia autóban, amit a Földnek 4,5 milliárd év alatt! Az emberiséget 1-2 millió évesnek tekintik.

És az emberek sírnak, mert nekik bizony jár az autó! Anélkül élni sem lehet. Nem arról van szó, akinek van rá plusz fedezete, vegye, használja… de a probléma, hogy ebben az országban (is) ezt kezdik az emberek alap követelménynek tekinteni és követelni!

Ilyen adatok mellett is azt gondolod, mindenkinek autóval kell járnia? Vagy ideje lenne inkább végre olyan politikusok mellé állni, akik a tömegközlekedést fejlesztik?! (Mint Ausztriában.) És neked is illene elgondolkodni, hogy wc-re is autóval jársz-e továbbra is?

Minden hetedik emberre jut egy autó a világban

Magyarországon minden harmadik emberre jut egy autó

A pontosság kedvéért, 2013-ban 9,9 millió főt számlált az ország, melyhez 3,04 millió személyautó társult, azaz minden 3,3-ik emberre jutott 1 személyautó! Ha a teherautókat és buszokat is megnézzük, ahogy az előző cikk is említette, akkor 9,9 millió főre jut 3,5 millió jármű, azaz minden 2,8-ik magyarra jut 1 jármű!

Az arányok kedvéért, az USA-ban 1,3 emberre jut 1 jármű, Japánban, Franciaországban 1,7 emberre, Kínában 17 emberre, Indiában 56 emberre! tehát nincs miért siránkozni egyáltalán!

Ha a világban mindenhol, az említett szegényebb országokban is ilyen arányok lennének, akkor már nem létezne az a nélkülözhető apróság, amit úgy hívunk: Föld.

Most mit gondolsz a tömegközlekedés fejlesztéséről?

Mennyit spórolhatnál? Mire lenne elég?

Miben pazarolsz?

Két ismerősöm költését fogom bemutatni, mely szerintem sok háztartásra ráillik.

1)

  • Cigire: havi 20 ezer
  • Telenor korlátlan beszélgetéses számla havi 17 ezer
  • Tömegközlekedik
  • Jár moziba, bulizni stb.
  • Keres nettó 130 ezret

2)

  • Cigire: havi 15 ezer
  • Autóval jár munkába, havi 24 ezer benzin
  • Van telefonja, nem sokat használja
  • Keres nettó 110 ezret

A pazarlás nem csak a napi autózásnál érhető tetten. Mi a magyar legtöbbször használt mondása a cigire: jajj, ez nekem jár, ez a minimum, heti gürcölök 40 órát, van hogy 44-et is, nincs más, amire költök, ez az egyetlen szórakozásom.

Mindannyian tudjuk, hogy a dohányos ugyanúgy költ más szórakozásra, mint bárki más. Megveszi a csokit, üdítőt (felnőttként inkább piát), kijár meccsre vagy moziba, van internet előfizetése, nézi a kábelcsatornát stb.

Egyes számú ismerős

Az 1)-es számú ismerősöm elkölt havonta 37 ezret, gyakorlatilag kidobja az ablakon… Ha reális havi 2 ezer forintos számlát néznénk telefonra, akkor is havi 35 ezret vág ki az ablakon. Ezt tudja, de nem érdekli.

Nézzük ezt hosszú távon.

  • Évi 420 ezer forintot vág ki az ablakon!
  • 10 év alatt 4,2 millió forintot!
  • 30 év alatt folyó áron 12,6 millió forint!

Ezek azonban folyó áras megtakarítások, ha jövő értéken nézzük, évi 2%-os tiszta haszonnal (mely már csökkentve van az inflációval, kamatadóval /ha van/, hasonló hülyeségekkel…), akkor 30 év alatt: 17 379 365,13 Ft megtakarítást jelentene! Ez 17 millió forint! És cseppet sem kockázatos befektetéssel. Sima magyar államkötvény hozza ezt a hozamot! Hogy mi lesz 30 év múlva, nyilván nem tudjuk, de a befektetéseket időszakonként át kell nézni, szakértővel egyeztetni stb. (Bankba nem érdemes tenni jelenlegi helyzetben, mert sz@rt sem hoz…)

A megtakarításod jövőbeli értékét (azaz mennyit fog érni a pénzed bizonyos kamatszint mellett) te magad is kiszámolhatod az Excel “JBÉ” függvényével.

vh_alarm

Ha és amennyiben komolyabb portfoliót állít össze valaki, melyben eléri az évi 4%-os tiszta hasznot, akkor ez az évi 420 ezer forintos pazarlás 30 év múlva 24 497 900,81 Ft-ot érne! 24 millió forint!

És amikor egyes emberek azzal jönnek, hogy miből indítsanak vállalkozást? Miből menjenek nyaralni? Miből tegyenek félre a gyerek főiskolájára? A saját nyugdíjukra, akkor ezeken a számokon érdemes lenne kicsit elidőzni!

A rendszer a hibás vagy te?!

Ha ezt az összeget a gyerek születésétől teszed félre, míg 18 éves lesz, 9 173 034,62 Ft-ot vehetnél fel éves 2% tiszta hozam esetén is!

Ha alap diplomát nézünk, melynek ideje (3 év) 6×5 félév, akkor a gyereknek félévenként 1,5 millió forintot tudnál adni! Havi 300 ezer forint, mely bőven fedezi a tandíjat, lakhatást és minden mást is! Még két gyerek esetén is havi 150 ezer forinttal tudnád támogatni a gyereked főiskolai oktatását.

Mikor azt mondod, szemét állam, mert elveszi az ingyenes helyeket, akkor én is azt mondom: te mit tettél hozzá SAJÁT gyereked oktatásához? Autóra tellett, cigire tellett, de az állam mástól vonjon el, mert te nem saját gyereked boldogulását tartottad szem előtt, hanem az indokolatlan kényelmet?

Speciel ellene vagyok az ingyenes főiskolai oktatásnak: az oktatási rendszerbe több pénz kellene, de nem az ingyenességre! Hatalmas különbség!

Kettes számú ismerős

Ő benzinre költ havi 24 ezret és cigire 15 ezret. Nettó 110 ezret keres. Olyan autóval jár, ami ér vagy 150 ezret, azaz éves szinten többet költ benzinre, mint autójának értéke! És hányan vannak még így! érdemes szétnézni Pesten, ahol mozdulni nem lehet a sok autótól, melyekből igen sok Suzuki swift, 10 évesnél idősebb 200 ezret sem érő autó.

Ha BKV-val járna (mivel pesti), akkor 10 ezer a bérletre menne el, azaz ezt levonjuk a 24 ezerből, a többletkiadása jelenleg 14 ezer + a 15 ezer cigire. Ez 29 ezer forint a semmire!

Mg.: szándékosan nem számolom az autó fenntartási költségeit (súlyadó, kötelező, téli gumi, műszaki vizsga stb.) mert csak azt nézzük meg, mi történik, ha autóját megtartja, de átvált tömegközlekedésre…

Csak említem, én vidékről tömegközlekedem, ő Pestről autókázik.

Ha ezt a 29 ezret félretenné, akkor

  • évi 348 ezret takarítana meg
  • 10 év alatt 3,48 milliót
  • 30 év alatt 10,44 milliót.

Most újfent megnézzük évi 2%-os tiszta hozammal: 30 év múlva ez a sutba dobott pénze 14 400 045,39 Ft-ot érne! 4%-os hozammal pedig 20 298 260,67 Ft-ot!

Ha leendő gyerekeire tenné félre 18 éven át, akkor 2%-os hozammal is 7 600 514,40 Ft-ot adhatna a főiskolai oktatásra. 3 éves képzést feltételezve havi 253 ezer forinttal tudná támogatni saját gyerekét. Két gyerek esetén havi 125 ezer / gyerek.

Konklúzió

Nyilván mindenkinek a saját döntése, mire költ… De a magyar mentalitás, ahol mindenért más a hibás, leginkább a körülmények és minden, na az enyhén szólva is túlzás… Egy szegényebb sorsú gyerek épp azért nem tud kitörni, mert saját szülei a cikk elején felsorolt, alá nem támasztott mondatokkal igazolják a saját kényelmükről való le nem mondást, a cigi, a “csak a gyerekem miatt járok wc-re is autóval” jogosságát…

Miközben a gyereküket használják sokan indoknak, épp a gyerekükért nem hozzák meg azt a lemondást, mellyel gyerekük jövőjét alapozhatnák meg! A gyereket önnön gyengeségük igazolására való felhasználással pedig erősítik magukban azt a hitet, hogy minden rosszról a cigányság, a zsidóság, a homokosok, a politikusok és mindenki tehet, csak ők maguk nem.

Mert nyelvet nem tanulok azért, hogy előre jussak. Új szakmát nem tanulok azért, hogy előre jussak… Autóról lemondani? Nehogy már… Cigiről? Hogy képzeled?

És ha a világban betöltött helyzetét nézzük a magyarságnak, egyáltalán nem vagyunk olyan rossz helyzetben! Lehetne jobb, persze, de ahogy az itt felsorolt egyértelmű dolgokat sem, azt sem ismeri el a magyarság, hogy a politikát a nép választja: tehát a felelősség ismét az egyéné!

VanHolnap.hu
A weboldal nem csupán problémákat vet fel, illetve szembe megy a sztereotípiákkal, de egyedülállóan megoldási javaslatokat is kínál programok formájában, melyekhez bárki hozzászólhat, javasolhat. (Programok menüpont) A cikkek egyetlen párt véleményét sem tükrözik. Ha hozzászólnál, ne tartsd magadban!

31 Hozzászólás

  1. Aureliusz

    2017-05-28 at 19:33

    Tökéletesen egyetértek, én nettó 190-et keresek, de biciklivel járok munkába. A baba még csak 1 hónapos, de a kinézett bölcsi nincs messze a jelenlegi munkahelyemtől.
    A nagynéném kb havi 70-ből él, nyugdíjas, de a rohadt autó kell neki, kövér és beteg is, mint a franc.

  2. Kovács Pétre

    2015-08-16 at 12:13

    Alapvetően egyet is tudnék érteni okoskodásoddal csak az a baj, hogy rengeteg számodra szimpatikus részigazságból tevődik össze és minden empatikus képességet mellőz. Élettapasztalatod nem sok lehet, valószínűleg gyermeked sem. A hetvenes,nyolcvanas évek teljesen mások voltak, mindenkinek volt munkája még akkor is ha az emberek nagy része bújtatott munkanélküli volt. Volt munkahely és volt hozzá bölcsőde óvoda meg iskola is. Nem rúgtak ki ha elkéstél reggel, mert a gyerekeket vitted óvodába, iskolába. Meséld már el hogy viszed te a gyerekedet óvodába reggel 5 órakor hogy betudj érni tömegközlekedéssel 8 órára dolgozni az x kilométerrel arrébb lévő munkahelyedre? Ugyanez visszafele is,de azért azt vedd figyelembe ,hogy az óvodába közlik veled hogy nem lehetnek napi 12 órát nyitva. Old meg autó meg egyéb segítség nélkül önállóan. Kíváncsian várom a javaslatodat arra is, hogy hogy gondolod lecserélni a politikai elitet? Gondolom a rettentő nagy intelligenciáddal még nem jöttél rá arra , hogy nem te választasz, hanem ők ( nem a politikusokra gondolok) mondják meg hogy kik közül választhatsz és igazából az átlag embernek mindegy is hogy melyiket választja. A pénzedet is gyűjtheted, meg be is fektetheted mondjuk a Quaestor-nál és majd abból taníttathatod a gyermekedet, vagy nem. Gazdagíthatod valamely befektetési alapot bankot vagy biztosítót is ,hogyha te nem is de legalább ők járhassanak autóval a te pénzedből, de legalább ettől majd jobb lesz a világ legalább is nekik.Gondolom még azt sem gondoltad soha végig, hogyha az általad említett sok szerencsétlen hülye dohányos alkoholista autós okostelefonos nem lenne valószínűleg munkád sem lenne és nem lenne kinek osztanod az észt.

  3. Tom Wayne

    2015-04-01 at 23:44

    Csak annyit fűznék hozzá, ha nem tartanék autót, akkor a megmérgezett kutyámmal nem értem volna be az ügyeletre, és nem kapott volna injekciót. Tehát meghalt volna, imádott kutyám. Már csak azért is megérte nekem, hogy autót tartok. Igaz minimum 12 éves autókat használok, mert sajnálom rá a pénzt. De ha kicsit számolunk nekem a havi kötelező 1.600 Ft-ra jön ki. Igen költöttem rá, átírás, vezérlés csere, szezonális dolgok, igen, ez évente biztos kiad 100.000 Ft-ot. És ha eladom 5 év használat során még bukok 250.000 Ft-ot. Tehát 5 év alatt kiadok kocsira: 250.000 értékvesztést, 500.000 Ft karbantartást. Továbbá, megyek vele, nem számolva az üzleti utakat évente 4.000 km -t, az kb. 240 liter üzemanyag (kis motor) – tehát 5 év alatt, kb. 1300 liter anyag, 400-al számolva, 500.000 Ft. Tehát 5 év alatt kiadok 1.250.000 Ft-ot autóhasználatra, átlagosan! Ez évente 250.000 Ft, havonta 20.000 Ft. Nekem ennyit azért megér. Főleg, hogy nem piára, nem telefonra, nem cigire költöm, mert nem telefonálok (használom az ingyenes lehetőségeket – email). Nekem kell az autó (amúgy sokszor vonatozunk, nagyon szeretünk, és sokkal környezetbarátabb is), mert megmentette a kutyám életét!!

  4. Tüzi

    2015-01-20 at 01:38

    Részben egyetértek veled, részben nem.

    A cigivel teljesen igazad van, azon felül, hogy hosszú távon mennyit költesz majd gyógyszerre, és mennyivel kevesebbet élsz miatta.
    Számolhatsz cigire havi 30-at nyugodtan.

    Ennek az írásodnak az autó része az, ami nálam sántít.
    Ő többet dolgozik (mondjuk napi 2-3 órával), hogy az autóját fent tudja tartani, míg Te elutazol napi 4-6 órát, ázol-fázol…
    Az a baj, hogy az emberek döntő többsége azt nem érti meg, hogy az idő az egyetlen olyan dolog, ami valódi érték, és amit nem tudsz vásárolni.(ezért baromság a cigaretta (is)).
    Nekem mákom van, mert 2 utcányira van a melóhelyem, ahol egész nap kocsikázok, de mondjuk ha édesanyámékat nézem, akik havi 30-at elköltenek benzinre (fejenkét 15 mert ugyanott dolgoznak), és fél óra alatt átérnek háztól-házig.
    Ha tömegközlekednél, akkor negyed óra legyalogolni a buszállomásra, ahol vársz tíz percet a buszra, ami fél óra-negyven perc alatt átzötyög a másik végállomásra, de akkor még mindig 3km-re vagy a melóhelyedtől.
    Ráadásul a busz is pénzbe kerül, és még helyijárat bérletet is venned kellene.
    Így már kapásból nem éri meg buszozni (vonatot ne mondjam), mert 8 órási kezdésre, hogy beérj, fél 6kor kellene kelned, ez autóval áttolódik fél 7-re.
    Hazafele ugyanez, csak pepitában, mert fél 5-5-re hazaérnek, ez busszal lenne este fél 7.
    Szóval, ha majd rájössz arra, hogy az idő az egyetlen, és valódi érték/mértékegység, akkor Te is venni fogsz egy autót, de legalábbis egy robogót biztos, hogy a nyári 4-5 órás ingázásod lerövidítsd 2-re.
    Még ha egy robesz fenntartásáért fél órával többet is kell dolgoznod naponta.

  5. Csakittenhozzászólok

    2015-01-19 at 18:17

    Jó a cikk.
    Csak azt nem tudom hogy ebben a 3 milla autóban benne vannak a cégesek is? :)
    Köszi

  6. Jolán

    2015-01-18 at 09:54

    Az autó szerepe napjainkban a közlekedési funkción felül, hogy az emberi evolúció részévé, párválasztási előnyszerzés eszközévé vált, és ennek is köszönhető, hogy sokkal többen tartanak autót, mint ahányan anyagi lehetőségeik alapján megtehetnék, vagy sokkal drágább autót birtokolnak, mint milyet reálisan megengedhetnének maguknak. Meg lehet nézni pl. a Totalcar népítéleteknél a BMW-s, Audis tulajdonosok véleményeit, többnél olvasható hasonló, hogy “amióta megvettem a verdát, ragadnak rám a csajok”. Az ősközösségekben a nagyobb fizikai erő, jobb vadászati-, és harcképesség, ügyesség dominált, ezek révén válhatott egy hím alfává, és szerezhette meg a legjobb nőstényt párjául, manapság ezek a képességek a párválasztásban háttérbe szorultak, jött helyettük a vagyon, társadalmi pozíció, hatalom, és az ezeket reprezentáló tárgyak, pl. a menő autó, így aki ilyet birtokol, megnőnek a párválasztási esélyei. Az evolúciós hajtóerő önmagában erős motivációt biztosít a férfinak a lehetőségein felül is a lehető legmenőbb autó megszerzésére, amire ráerősítenek a folyamatos növekedésre épülő modern fogyasztói társadalom fogyasztásra buzdító tudatmanipulációs módszerei. Ezek a módszerek, a folyamatosan sulykolt, fogyasztásra ösztönző reklámok, és a külsőségek fontosságának hangsúlyozása tartják fenn pl. az egész szépségipart, a luxuscikkek piacát, és ezek hatására alakult ki az a társadalmi beidegződés, hogy ha a szomszéd új autót vett, akkor nekem is kell, én se maradhatok le a “versenyben”. És mindezek elérésére megteremtették az eladósodás lehetőségét, amivel bizony rengetegen élnek is, meg lehet nézni hányan szenvednek az autóhiteleik csapdájában, főleg a Frank többszöri drágulása után… Szóval itt van a nagyon erős, ösztönszinten működő evolúciós örökségünk, és a gazdasági növekedési kényszer által kitermelt társadalmi-gazdasági hajtóerő, és ezt kellene ellensúlyozni racionalitásra, társadalmi felelősségre való oktatással, amit ez a cikk is megpróbál. Nem könnyű menet.

  7. szocske

    2014-12-12 at 09:48

    szerintem a legszegényebb tized a valóságban annyira azért nem szegény, mint papíron tűnik.
    Legalábbis az autótulajdonos 32%-a.
    Ők valószínűleg feketemunkához, uzsoráztatáshoz, falopáshoz stb. használják az autót, tehát egyrészt munkaeszköz, másrészt nem 100 ezerből él havonta a család, attól, hogy a KSH úgy látja…
    Ettől függetlenül persze a siránkozás sokkal jobban megy nekik, mint a munka és tenniakarás.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-14 at 23:27

      Persze, nyilván a statisztika csal picit ebben (is). Ezért nehéz mondjuk valós segélyezési programot kialakítani, amíg a feketemunka kérdés nincsen tisztázva, mint ahogy az x-programban szerepel.

      Viszont látjuk, hogy Magyarországon nagyon sok ember (nagyjából 3 millióra teszik a “szegények” számát) még a napi húsfogyasztást sem engedheti meg magának. A szegénység ilyen értelemben létező dolog az országban.

      Ha feketemunkából össze is jön a havi 100 ezer, ez is kevés a napi autóhasználathoz. Olyan sokan meg csak nem lopnak fát :)

      A cikk figyelem felkeltésére alkalmas, hogy igen, sok esetben van más választás, ha az ember tisztába kerül a számokkal.

      És az irigykedés sem biztos, hogy a legjobb mód ilyen esetekben. A magyar pedig eléggé vállalkozó-gyűlölő. Ha a vállalkozónak van valamije, akkor az csakis bűnözésből lehet, miközben az itteni számok is bizonyítják, hogy pár év alatt a szükséges tőke munkából is előteremthető a vállalkozás indításához.

  8. Varga Andras

    2014-12-07 at 10:05

    Egy 30ezres vidéki városban az összvonalas bérlet árából Távolságtól, vezetési stílustól és fogyasztástól függően minden munkanap be lehet menni kocsival a munkahelyre + 2-3 napnyi üzemanyagköltség marad.
    Persze nem muszáj mindig kocsival menni: a kerékpár olcsóbb, egészségesebb, de sajnos veszélyesebb is, és inkább jó időben lehet élni vele. Szakadó esőben, hóban nem nyerő a bicikli, a buszjegyhez képest a távolság és benzinárfolyam függvényében akár feleannyiba is kerülhet a benzin.

    Igen tudom túl sok a függvény és a változó, pedig ez eddig simán általános iskolai tudásszint kellene, hogy legyen, viszont sok büfészakos mesterképzős phd, sem képes ilyen egyszerű matematikai-gazdasági összefüggéseket felfogni.

    Tudatmódosító szereket, divatot, prostikat teljesen el kell utasítani, de ez csak úgy mehet, ha van valamilyen erős erkölcsi vagy életviteli útmutatás az ember előtt. Pl egy Benjamin Franklin féle önfejlesztés, de van többféle ilyen technika. De ha az ember önfejlesztés helyett leül a tv elé, akkor az egészet megette a fene. A népesség nagyrésze a celebeket, politikusokat, sportolókat(utóbbiaknál tisztelet a kevés kivételnek) isteníti akik a lehető leghedonistább életvitelt mutatják a közönségnek. Pont ezért kapják a királyi fizetést.

    Miben értünk egyet? Abban, hogy nem értünk egyet? >:)

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-14 at 23:29

      Lesz cikk a volánról hasonlítva az autóhoz. Valóban sokszor árban olcsóbb az autó! Ami megdöbbentő. De ez Bp-re nem vonatkozik. A legtöbb autót pedig a fővárosban használják, hisz a legnagyobb város, a legtöbb munkahellyel.

    • stf

      2015-01-17 at 00:02

      Kedves András, a bicikli csak hozzáállás kérdése. Ahogy nagyrészt a többi is. (Kritika elkerülése végett 5 gyermekes családból finnországba szakadt diplomás,autóval m.o.n rendelkező de azt költséghatékonysági szempontból alig használó informatikus vagyok, aki ma például átlagosan 20cm jéggel és 5 cm latyakkal borított úton szakadó hóban biciklivel volt dolgozni. Nem csak ezért tudok félre tenni, az itteni szokásokat figyelembe véve csak a kávé elutasításából megspórolom a fent említett összegeket..cigit fel sem merült hogy egyáltalán kipróbáljam)

  9. Dengizik

    2014-12-07 at 04:16

    Tisztelt Szerkesztő!

    Nem akarom itt osztani az észt, de ez már a sokadik cikk, amiben nekem nagyon
    úgy tűnik, mintha -még ha finoman is- a magyar népet bűnösként aposztrofálnád. “Magyar mentalitás, birka magyar stb…” Jártam már néhány országban, mind nyugaton, mind keleten, és mindenhol láttam cigizőket, ócska autóval járókat (még Ausztriában is!), hajléktalanokat. Nyilván rengeteg pénzügyi analfabéta van, ismerőseim körében is gyakori, hogy az ájfón meg a cigi fontosabb mindennél, de nem hiszem, hogy ez kifejezetten magyar sajátosság lenne. Egyszerűen a szegényebb (mind gazdasági és szociális, mind pedig lelki értelemben) helyeken sokaknak fontosak a külsőségek, hogy a szomszéd lássa, hogy ő bizony “megteheti”. De hangsúlyozom, ilyet más országban is látok, és érdekes, hogy ahol nagyobb a jólét, ott ritkább az ilyen. Na most ebből nekem inkább az következik, hogy ha itt is nyugati életszínvonal lenne, akkor javulna a helyzet ezen a téren.
    Fiatal pályakezdő vagyok, egyébként már 14 éves koromban megismerkedtem a munka világával. Volt, hogy nagyon sok pénzt tudtam keresni, volt hogy nagyon keveset, de úgy nagy általánosságban elmondhatom, hogy nem egy aranybánya ez az ország. Ha én most emiatt a politikai elitet okolom, akkor engem is birkának, meg hőbörgő “magyarmentalitásúnak” néztek, aki mindent másra fog?

    “De a magyar mentalitás, ahol mindenért más a hibás, leginkább a körülmények és minden”
    Ne legyünk rosszban, de szerintem igenis más a hibás. Én mit tehetek arról, hogy politikailag impotens emberek vezették az országot, és ide sodortak minket? A legtöbb magyar embernek nagyon alacsony a reáljövedelme, végzettségtől függetlenül. Persze tudom, buta birka magyarok voltunk, hogy nem tanultunk x/y/z szakmát, és mert nem mentünk ausztriába stb., de azért az élet nem erről szól. Akiknek már bejött a dolog, azok nagyon okosak tudnak lenni, de van itt 9 millió másik ember, akiknek nem voltak ilyen lehetőségeik/tudásuk/szerencséjük/ismeretségük, ezek mind-mind gonosz birkamagyarnácik, vagy mi?
    Nyilván rengeteg hülye van, akik inkább pénzt lopnak ájfónra, mert menő, meg inkább járnak kocsival, de nem esznek két hétig. Viszont rengeteg cikket elolvastam itt a weboldalon, és -lehet én reagálom túl- úgy vettem észre, hogy majdnem minden írásban előjön a “magyarmentalitás, hülyemagyarok” kifejezés. Biztos, hogy korrekt dolog ilyet leírni?

    • Varga Andras

      2014-12-07 at 10:42

      Az uralkodó fősodratú liberális közírásmód nagyrészt ilyen. Minket magyarokat szidnak benne, mi vagyunk a trappisták, meg minden rossz okozója. Ez mondjuk eléggé sértő ÁLTALÁNOSÍTÁS, amit ha egyéb népcsoporttal szemben követnek el már sikít az ombudsman és az amerikai ügyvivő jóbaráttól kezdve az egész nyugati sajtó rác-izmust üvölt.
      De azért vizsgáljuk meg a kritika valóságtartalmát is. Sajnos a nép nagyrésze tényleg rossz mentalitású: nem akar dolgozni, lusta, nem fejleszti magát. Műveletlen, kevés a tudása. Jogokat követel magának, de a kötelességeit nem teljesíti. Mástól várja a saját sorsa jobbra fordulását, pedig akiktől ezt várja azoknak ez a legkevésbé sem érdekük.

      Mondjuk ezt hibás feltételezés a mi magyar népünk sajátosságnak elkönyvelni, révén a mi sosem voltunk ilyenek, és most sem vagyunk: már aki még tényleg megmaradt legalább lelkiekben magyarnak a nép nagymértékű szellemi lefejlesztése után.
      Valamint ugyanúgy le van aljasítva a proletár nyugat-európában és amerikában is. Ráadásul ott is egyre több a szegény ember, egyre kevesebb ember lesz egyre gazdagabb, a középosztály ott is meg fog semmisülni, sőt a népesség is le fog cserélődni a legutóbb bevándorlókra, gyakorlatilag 50-100 éven belül, Aztán majd megint újabbakra.

      Sajnos katasztrofális állapotok uralkodnak mind tudásban(gyakorlatilag nincs minőségi képzés a legtöbb általános és középiskolában), mind viselkedésben(fogyasztói társadalom), mind mentalitásban(önfejlesztés és annak igényének teljes hiánya), mind kulturálisan (a történelmünket, kultúránkat sem ismerjük jól).

      Egyébként nem biztos hogy azzal éred el a legtöbbet, hogy tanulsz egy új szakmát vagy akár hatot. Saját jellemed, mentalitásod, és kommunikációd fejlesztésével nemcsak jobban érvényesülsz a világban(bármilyen is legyen az), de a korábban megszerzett tudásodat is jobban el tudod adni. Sőt, akár a változásába is bele tudsz szólni. Én saját magunk, családunk és népünk folyamatos fejlesztésében látom az egyetlen esélyt arra, hogy megmaradjon bármi értékünk. Senki nem fog segíteni, sőt inkább akadályoznak minket_ politikusok, hivatalos szervek, nagyhatalmak (USA, EU, BRICS). Ha mi nem tesszük meg eltűnünk, a történelemkönyvekből pedig egyszerűen kiradíroznak minket.

      • VanHolnap

        VanHolnap

        2014-12-14 at 23:55

        Üdv Varga András!

        Sok részével egyet értek! Nekünk kell tenni, a népnek, de ehhez az kell, hogy a nép rádöbbenjen, hogy sorsának jobbulását csak önmagától várhatja! beszélgess utcán emberekkel, vagy ismerősökkel, 90%-uk azt fogja mondani, ez nem az ő dolga, azért választja a politikust, hogy ő tegyen érte! Ilyen sosem lesz, Ausztriában sem, sehol!

        A jóléti országok fegyelmezik a politikust, tudják, hogy a négyévenkénti szavazással nem lehet hátra dőlni. A magyar ember igenis hátra dől! Szavaztam, uszkve ennyi vót, nincs más dógom, mint várni, hogy az állam majd aggyon, mer jár…

        De az élet nem ilyen, és a többség ezt nem érti meg.

        Vendéglátásban vagyok több mint tíz éve: látom a különböző népcsoportok sajátos viselkedését! És hatalmas különbségek vannak. Mindenhol van tanulatlan stb… de nem ez a lényeg, hanem mindig a többség általános viselkedése, a norma, amit a társadalom egymásnak átad. Ettől lesz minden nemzetnek egy sajátos viselkedéskultúrája.

        Erről lesz majd cikk. És akár elhiszed, akár nem, a cikkből ki fog derülni, az osztrák és a német ezerszer intelligensebb bármely más népnél! (Ide sorolhatjuk még svájcot is.)

        Van nálunk sokkal “hülyébb” nemzet is, melytől a világ végére futnék: spanyol… A többit is le fogom írni. érdemes lesz elolvasni.

        Igenis számít a társadalom átlagos viselkedése, és szembetűnő különbségeket lehet felfedezni (szegény német és szegény magyar között, vagy gazdag német és gazdag magyar között, bár itt – ahogy te is írtad, már nem olyan nagy a különbség.

        Olvasd majd el a cikket.

        Valami olyan lesz a címe, hogy “Szállodai valóságtükör” vagy valami hasonló..

        Azt is tudni kell, hogy akik rendszeresen olvassák ezt az oldalt, azoknak sok lehet a “birka magyar”, ellenben sok olyan akad, aki gugliból facebookról jön, és egyszer elolvassa a megtalált cikket, és többet nem jön.

        Mind a két emberre nem lehet külön cikket írni, hiszen a rendszeres olvasónak sok lesz a birkázás, míg az egyszeri látogatónak épp elég (talán), hogy elgondolkodjon, amikor másik oldalon is hasonlót hall.

        (Bár lehetne programozni az oldalt, hogy a gugliból érkezőknek más tartalmat mutasson, mint a rendszeres olvasónak, ez az időráfordítás nem éri meg az oldal szempontjából, és hosszú felügyelni is…)

        Meg kell érteni, hogy a rendszeres olvasó többször hall valamit, mint az ritkán ide tévedő. Ezzel nem lehet mit kezdeni. Az oldalon hamarosan indulnak a nem népet szapuló gazdasági cikkek, melyek sok újdonságot hoznak majd. Az év vége a társadalomra lett kihegyezve.

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-14 at 23:41

      Üdv Dengizik!

      Egy tényt nem lehet megkerülni: a politikust a nép választja. Pont ebben van a hiba, és ezért erős az oldalon a “birka magyar” stb. kifejezés, ami lehet, nem szerencsés, de a figyelmet felkelti, és elgondolkodtat.

      Nem lehet a politikát okolni, hiszen a politika csak azt teheti meg, amit a nép hagy! 25 éve pontosan ugyanazok az emberek irányítják az országot, és amikor megkérdezem ismerősömet, miért mindig ugyanarra szavaz, akkor ezt feleli: hát kire szavazzak? És amikor visszakérdezek, miért nem keresel egy kis pártot, akivel egyet értesz, akkor az a válasz: honnan tudjak róla, ha nem hirdetik magukat?

      Erre hasonlat: honnan tudjak a munkahelyről, ha nem hirdeti magát? Talán a népnek nem fontos megismerni azokat, akikre szavazni lehet? Nem a munkavállaló feladat felkutatni a munkahelyet? Nem a szavazó feladata megismerni a választékot? Mennyi ideig tart beírni a gugliba, hogy “párt”?

      Amikor megkérdezem ismerősömet vagy idegent itt az oldalon (az x-programnál olvashatsz erről hozzászólásokat), hogy elolvasta egyáltalán valaha a többi párt programját? Akkor a válasz: nem tudok róla, vagy nincs időm rá. Ha 4 év alatt 1 napot nem tudok a saját jövőmre szánni, aki ki fog???

      Amíg a nép nem néz szembe azzal, hogy 25 éve a fideszt pontosan ugyanazok az emberek alkotják, ahogy a többi párt “emberei” is ugyanazok (mostanában új pártokkal), akkor miről beszélünk? Te 25 évig eltűrnél olyan barátnőt, aki megcsal, üt, ver, megaláz, leköp, hazudik… Nem? Akkor pártoknál miért ez a helyzet?

      A nép választ, a nép tájékozódik vagy nem tájékozódik… A saját gyerekedet se okolhatod azért, ha hozzányúl a forró edényhez, miközben te nem mondtad neki, hogy nem lehet.

      A magyar nép pedig nem mondja meg a pártoknak, mit lehet! Mindent enged a magyar nép. Mindent eltűr a magyar nép.

      Erre a szokásos kérdés, én mit tehetnék? Mondjuk nem szavazok ugyanazokra 25 évig! Aki egyszer átver, arra soha többet! Ezzel tanítom meg a politikát, mit lehet. A politika ellensúlya a nép!

  10. Sydra

    2014-12-03 at 22:46

    Zseniális és hiányt pótló cikk. Tetszik, hogy nem sajnálva a sorokat alaposan körüljárod a témát és elébe mész minden akadékoskodásnak.

  11. Bayer László

    2014-12-03 at 21:09

    Kedves László!
    Nagyra értékelem ami munkát fektetsz a honlapodba, a népnevelő, szemfelnyitó munkádba. Gratulálok!!! Tökéletesen látod a mai magyar társadalom helyzetét minden bajával…..
    Ezen az autós cikken is elgondolkodtam….
    Szerintem az a probléma vele, hogy ez egy optimális helyzetben igaz.Mi vidéken élünk.2 gyerek, 2 felnőtt, egy kereset, 0 hitel(szerencsére!).A rezsink alacsony, mivel jól szigetelt az ingatlanunk. A villannyal, vízzel pedig könnyű takarékoskodni. Tehát éves szinten cca. 70.000.- a fűtésünk. Kijövünk az egy fizetésből, persze jobb lenne, ha mindketten dolgoznánk. De az autó nélkül nem lehet élni!!!! Lehet…de a mai korban az IDŐ az a legdrágább!!! Mi keveset használjuk a kocsit. LPG-vel megy.Havonta kb 7-8000.-! Ez vállalható. Az életünket teszi könnyebbé. Nem luxuscikk!!!! Ez egy régi kommunista beidegződés!!! Ma is így gondolják a kormányok, pont ezért lehet az autósokat nyúzni! Ez a XXI. század. Nem kötelező, de talán nem kellene mindent csak a szükségesség szempontjából vizsgálni! Egyet értek abban, hogy nincs pénz, de cigire, piára, okostelóra futja, ez egy magyar betegség.. De talán abban keresendő az ok, hogy látják a sok lóvés ilyen-olyan vállalkozót-politikust és mivel tudják, hogy ők soha nem lehetnek olyanok, ezért csak ha kis darabkáját is, de birtokolni akarják a jólétet. Ennek megtestesülése az autó, az okos telefon (sok hűségidő, magas előfizetés) és a cigi, ami ugye “megjár” illetve: “Még ezt se…?”
    Egyszerűen nem tudnak és nem akarnak lemondani mindenről…..

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-03 at 22:26

      Először is köszi!

      Igazat adok abban, amiket írsz! Ezt a cikket valóban nem lehet mindenkire ráhúzni, leginkább a nagyon vidékre nem.

      Az én ismerőseim többsége budapesti vagy Pest közeli, ahogy számtalan munkatársam is. Ez a cikk inkább erre a megyére és városra igaz, mint ahogy az is, hogy itt használják a legtöbb autót. És naponta látom, hogy nem telik rá, de az autó és a napi egy doboz cigi (ami nem havi 5000) az már létszükséglet.

      A Te példádban már van egy nagyon erős tervezés és spórolás. Az a baj, hogy ez a legtöbb embernél nincsen meg. Nyilván, ha máshol megspórolok nagyon sokat (lehet akár passzív ház is, erről is lesz cikk), akkor nyilván a másik oldalon belefér egy-két plusz, de nem a teljes nadrágszárig, mert akkor ugyanott van minden.

      A magyar emberek többsége azt nem hajlandó megérteni, hogy nem kell MINDENRŐL lemondani. A hangsúly a MINDENRŐL szón van. Viszont ezt a magyar úgy értelmezi, hogy MINDEN jár. (okos telefon havi számlával + mobilnettel, otthoni net + kábeltévé, autóval járás munkába és lehetőleg wc-re is, cigi minimum napi egy doboz, fagyi, csoki, bor, nasi, évi egy külföldi út… na itt a probléma…)

      A helyzet az, hogy ki kell választani azt a pár dolgot, ami tényleg boldoggá teszi az illetőt, és azt bennhagyni a kalapban, a többit pedig el kell dobni, hogy legyen tartalék.

      Nagyon sok helyen lehet még spórolni, és magyar viszonyok közt is JÓL élni, ha az ember megtanulja, MINDENT nem lehet.

      Az autóra visszatérve, továbbra is úgy gondolom (osztrák példa alapján is), hogy olyan városban, ahol PERCENKÉNT jár a metró, 5 percenként megáll valami busz vagy villamos, de még a külső kerületekbe (lásd Ferihegy) hétvégén és ünnepnapon is ki lehet jutni 15 percenként(!) induló járatokkal, na ott erős túlzás, hogy ne adóztassuk az autósokat keményen. (Bécsben is pl. iszonyat drága a parkolás, autózás pont ezért… cserében a BKV olcsó.)

      És megint más a tényleg vidék vagy akár az USA, ahol iszonyat távolságok vannak, sivatagok, de még az iskolákat, munkahelyeket is csak egyéb járművel lehet elérni… (Persze a 8 ezer köbcentis motorral történő pazarlás ott is gusztustalan pazarlás…)

  12. Gab

    2014-12-03 at 10:43

    Tökéletesen egyet értek a cikkben leírtakkal. Az autó, a cigi, az okostelefon luxuscikk, mind-mind felesleges pénzkidobás. Aki nem tehetné meg, de mégis költ ezekre, úgy is keres magának vmi szar alibit, h miért kell ez neki, h miért jár neki, de pont ezek miatt költekezi túl magát, ezek miatt nem tud kitörni a hátrányos helyzetéből.
    Az emberek borzasztóan önámítóak, előbb keresnek és találnak (!!!) más vkit, akit hibáztatni lehet a saját hányatott sorsuk miatt, mint h magukba néznének. Tudom, ez a könnyebb út, mást okolni, és irigykedni, sopánkodni, de felismeréssel és szemléletváltással lehet ezen változtatni. Gondoljatok bele, gondoljátok át!

  13. Démonka

    2014-12-03 at 07:37

    Ez most komoly?Most mindennek az oka voltaképpen szerinted az, hogy túl sokat költ egy ember feleslegesen Magyarországon ? Én ,,vad” dohányos vagyok,kb 5000 ft költök rá per hó.Nincs full HD TV.a családban (ha tellene se kéne addig amíg be nem döglik a másik)tömegesen közlekedem és ha ,,nagy” bevásárlást tartok, van hozzá egy banyataligám,amit nem félek,és szégyellek használni.Nekem a környezetem sem gazdag.de azt hogy feleslegesen költenék,hát nem tudom.Ha egyedülállóként nevelsz gyereket pld. A következő a felállás, úgy hogy nincs kocsi.Nézzük számomra mi a kötelező kiadás:Gyermekem bérlete 3400 ft.Gáz, villany:téli időszakban 20000 ft,nyáron 13000,(itt jegyzem meg aki teheti nyári időszakban sporól a téli hónapokra)Közösköltség 14000 ft,internet és tv:ha azt hiszed nincs rá a XXI.században rá szükséged ,akkor mirt írtál a neten keresztül? az aki odafígyel megnézi mennyit költ erre a dologra, viszont azt ne feledd hogy a területek szolgáltatónként le vannak osztva,ahol az egyik az úr, ott a másikat nem biztos hogy igénybe tudod venni, mert sokba kerülne a vonal kiépítse vagy adott területen nem is érhető el lefedettség hiányában.Ez a tétel a számomra társasházi kedvezménnyel együtt 12000 ft jelent.Ez eddig 52200 ft (a létminimum összege 85960 ft 29600 ft a családi pótlék amit ha egyedülálló vagy két gyerk után kapsz kézhez,ha készhez kapsz ennyit, ugyanis mivel ez az összeg érkezik be leghamarabb egy család kasszájába átlagos Magyar család a számlára kéri,mint én is.Itt mondjuk jelentkezik egy kis plusz kötség mert ha van kártyád igy is Úgy is, de fizetsz a banknak.Ha a postás hozná akkor a postásnak,mert ezt igy illik.Teszem azt ha otthon vagy amikor jön, mert ha nem, mehetsz érte a postára másnap.De ezt csak azok tudják megtenni akiknek ott van az igazi lakhejük ahová a pénzt utalják.Sok család lakik albérletben, távol az eredetileg megadott lakcímtől.Ez mind élethelyzet függő dolog.)szóval ebben az évben a hatályos jogszabályok mellett 122 960 ft az az összeg amiből gazdálkodni kell.Tehát marad egy hónapra 77600 ft (gyerektartás:ha fifkás az apa nincs bejelentett állása a bíróság dönthet úgy hogy havi 10000 ft a gyerektartásdíj, amit fizetni fog)Átlag csonka családnál a felállás 132960 ft tehát igy marad a kasszában -jobb esetben-87600 ft
    Juhé mekkora vagyon?De vajon ez mire elég?Tehát fejenként marad 29200 ft és itt jön a kaja része 18749 ft/gyermek létminimumnál mért ételfogyasztásra szánt összeg/hó ez napi szinten 625 ft.Napi 5x-i változatos étkezés az ajánlott 125ft/étkezés.Ismered azt a mondást hogy reggelizzél úgy mint egy király és vacsorálj úgy mint egy koldus?A reggeli:És ha oda figyelsz a gyerekre a jobbikat veszed meg!Narancslé,vagy tej esetleg tea ha lakattal zárod a hűtőt 4 napig elegendő tápbevitel 1 db gyereknél hopsz máris költöttél 50 ft és még semmi szilárd táplálék nincs a pociában. Átlagosan 16 szelet jön ki egy kg kenyérből ára:250 ft/kg fejenként 5 szelet kenyér tehát fejenkén és alkalmanént 1 szelet kenyér és ha sorsot húztok még valaki repetázhat is, vagy ha jól csinálod a hónap végén nem kell kenyérre költened.olcsó margarin ára:200ft csak egy kenés a kenyérre, egy hétre megvan a vaj adagod az egész család számára veszel egy csomag felvágottat -ha teheted vagy rossz esetben párizsit fejenként 2 szelettel számolva 10 dkg max ára 120 ft tehát ügyesen megoldva a feladat, bár semmi zöldség vagy gyümölcs nincs az asztalon.A Tízórai kb ugyanez.Ebéd :ha a gyereked be van fizetve a suliban átlag 291 ft a napi ára. Máris buktál 166 ft.amikor haza jön a suliból természetes hogy éhes, ezért főzöl( jobb esetben egy 3 tagú család legolcsóbban kihozható főt kajája a paprikáskrumli egy tányér/fő esetén kihozható kb 550 ft-ból repetára ne gondolj, ez nem hizlalda!) hoppácska ez 183 ft/fő-re jön ki.Ez megint 63 Ft minusz.Rossz anya!Nem tud bánni a pénzzel!223 Ft-tal túllépve a keret napi szinten.6690 Ft/hó/gyerek minusz.25439 ennyi egy gyerek minimum ételfogyasztása,ami nem teljesen egészséges mivel nincs benne gyümölcs pld.50878 Ft költöttél a két gyerekre, de adtál enni nekik egy hónapon keresztül.132960 ez az össz bevétel ugyi?Költöttél a gyerekeid minimum étkezésére 50878 Ft-t,a rezsire pedig 52200 össz. 103078 ft és te még sehol se vagy.24099 ft.Ez az az összeg amit te ehetsz meg. Most tartun 128177 Ft összegnél.4783 ft bűvös összeg nemde?A gyerekeknek ruha és cipő kell minimum negyed évenként ha fiad és lányod van old meg, hogy örököljék egymástól a ruhákat.Van egy tippem nem fog sikerülni.Ők pedig csak nőnek és nőnek míg önálló keresetük nem lesz.Tisztálkodószer és tisztítószer is kell no meg minden év elején tankönyv , kirándulás és stb. tarkítják a kiadásaidat.Szerintem tök természetes, hogy ilyenkor az ember plusz munkát vállal ha teheti.119700 Ft ez egy másik bűvös szám.Ez az az összeg ami alatt rendszeres gyermekvédelmi támogatást vehet igénybe egy két gyereket egyedül nevelő szülő.ilyenkor ingyért van a kaja a suliban és ingyért van az éveleji tankönyv is.No de semmi pánik ezt az összeget nemsokára azok a szülők is igénybe vehetik akiknek pont a családi miatt növekedett meg az éves jövedelmük 1 000 000 Ft fölé.Vagy pedig azért fogják tudni igénybe venni-ha még nem tették, mert a nagyobb jövedelem reményében inkább vállalják az alacsonyabb összeggel járó 4 órás bejelentett munkaviszonyt,valószerü sokan vannak úgy ,hogy ugyse érik meg a nyugdíjkorhatárt.Ebben szerintem is van ráció.Egy szónak is száz a vége, szerintem nem csak én vagyok egyedül aki ezen a takarékoskodás dolgon most egy kicsit keserédesen mosolyog.Amikor úgy döntöttem hogy belevágok a családalapításba, nem nézhettem bele az életem forgató könyvébe,(nem mintha most megtehetném),de nem számoltam a lehetségesnél nagyobb kihívásokkal.Isten bocsájtsa meg a bűnömet ,de ha tudom milyen lesz a mostani életem,talán elköttetem a petefészkemet.Hát akkor biztos hogy tudtam volna az idős napjaimról gondoskoni,beszélhetnék nyaralásról stb.De hogy tiszta játék mellett a lakosság zömének eszébe jutna kocsit venni ?Miből?És most rágyujtok egy cigire!!!!!

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-03 at 18:58

      Üdv Démonka!

      Nem is értem a hozzászólást teljesen, hiszen a cikkben írt példák szemlátomást nem Rád vonatkoztak.

      Pont ez az, amit leírsz, hogy hogyan tudnak naponta emberek autóval munkába járni, miközben Te magad írtál össze 128 ezer forintot? Ha Budapesten jársz, nézz körül, hány olcsó autóban látsz egyedül utazó embereket… én naponta látom…

      Munkahelyemen a többség dohányos, inkább nem esznek, csakhogy maradjon idejük cigizni a 20 percből! A magyar átlag pedig igen sokat költ cigire, bármennyire is hihetetlen neked, a többség nem áll meg havi 5000 forint ciginél… És nagyon sokan elautókáznak havi 25-30 ezreket is. és pont ők azok, akik sírnak, hogy mennyire rosszak az életkörülmények. És hogy miből tegyenek félre a gyerek oktatására? Nyugdíjukra?

      A számok nem hazudnak. 3 millió autó! Ennek nagy részét Budapesten használják nap mint nap az emberek, és nagyon sok pesti!

      Volt olyan budapesti munkatársam is, aki keresett napi 6 ezer forintot, melyből 2 ezret költött a napi parkolásra és a benzinre! Miközben pesti volt és a munkahely is.

      Ismétlem, a cikk nem a Te helyzetedről szól, de nagyon sok ember magára ismerhetett benne… Nekik kell elgondolkodni, megéri-e ez hosszú távon? Vagy a gondolkodáson kell módosítani.
      Hidd el, nagyon sokakra igazak a cikkben leírtak. Nyilván nem azokra, akik ilyen-olyan oknál fogva egyedi helyzetbe kerültek.

      Az egyedülálló szülő helyzete pedig azért már, és erről nyilván nem az állam tehet = ne értsd félre, nem azt mondtam, hogy te. De gondold el, ha ketten lennétek, akkor már havi 2×130 ezerről beszélnénk, melyből lehet, ti is autóval járnátok nap mint nap.

      Megnéztem,
      1 szülő 1 gyerekkel létminimuma: 144 392 Ft.
      2 szülő 1 gyerekkel létminimuma: 210 024 Ft.

      1 szülő 2 gyerekkel létminimuma: 188 147 Ft.
      2 szülő 2 gyerekkel létminimuma: 253 779 Ft.

      Tehát, ha két kereső megkapja a havi 130 ezer forintot, az több mint a létminimum, és hidd el, ebből az összegből már nagyon sokan úgy gondolják, el lehet autókázni havi 30 ezret is.

      Pont erről szól a cikk, hogy igazából nem telne rá, mégis megindokolják maguknak az emberek, hogy kell, miközben más sokkal fontosabb dologra lehetne költeni. A cikk szándékosan nem az 5000 forintos hobbit említi…

      • démonka

        2014-12-04 at 06:20

        Kedves László !
        Köszönöm hogy válaszra méltattál!Nem akartam az adott témádtól elvonatkoztatni.Gondolom a te környezetedből merítettél ihletet eme cikk megírásakor,de én még most is álatalánosításnak gondolom.Pedig szerintem azok az emberek járnak főként kocsival akikkel elhitették egykor,hogy ezt megtehetik.Ha az utakon futó autók töbségét nézem( amiben csak egy fő utazik)átlag 6 évesek vagy annál idősebbek.Ez mind a tulajdonhoz való ragaszkodás.,,Mert az az enyém”.
        Én a saját környezetembe néztem szét.Ahol dolgozom( kb 50 főt takar.) Még az igazgatónk is BKV-val jár.Ne hidd azt hogy ez példaértékű.Reggelente -ez hajnali 5 órát takar- a dolgos emberek zöme ugyszintén BKV-val közlekedik.Ilyenkor jönnek az árúszálítók és egyéb járművek az utakra,de nem az egy személyt magába foglaló kocsik.Ha szétnézel ,, az eladom az autómat” rovatokba, azt is tapasztalhatod hogy nagyobb a kínálat mint a kereslet.Ez igaz a új kocsik esetében is.A gyártósorokról csak úgy hömpölyögnek kifelé az autók.Amit pediglen nem tudnak eladni, inkább elraktározzák valami távoli helyen, de a 4 millás kocsit nem fogják oda adni senkinek mondjuk 500000 ezer magyar pénzért,bár lehet amit beleépítettek csupán csak 200000 Ft-ot ér.Na de vissza a te számaidhoz.Az én környezetem (Pesten élek) nem engedhetik meg sokan az autót.Én pld.Biciklivel járok ameddig csak tehetem.Ez megin spórolás gondolnátok,pedig nem sokat sporolok a kerekek miatt.(1 héten egy defekt minimum)Ha jól értesült vagyok akkor mindösszesen 2 milla az itt élők száma,ami ugye különböző rétegekre oszlik.X.ker egy része,Vlll.ker majdnem háromnegyede tartozik a legszegényebb részhez.Itt, aki ebbe a rétegbe tartozik és kocsit látsz a segge alatt, nem tiszta játékot játszik.De akinek ezek közül az emberek közül kocsira tellik, hidd el másra is fog telleni,és eközben sorban fog állni ilyen olyan segélyért, mert azt is megteheti.Csak egy dolga van, találjon valakit akinek a nevére írhat mindent, ami vagyonnak számít.De itt sem szeretnék átlagról beszélni.Mit gondolsz mit érezhetett XY, akit 54 évesen elbocsátottak az állásából ,és 3 hónapon keresztül nem tudta fizetni a rezsijét abból az összegből amit munkanélüli járulékként kapott.Mivel csak négy órának megfelelő minimálbérre volt bejelentve.Ez igaz az ő hibájaként is felróható lenne ,de mégsem az, mert manapság örül az ember ha van munkája .Szóval ennek az emberkének még amikor jól ment a szekér, tudott venni magának egy autót.Amit a célból tett, hogy a munkaeszközeit egyik helyről a másikra tudja szállítani.A szekér kigurult alólla, de a kocsi megmaradt ,ami után amíg tehette fizette a kötelezőket,bár nem használta, mert benzinre nem tellett.Eladni pedig az árában nem tudta.Szóval XY elment a családsegítőkhöz remélve,hogy kaphat valami segítséget a rezsitartozás rendezésére.De mit ad Isten, ez nem sikerült neki,mivel vagyontárgya van.Mégpedig egy autó.,,Tessék eladni a kocsit és abból rendezni a dolgokat!”XY- aki naív ugyan- szerinted mit fog érezni?Azért a kocsiért ő megdolgozott,ez az egy van amit fel tud mutatni, és most váljon meg tőlle?Kb fél év alatt talál egy ember hazánkban munkát, főleg ha ilyen idős.Szerinted mennyi idő alatt lehet egy kocsit értékében eladni,és ha mondjuk egy 10-12 éves kocsiról beszélek XY mennyiért tudja majd eladni.Teszem azt 250000 Ft lesz a végösszeg.Ebből kapásból kifizeti a tartozást amit felhalmoz időközben -beleértve a vissza kötési díjakat-és máris oda van 100000 ft a többit pedig feléli.De ez csak akkor történhet igy, ha időben eltudja adni az autóját.Látod ez egy élethelyzet.Aki teheti miért ne használna autót?Hiszen ezt tanulta meg a környezetétől.És igazad van kifogást mindíg tud találni az ember, ha akar.Pld.Miért vegyem meg a méreg drága bérletet 4 főre, amikor a kocsim: Ha mondjuk 10 l/100km a fogyasztása a verdának (régebbi autó), akkor 2L-t eszik 20km-en. Ez pedig mondjuk 800 Ft erre a 20km-re.25900 ft egy négy tagú család havi bérlete(sok munkáltató nem téríti a bérlet árát,sem egészben sem részben),ezzel szemben egy négy tagú család aki öszhangba tudja hozni a munkába, iskolába járást átlag 21 nap alatt költ 16800 ft-ot benzinre.Plusz éves egyéb kötlségek(Ha jól müködő a kocsi,és hozzá értő vezeti)Kb.egy hónapra levetítve 9000 Ft ez összesen 25800 Ft.Juhé sporolt adott család 100 kemény forintot átlag ha munkába járáshoz használja a kocsit és útközben kiteszi meg felveszi a gyerekeket meg az asszonyt vagy a férjet.És ami nem elhanyagolandó nem esik rá az eső a busz belsejében,és nem kell szagolgatni azt a sok illatot, amit egyes járatokon te is tapasztalhatsz.Tehát voltaképpen az autó nem luxszus csak alternatíva azoknál akik ezt megtehetik és ésszerűen élnek a lehetőséggel.De számtalan más oka is lehet annak, hogy valaki szükségét érzi, hogy legyen autója.Lehet hogy 100 km -re lakik a munkahelyétől,és nincs lehetősge a közelben munkát vállalni.Az albérlet sem olcsó mulatság.
        Aki nyafog, az mindíg és mindenért nyafogni fog.Ezen se te, se én, se mások nem fognak változtatni.Az ésszerűséget már kisiskolás korban elkéne sajátítania a gyerekeknek.És talán ezt a problémát meg lehetne oldani…..

        Kérdésem a következő ezeket a létminimum összegeket honnan olvastad le?Hát ige ennyi kéne hogy legyen csak hogy van egy kis baki a munkáltató nem ezt fizeti ki nettóban, hanem a minimálbért.Akárhány gyerekről is legyen szó.Ha a saját szakmájába el tud helyezkedni valaki az idén 118000 ft a bruttó keresete a családi pedig 29600 ft két gyerek mellett összesen 147600 ft meg mondanád hol igényeljem a maradék több mint 40000 ft-ot?Teszem azt ha külön élő apuka nettó munkabére 66483 ft lenne és a felét levonnák gyerektartásra még mindíg hiányozna kb.10000 a végösszegből.Csak az a bibi hogy átlag elhagyó apukák nagyon fifkásak tudnak lenni és igy ez az összeg bizony le tud redukálódni.

        1 gyerek egy szülő létminimuma azt írod 144 392 Ft. 77290 Ft.a nettó jövedelem 118000 bruttónál+10000 Ft. adókedvezmény ,és ha az elvált apuka rendes ad haza havi 40000 ft.ot az összesen 127290 ft itt megint csak bibis valami.
        A cigizésrő meg csak annyit 1 pakli dohány, füstszűrő és 2 csomag cigipapír bőven elegendő 100 db cigi gyártására.Ez az én heti adagom.Ja és a kajára szánt pénzemből veszem el.
        Az sem fog tudni nagyon tartalékolni ilyen jövedelmek mellett aki albérletben lakik.Vagy nézd az egyébb felmerülő költségeket.Ha elromlik a hűtő vagy bármi más, lehet nélküle élni, igaz de nem biztos hogy takarékosabb,ezért egyszerű ember minnél hamarabb pótolni szeretné.Ezek mind olyan kiadások, amiket átlag keresőnek elő kell teremtenie nemhogy még takarékoskodjon.

        Aki teheti használja a kocsit nekem luxus az biztos,de hogy emellett az összeg mellett takarékoskodjon valaki?Főleg ha egyedülálló.Egy az biztos a gyerekem ha kereső lesz, nem fog a fizujához nyúlni, azt nem hagyom, inkább én etetem öltöztetem csak hogy neki jobb legyen!Bár előre tudom, hogy én leszek a rossz anyu.De nem érdekel-Igy 30 millát is össze lehetne gyüjtei 10 év alatt nemde?

        • VanHolnap

          VanHolnap

          2014-12-06 at 00:00

          Lesz olyan cikk is, ahol megnézzük, autóval vagy pl. Volánnal olcsóbb az utazás?

          A cikkből mindenkinek az önmagára vonatkozó részeket kell levonni. Ha valaki 2 fővel jár naponta munkába, értelemszerűen jobban is jöhet ki, mintha BKV-zna. De ez mondhatni ritka, számtalan videót forgattak már Tv-k, hogy kb. minden autóban egy ember ül… És kinézve Pesten, tényleg így van.

          A cikkben is az szerepel, aki 90-130 ezer nettó között keres, vagy még ez alatt, az nem engedheti meg magának feltételezhetően a napi autózást (pár kivételtől, ahol tényleg szükséges, munkaeszközét viszi stb.) És egyáltalán nem indokolt, hogy a sarki közértbe is autóval menjünk. (Pláne, hogy itt már hiába nézzük az olcsóbb árút, hisz a benzinköltség ezt elviszi.)

          Nem volt arról szó, hogy aki 200-500 ezret keres, az is tegye le az autót… Akinek telik rá, nyilván pont leszarja, hány autó van a világban… De a magyarok többsége nem keresi meg ezt az összeget… viszont nem is gondolja át ezeket.

          És nagyon sok helyen lehet spórolni is. Viszont, van az az összeg, ahol nem lehet pénzügyi tanácsot adni! Erről is tervben van cikk. Nyilván, havi nettó 100 ezerből nincs olyan gazdasági zseni, aki ki tud hozni 2 gyerekkel normális megélhetést…

          De a cikkben írtak valós költéseket (=pazarlásokat) mutatnak, melyek éves szinten iszonyatos összeget mutatnak. Amiből már lehetne akár vállalkozást is alapítani stb. Akire vonatkozik, annak át kell gondolni a helyzetét.

          Létminimum adatok a KSH honlapjáról vannak: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zhc011.html

          • Zo Lee

            2015-01-24 at 01:28

            Szép napot!
            Én azt mondom, a kocsi,cigi meg a gyerek is luxuscikk ma már. Akinek nincs 200 ezer nettója, az minek szaporodik? Hogy még egy rabszolgát reprodukáljon, aki majd ezt a mocskos élősködő réteget tovább eltartsa, akik az adóból dőzsölnek? Vagy azért csináljak gyereket, hogy 20 évesen azt mondja:”-Kösz apa, hogy ebben az élhetetlen országban megszülethettem!”-és elhagyja az országot.Érdekes, hogy a LIDL áruház Ausztriában 400 ezerért, itt meg 100 ezerért dolgoztat trógermelóst. MIÉRT?? Ott is van a30% adó, nem? Akkor itt miért kell 100 bruttó(70 nettó) éhbérért keccsölni egy melósnak. Ezt fel nem foghatom. Azért, mert 25 éve folyamatosan lopják az országot? Erről én tehetek, vagy Ők, akik maguknak hozzák a saját törvényeiket?

        • Victor Hugo

          2014-12-06 at 11:24

          Démonka!

          Ha tényleg heti 1 defekted van, akkor érdemes lenne beruháznod egy ilyenbe: http://www.airlesstiresnow.com/

          • démonka

            2014-12-06 at 23:39

            Kedves Victor!
            Köszi a tanácsot. :)

  14. Mikk

    2014-12-03 at 01:28

    Uhh, hát ez se egy rövid cikk.
    Viszont most nem nagyon értek egyet veled.
    Ez a minek autó :D Igen 1970-ben csak 200e autó volt, de 1800-ban még annyi se, lovon ülve hátrafelé is nyilazhatnánk még mindig.
    A baj ott van, hogy még midig a luxus kategóriába számoljuk az autót. Pedig 2014-ben rohadtul nem kéne az legyen. Nekünk is van, a feleségem 3 éve munkanélküli (mérnök, német nyelvtudással – most járatom angolra is – és tanult idegenvezetést is) mégse adom fel a kocsit (nem is lenne jó ötlet mert munkaeszközként is használom éjjel). Persze az autó miatt (még akkor vettük amikor neki is volt munkája) nem jár semmilyen segély. Tehát, hogy kapjunk az államtól/önkormányzattól bármit is, el kéne adni. Akkor már miért ne lehetne, hogy adjuk el a lakást is, hiszen munkanélküli nem telik rá, hogy fizessük a rezsicsökkentettrezsit.

    “Ja, hogy Bolíviában nincsen ivóvíz, de az autó jár a magyarnak, mert alapszükséglet, hogy Afrikában, Indiában éhen halnak” bocs itt meg bunkó leszek. Magasról letojom. Ember vagyok gyarló és a saját szintemen azért önző is. Plusz azért ezzel öngólt lőttél, hiszen nem kevés segélyt kapnak ezek a területek, oda oké a segélyezés? Mégse javul a helyzet, mivel a segélyezéssel konzerválják. India meg eléggé kettős ország szintén, nagy szegénység a nagy többségnek és nagy gazdagság egy kis rétegnek. Akár itthon. A másik legfontosabb tény meg az, hogy nem ezekhez az országokhoz akarok/akarunk tartozni hanem azokhoz ahol még több autó jut egy emberre, mint ahogy említetted is. Persze szegénység azokban az országokban is van ezt ne felejtsük el.

    Persze az alapfelvetés érthető. Nagyon nem figyelnek az emberek a költéseikre, és nem foglalkoznak a jövőbeni megtakarítással. Bár eléggé demagóg szöveg ez a mennyit spórolnál ha! Persze egy dohányos ha nem dohányozna x évig vehetne egy ferrárit, de hol van a ferrárija a jelenlegi nemdohányzónak? Remélem érted.
    Mikor 2010-ben úgy volt, hogy megszületik a kislányom, az volt az első, hogy egy nem túl nagy befektetési alap után néztem, hogy majd mikor 18 lesz legyen mit adom neki. Sajnos nem lett rá szükség. Most év elején a fiamat vártuk, nála már csak gondolni mertem erre, de itt se követhette tett.
    Most a nyáron ott tartottam, hogy valami úton módon nyugdíjra kell félre tennünk, hogy gyerekek nélkül mikor vének leszünk ne haljunk meg az első nyugdíjas évünkben az állami nyugdíj hatalmas várható összege miatt. Átrágtam magam sok lehetőségen, erre tessék vikiék még a megmaradt pénztártagok lóvéját is le akarja nyúlni. Akkor mégis mi a tökömre spóroljak, takarékoskodjak? Innen hány lépés, hogy bármilyen számlát/megtakarítást/betétet lenyúljanak?

    Egyébként meg, ha mindig Ausztriával jössz. Ott nem pont az van, hogy normális munkáért normális bért kapnak az emberek és mivel így van ezért el is költi? Én mikor a lakást csináltam szidtam mindenkit, hogy nekem kell megcsinálni (nem gond mert első szakmám és első munkahelyeim miatt tudom is mit csinálok), de sokkal szívesebben hívtam volna egy két szakit, akik gyorsabban megoldják, majd számlával kifizetem őket és mindenki boldog.
    De ez már más téma.

    Megyek alszom. Már ha a másodállásom nem szól bele :D

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-03 at 18:39

      Üdv!

      Igen, ebben a cikkben az alapfelvetés a lényeg.

      Kérdezed a már közmondássá érett mondást: hol a nem dohányos ferrária? nem beszéltem ekkora összegről, a cikk sem. Ellenben meg tudom mutatni azon takarékos (nem dohányzó, odafigyelő) ismerősömet, aki még csak 23 éves, de már 1 milliója van betétben. Hol a ferririja? Itt, a betétjében.

      Hol a ferrárija? Nézz körül az ismerőseid körében, kik azok, akik évi egyszer, de akár kétszer is képesek elmenni nyaralni Törökbe vagy Görögbe vagy messzebb? Ők azok, akik nem keresnek többet, mint Te vagy a cikkben írt példák, azonban ők nem autókázzák el, és nem cigizik el ezt az összeget. Ők azok, akikre irigykedve szoktak nézni a magyarok, hogy neki miből telik erre, miközben csak egy egyszerű eladó a CBA-ban? Hát ebből… nekik itt a Ferrári… Nézőpont kérdése, kinek mi éri meg… De aki irigykedik másra, annak át kéne gondolni a cikkben leírtakat… mert ha irigykedik, akkor lehet, hogy az illető nem csinál jól valamit…

      Az autóra pedig direkt írtam, nem számolok fenntartási költséget, csupán azt az összeget, amit tömegközlekedéssel járással meg lehetne spórolni. Direkt nem írtam arról, hogy mindenki dobja el az autóját.

      A legelején azokról volt szó, akik az első tizedbe tartoznak, és szinte semmi bevételük nincsen, csak az állami segélyek, mégis van autó… Ilyen ismerősöm is van…

      Bolívia, lesz erről cikk. Tényleg azt gondolod, valós segítség amit az ENSZ feléjük nyújt? Tényleg arra találták ki, hogy nyomorban is maradjanak, hiszen ahogy a számokat megnézed, nem lehet mindenkinek autója! Mert összeroppanna a Föld! Hiába akarunk USA lenni, sosem lehetünk, ahogy Kína sem vagy Oroszország…

      Ha valaki ezt az életet szeretné, annak oda kell költöznie! A cikk lényege, hogy napi autózás nélkül is boldogan lehet élni! Sosem lesz alap az autó, mert nonszensz, hogy emberek lábuk helyett a seggüket használják a napi életvitelhez :)

      És ezt mint edző mondom. Félelmetes a magyar emberek alap állóképessége… ami utána szintén az egészségre fog kihatni…

      Tényleg menj el egy vidéki bolthoz, és nézd meg, ahogy anya és apa nem képes gyalog elmenni a közeli boltba… de az állam miért nem ad nagyobb családi pótlékot!

      A cikk tényleg arról szól, hogy látni kéne mind a két oldalt, és a világ számait. Sosem lesz Magyarországon osztrák jólét! Ennél azért bőven lehetne jobb, de olyan sosem lesz. Ez ámítás…

      Ha valaki nem érti meg, hogy már az 1 milliárd autó is a plafon, az sosem fogja megérteni, hogy nem élhet mindenki luxusban. Néha a lemondás nagyobb eredményhez vezet, mint az állandó stressz.

      persze mindenki maga választja meg a sorsát.

      • Victor Hugo

        2014-12-06 at 10:51

        Dohányos Ferrarija: Értelmes emberként biztosan tisztában vagy vele, hogyan működik a piac. Az embereket fogyasztásra kell motiválni minden eszközzel és erővel, az infláció is erre szolgál. Ha a fogyasztás leáll, a gazdaság is leáll. A gazdaságban nincs annyi puffer, hogy kibírja, amíg minden alacsony társadalmi osztályú melós összegyűjt 20-30 év alatt egy Ferrarira.

        De ez nem is történhet meg, mivel pszichológiai és biológiai gátjai is vannak, hogy hirtelen minden ember ekkorát változzon.

        Viszont az már valószínűbb, hogy ilyenkor megtalálja az ember azt a pótcselekvést, ami a legközelebb áll a korábban elhagyott pótcselekvéshez. Ez pedig mindenkinek a saját vérmérsékletéhez fog közelebb állni. Lesz, aki több benzint vesz az autójába, lesz aki jobb ruhákat vesz, lesz aki gyakrabban cseréli majd a telefonját, lesz aki édességet vagy junk foodot fog magába tömni, olyan is lesz, aki valamilyen nem produktív online elfoglaltságra kattan rá, mint a Facebook.

        Nyaraló ismerősök: Mindenki a saját háza tájáról merít. Én úgy vettem észre, hogy ezek az emberek két csoportra oszthatók. Az egyik rétegnél a nyaralás szenvedély és életstílus. Vannak akik még pénzt is keresnek belőle (turisztikai blogok, modellkedés, lazább külföldi munka, pl. animátor), de a zárójeles részt leszámítva többen ugyanúgy kipréselik a havi költségvetésből, mint ahogy mások a cigit vagy a benzint. Esetleg annyival nagyobb a költségvetés, hogy mindhárom belefér, míg máshol csak az egyik.

        A másik réteg pedig aki jó családból származik, örökölt és még fog is mert élnek a nagyszülők (ez egyúttal arra is megoldás, hogy kire bízzák a gyerekeket, ha nyaralni mennek) és mivel a Kádár-rendszerben ingyen diplomáztak le, olyan állásuk van, ahol anélkül mehetnek 2-3 hét fizetett szabadságra akkor amikor nyaralnának (és nem akkor, amikor a főnök engedi nekik vagy kényszerszabira küldi őket), hogy kockáztatnák vele a nehezen megszerzett állásukat. Azt az állásukat ami egyúttal a mókuskerekük is, mert
        1. Nincs rokonuk és olyan barátjuk, akire számíthatnának krízishelyzetben.
        2. Nincs saját lakásuk és a főbérlő nem jótékonysági intézmény. 1 hónap haladékot sem tűr, ha kiesik munkából az albérlő.
        3. Nincs tartalékuk és még ha nagyon takarékosak is csak havi pár ezer forintot tudnak félretenni. A nagyon takarékosak úgy értendő, hogy még BKV bérletre sem telik (ami az ő anyagi helyzetükben 3330 lenne).
        4. Az ő helyzetükben nemhogy azt nem engedhetik meg maguknak, hogy 1-2-3 százezret elszórakozzanak a nyáron, hanem ha van nekik félmillió, egymillió megtakarításuk is, akkor is rosszabb helyzetben vannak azoktól, akiknek te most górcső alá vetted a pazarló életmódját.

        Mert mire elég 1 millió forint?
        50 ezer forint albérlet
        40 ezer forint kaja
        30 ezer forint rezsi
        10 ezer váratlan kiadásokra átlagban

        Havi 130 ezerrel osztva még 8 teljes hónapig sem tart ki ez az összeg. Ha esetleg beüt a crach, (mert az mindig akkor jön, amikor a legnehezebb időszakban vagyunk, akkor viszont sorozatban) és albérletet kell váltani, mert “A fiam/lányom most jött haza, 1 hét múlva kocc. A kaució… hát szóval a kauciót úgy gondolom majd a felújításra fogom fordítani.”

        Utána még kell +100 000 arra is, meg +20-30 a költöztetőnek.

        Tehát ott vagyunk, hogy van fél év inaktivitásra elegendő tartalékunk. Saját lakásunk nincs, saját autónk nincs, piacképes képzettségünk sincs, ami miatt újra és újra ugyanabba a mókuskerékbe kerülünk, rokonaink nincsenek vagy nem számíthatunk rájuk, barátaink sincsenek, a hajszolt életvitelünk miatt ápolni sem tudjuk baráti kapcsolatainkat.

        Durván ez a különbség aközött, hogy valaki megengedheti magának akár a cigit, akár a nyaralást, vagy egyiket sem a kettő, illetve sok kikapcsolódási, szórakozási lehetőség közül.

  15. Gringo

    2014-12-03 at 00:34

    Mi a bajod a dohányosokkal? Azért költ cigire, mert jólesik neki valami bódító luxus a mindennapok taposómalmában. Mert tudja, hogy örökké csak rabszolga lesz, akit a népnyúzó politikusok palira vesznek. Azt a megtakarítás dolgot meg gondold át még egyszer! mennyit is fog érni 30 év múlva 30 millió? De ha ér valamit, akkor a Vikiék lenyúlják. 20 éve takarékoskodom, van pénzem, de rá kellett jönnöm, hogy egy barom vagyok. Inkább felélem, minthogy elértéktelenedjen, a nincsinfláció hazugság miatt!

    • VanHolnap

      VanHolnap

      2014-12-03 at 18:28

      Nekem semmi, de nem látom semmi értelmét. Ez az én gondolkodásom, nem kötelező átvenni. Ha gyerekem van, pláne egészséget károsító dologról lemondok… az alkoholista is igazolhatja magát, hogy ebben a népnyúzó világban szüksége van a bódító italra munka után, láttam már jó párat…

      De ha körbe nézünk, egyetlen dohányost vagy alkoholistát sem látok boldognak. Miért van ez? Mondom, ez az én értékrendem. Azért csinálok valamit, mert boldoggá tesz.

      Naponta látom, ahogy munkahelyen 20 perc ebédidőnk van, a dohányosok 5 perc alatt(!!) magukba lapátolnak mindent, forrón, jéghidegen, ahogy van, tök mindegy… hogy utána maradjon 10-12 percük cigire… Nálam ez a nonszensz kategória…

      A népnyúzó politikust a nép választja immár 25+3 éve (28).

      Ez a számítás tiszta hozammal kalkulált, azaz levonva az inflációt. Annyit fog érni, amennyit írtam, ez a jövőbeli érték, ezért került minimális 2%-os tiszta hozammal kalkulálva.

      Akármennyire is nem akarják elhinni az emberek, a pénzünk ma többet ér, mint 1990-ben. nyilván a további infláció kérdése, mennyit ér majd, de azt tudnod kell, hogy az államkötvény MINDIG infláció feletti kamatot garantál, különben a kutya nem venné meg! És a banki kamatok felett van.

      Annyit fog érni, amennyit írtam. :)

      ui.: 5000 költéssel nincs probléma, csak nem nagyon láttam még dohányost, ahol ez tényleg ötezer a hónap végén :)

Hozzászólnál?

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


9 * = 63

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

VanHolnap