alternativ_vanholnap
VanHolnap

Hogyan vállalkozz? (Megvalósíthatósági tanulmány – üzleti terv konkrét példán bemutatva)

shutup_zold

Pofa be, startra fel!

A kezdő vállalkozások harmada csődbe megy! Sokszor már a kezdeteknél látni lehet, lehetne, hogy a vállalkozás életképtelen! Miért? Mert rosszul kezdenek hozzá?

Ma már nem lehet úgy elindítani egy vállalkozást, mint ezelőtt akár 20 éve! Nagy a konkurencia, a piacok lefedettek és sok a reklám, ami az emberek (kereslet) fülén-orrán-száján folyik éjjel-nappal. A vásárlók egyre immunisabbá válnak a reklámokkal szemben, bár azok nélkül elképzelhetetlen sikeres vállalkozást létrehozni.

Emberi erőforrás (a vállalkozó)

A Hogyan vállalkozz? cikksorozatot szándékosan nem az ötlettel kezdtem, mert szerintem sokkal fontosabb az egyik legfontosabb kritérium: a komplex látásmód!

Kiből lehet / lesz sikeres vállalkozó?

  1. Aki nagyon sok iskolát elvégzett, kiválóan bemagolta az elméleti anyagot, de még a gyakorlatit is…
  2. Aki akár iskolát sem végzett, ám kiváló helyzetfelismerő, komplex látásmóddal bír.

Egyértelműen a második! Az iskolai oktatás elemei, beleértve a közgazdasági főiskolai tankönyvek anyagait is, sosem az életről szólnak! Mert megtanítják ugyan az elméletet, de a logikát hozzá: nem! Hiába ír a végzős szakdolgozatot, nagy részük inkább a vicces kategória, mint a valósághű! Mert iszonyúan kevés, mondhatni nulla a valósághű bemutatás az iskolai órák keretein belül! Az iskolai tankönyvek, órák SOHA nem mutatnak be valódi üzleti tervet! Nincs honnan megtanulni.

Az az ember, aki képes felülemelkedni az iskolai tankönyvek elméleti anyagain, és hozzáteszi a saját komplex látásmódját, na, belőle lesz / lehet sikeres vállalkozó – feltaláló! Amihez NEM SZÜKSÉGES megfelelő iskolai végzettség! Lásd: Norbi Update (rendőri végzettség), Wright fivérek (repülőgép – nincs végzettség), Leona3do (magyar 3D találmány, nincs megfelelő végzettség)… és bőven lehetne sorolni…

A sikeres vállalkozókban közös pont: a logikus gondolkodás, jó helyzetfelismerő képesség, komplex látásmód (ki fogom fejteni), üzleti érzék – ráérzés, naprakész ágazatismeret, célirányos haladás!

StartUp vállalkozások

Mi jellemző a mai világra? A tőke kevés ember kezében összpontosul. A kreativitás, logikus gondolkodás, vállalkozási hajlam viszont nagyon sok emberben ott van! Ezt a kettőt össze kell ütköztetni!

Hogyan?

A startup vállalkozások gyorsan megtérülő, gyors növekedésű vállalkozások, melyek tulajdonosai nagy tudásbázissal, komplex látásmóddal, kiváló szervezőkészséggel rendelkeznek, ám híján vannak a saját tőkének. Alapos üzleti tervükkel ezért kockázati tőkebefektetőket nyernek meg. A kockázat nagy, de a várható nyereség is.

Üzleti terv – megvalósíthatóság

Mielőtt pénzt ölnél a vállalkozásba, illetve célod tőkebefektetők megnyerése, feltétlenül üzleti tervet KELL készítened! Nem minden vállalkozás StartUp vállalkozás, lehet a célod egy hosszútávú befektetés is, ez esetben még inkább szükséged van alapos üzleti tervre és megvalósíthatósági tanulmányra! (Uniós támogatásokhoz, állami pályázatokhoz is szükséges a megfelelően elkészített üzleti terv.)

Sokan itt buknak el! Félvállról veszik az egészet vagy el sem készítik!

Az üzleti tervet magadnak készíted! Ha nem vagy elég alapos, kizárólag magaddal szúrsz ki! És a pénzeddel, amit beleölsz, miközben sokszor már az elején látni lehet, hogy az ötleted életképtelen!

A kockázati tőkebefektetőket SOHA nem fogod tudni átverni azzal, ha alaptalan dolgokat írsz a tervedbe! Több száz, akár több ezer tervet olvastak már életükben, több tucat sikeres projekten vannak túl! A tervből azonnal látni lehet a pocsék helyzetfelismerést, aránytalanul nagyra tervezett nyereséget, alultervezett költséget stb…

Arra készülj fel, még a vállalkozásod sehol nem lesz – csupán a tervezőasztalon -, máris azt veszed majd észre, hogy 16 órákat ülsz felette! A kutatással sok időt elmegy majd, de inkább az időt menjen el, mint a pénzed! Ez legyen a mottód! Ne sajnáld az időd, hogy ne vesszen a pénzed!

A vállalkozásoknál az idő és a pénz általában fordítottan arányos egymással. Az elején rengeteg időt ölsz bele, és csak a pénzed fogy, ahogy sikeressé válsz, a pénz jön, időd pedig (alkalmazottak felvételével, munkafázisok kiosztásával, részmunkák kiszervezésével stb.) egyre több marad másra!

Kezdjünk hozzá! – Helyzetelemzés

Konkrét példa bemutatása

Az emberek fejében – ahogy én látom – 90%-ban megfordul: nyissunk egy éttermet, egy büfét, egy kocsmát, egy pizzázót… mert a nagymamámnak annyira finom receptje van, hogy mindenki hozzám fog majd járni! Azután természetesen rendre csődbe is jutnak! Mik ennek az okai? Miért nem elég ma már a nagymama kiváló receptje? Miért kell üzleti tervet, azon belül helyzetelemzést végezni? És hogyan? Ezt mutatom most be olyan részletességgel, amilyet interneten nem nagyon fogsz találni máshol, mert a hasonló tanácsokat már pénzért adják.

Adatok forrása

Helyzetelemzés

Választott ágazatod makrogazdasági mutatóiból állítod össze a makrokörnyezet vizsgálatának eredményét! Ne ijedj meg! Ezek csupán “hangzatos” szavak, valójában egyszerű megérteni őket. A makrokörnyezetre vállalkozásod nem tud hatással lenni, a nemzetgazdaság egésze befolyásolja, ezért is különösen fontos, hogy mindenre kiterjedő, alapos munkát végezz!

A makrokörnyezet vizsgálatánál értelemszerűen még sehol nincs a konkurencia! Most arra kell választ kapni, hogy maga az ágazat egyáltalán jövedelmező-e? Hányan vannak benne? Milyen eredményességgel? Stb. Azaz megtudod, anyagilag megéri-e ehhez az ágazathoz tartozni?

A legegyszerűbb módja a vizsgálatnak a szekunder információk felhasználása, azaz olyan adatsorok (trendek), melyeket mások már elkészítettek! Ez neked semmibe nem kerül, mások már időt és pénzt öltek bele. Az állami KSH erre a legalapvetőbb forrás – felmész, és megkeresed az ágazatodat.

Azután érdemes még körülnézned a vállalkozásoddal (példánkban a vendéglátással) összefüggő:

  • Minisztérium(ok)nál (Nemzetgazdasági Minisztérium, Gazdaságszabályozásért Felelős Államtitkárság – Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia)
  • Megyéknél (Balaton régió)
  • Önkormányzatnál (helyi, ahova vállalkozásodat tervezed)
  • Alapítványoknál (Életpálya Alapítvány, nem csupán vendéglátás)
  • Szakmai szervezeteknél (Magyar Turizmus Zrt., helyi TDM szervezetek)
  • Állami Számvevőszéknél (pl. ÁSZ Balaton tanulmány)
  • Országos bizottságoknál (OIB, Balatoni Fejlesztési Tanács stb.)
  • Szakkönyvtárban (ha nincs, akkor országos)
  • Akár még egyetemi, főiskolai adattárakban, könyvtárakban is (BGF, Corvinus, Edutus, SZIE stb.)

…és kikérni az adatokat, tanulmányokat, kiadványokat stb.

Fogalmak, melyekkel legyél tisztában:

  • Makromutatók: a nemzetgazdaság legfőbb mutatószámai, nem tudsz rájuk közvetlen hatással lenni.
  • Nominálérték: az az érték, ami rá van nyomtatva a pénzre. Névérték. Nem veszi figyelembe az inflációt! A folyó áron kifejezés ugyanez!
  • Reálérték: Inflációs rátával korrigált érték. Ez mutatja meg, hogy pl. 2001-ben a 100 Ft ma mennyit (nem) ér? Másként: mekkora névértékű pénz szükséges ma azon áruk megvásárlásához, melyeket 2001-ben a 100 Ft-ból meg tudtál vásárolni?

Ágazati bevétel

Meg kell vizsgálnod az egyik legfontosabb adatsort, mekkora bevételt ért el ágazatod visszamenőleg legalább tíz évben! Ebből tudsz következtetni, lecsúszó vagy felmenő ágazatról van-e szó?

A turizmus-vendéglátás a legveszélyeztetettebb ágazatok egyike! Miért? Minden válság ezt sújtja először és a legjobban, hiszen az emberek utazásra, étteremre stb. kizárólag megtakarításaikat használják fel!

Itt buknak el sokan! Ahogy mondtam korábban, jó vállalkozónak komplex látásmódra van szüksége! Annyit tesz, egy adat, nem adat! Az ábra alapján sokan azonnal azt hiszik – valamiért lelki szemeik előtt is a vendéglátásról -, hogy mekkora pénz van benne!

A probléma az alapoknál kezdődik, a fogalmaknál. Ezek az adatok mindig nominálértékek, az adott év árszínvonalához tartoznak! Nem veszik figyelembe az inflációt! Ezt neked kell kiszámolnod!

Ha beteszel a bankba 8%-os éves kamatra 1000 forintot, de az éves infláció 10%, akkor egyértelmű, hogy veszítettél évi 2%-ot! Minimum 10%-os betéti kamat kell ahhoz, hogy pénzedből minden évben megvehesd ugyanazokat a termékeket 10%-os inflációval, mint korábban! És ekkor még nem kerestél rajta semmit! Mert a következő évben 1000 x 1,1 = 1100 Ft-ba kerül mindaz, ami egy évvel korábban 1000 volt! Újabb egy év múlva már 1100 x 1,1 = 1210 Ft-ba kerül, ami 2 évvel korábban 1000-be, ha az infláció 10%.

Tudomásul kell venned mikor vállalkozásra adod a fejed, és majd nem akarsz abba a csoportba tartozni, melyik élből csődbe megy, akkor az alapvető gazdasági számításokat neked is el kell tudni végezni!

Megbízhatsz ugyan egy céget, amely folyamatos üzleti tanácsokkal lát el, ez azonban hosszútávon drága, értelmetlen, kockázatos, és extra költség. A vállalkozáson folyamatosan dolgozni kell, ha nem látod át, nem fogod tudni sikerre vinni!

Most újra felmész a KSH oldalára, és megnézed az árak drágulásának mértékét.

Infláció (Fogyasztóiár-index)

Végignézed az adatokat, azután neki kell állni átváltani az előző táblázat nominálértékeit reálértékre. Másként: most látod meg egyértelműen, hogy a 2012-ben elért 630 milliárdos ágazati bevételi oldal valóban ragyogónak mondható-e a 2001-es 370 milliárdhoz viszonyítva, ahogy valószínűleg első blikkre gondoltad?

Nagyon egyszerű dolgod van! Annak az évnek az inflációs értékét, melyhez viszonyítasz (2001), ezt nevezzük bázisnak, átírod 100-ra! (2001=100) Mert ő lesz a 100%, az alap, amihez viszonyítasz! Ezek százalékos értékek, azaz század részek, minden értéket elosztasz 100-al! 2001 = 1, 2002 = 1,053 és így tovább! Majd minden értéket összeszorzol: 1 x 1,053 x … a kapott eredmény mutatja meg, hogy a bázis időszakhoz képest milyen mértékben drágultak az árak a vizsgált időszakra? (Bázisviszonyszám.) Ha mindenki jól számolt, és én is, akkor ennyit kapsz: 1,743389757.

Kiderült az igazság: a kapott eredményből látod, hogy az árak 74,338 %-kal drágultak ezen időszak alatt. Ha volt korábban (2001-ben) 1000 forintod, akkor most (2012-ben) 1000 x 1,74338 = 1743,38 forintnak kell a zsebedben lenni, hogy ugyanazokat a termékeket és szolgáltatásokat megvehesd, mint 2001-ben! Ez a reálérték! Ha ennél kevesebb van a zsebedben, akkor veszteséges vagy! Hiszen nem tudod már ugyanazt megvenni a pénzedből, mint korábban.

Reálérték

2001-ben a kereskedelmi vendéglátóhelyek összesen 369 999 MFt bevételt értek el. 2012-ben 630 101 MFt-ot! A 2001-es bevételt most egyszerűen megszorzod – ha nagyon pontos akarsz lenni – 1,743389757-tel, egyszerűsítve 1,743-mal.

Az eredmény: 645 052 MFt! Vagyis ekkora bevételt kellene elérnie az ágazatnak ahhoz, hogy ne legyen veszteséges 2001-hez képest! Mivel a 2012-es eredmény 630 101 MFt, azaz 15 000 MFt (15 milliárd) a negatív különbözet, láthatóvá vált, hogy az ágazat leszálló ágban van! Egy étteremnél a berendezéseket folyamatosan cserélni kell! Minden romlik, avul! Az abroszokat leeszik a vendégek, a poharakat ellopják, a tányérokat eltörik a mosogatók, a hűtők idővel tönkre mennek stb. Ezeknek a fedezetét csak a profit emelkedéséből lehet kigazdálkodni!

Mivel az ágazat veszteséges, ezekre biztosan nem jut majd elkülöníthető forrás, vagy csak nagyon kevés! (Ami egyébként meg is látszik a magyar vendéglátáson, de ne szaladjunk ennyire előre…)

Ilyenkor jön az, amikor befektetőt akarsz találni a remek pizzázódhoz, de kb. semminek nem néztél utána! Nincs a világon egyetlen kockázati tőkebefektető, aki ne lenne tisztában az ágazatok pillanatnyi helyzetével!

Az ágazat többi résztvevője

Ne keverd össze a konkurenciával! Ez a számadat nem a konkurenciát mutatja, hanem a nemzetgazdaságban az összes résztvevőt! A te alacart éttermednek – valószínűleg – nem lesz konkurenciája a 200 km-re levő kis kocsma, pub.

A vizsgált időszak alatt (2001-2012) a kereskedelmi vendéglátóhelyek száma közel 3000-el nőtt, miközben az ágazati bevétel reálértéken csökkent. Az ok-okozati összefüggésben valószínűleg azt találjuk, amit korábban leírtam: mindenki azt gondolja – fogalmam sincs, milyen megfontolásból -, hogy a vendéglátás egy aranybánya! Amint látod, nem az! Arról nem is beszélve, mekkora munkával jár egy étterem!

Azaz több az egység, de reálértéken kevesebb az ágazati bevétel! Magyarul az egységek nettó eredménye az idő előrehaladtával halmozottan csökkent!

Lényeges, hogy ezeket a makrokörnyezeti vizsgálatokat saját ágazatodra végezd el komplex látásmóddal! Most láthattad, mennyi mindenre kell gondolni, mennyi mindent kell egyszerre látni! És még nem mutattam be mindent!

Meg kell még vizsgálni az akkori és mai átlagbért, illetve medián átlagbért, melyeket szintén át kell váltani reálértékre! Ebből láthatod majd, mennyi pénze volt és van az embereknek (kereslet) erre a veszélyeztetett ágazatra (kínálat), és egyáltalán! Összeveted a létminimummal, és megkapod, átlagosan mennyi pénzt képesek az emberek félretenni, egyéb luxuscikkekre stb. költeni! Ezek mind a makrokörnyezet alapvető jellemzői!

Hazánkban a politikai elit is próbálja folyamatosan hülyének nézni a külföldi és hazai befektetőket! Sajnos a magyar politikusnak annyi esze sincs, hogy tudják, a befektetőknek viszont van! Pontosan tisztában vannak ezekkel a módszerekkel, melyeket most leírtam! Őket nem lehet átbaszni hülye reklámpropagandával, hogy mekkora zseni Orbán király, mert adó forintokból milliárdokat költenek reklámra, minek köze nincsen a valósághoz!

Külföldi vendégek

Ha többségében vagy nagy számban a kereslet külföldi vevőkörből (is) áll, meg kell nézned a hazánkba látogató külföldiek számát és a fajlagos költést! Már nem készítettem erről táblázatot, de az adatok alapján azt fogod találni a KSH-n, hogy ugyan több a turista – ebből megint könnyű félrevezető következtetést levonni -, azonban fejenként már kevesebbet költenek, mint korábban!

Mit jelent mindez az éttermeddel összefüggésben? (Komplex látásmód.) Több lesz a vendéged, akik viszont kevesebb pénzt hagynak nálad, ugyanakkor, mivel számuk emelkedett, többet kell velük foglalkozni: többször kell az asztalokat letörölni, több asztalterítőt koszolnak össze, több poharat lopnak / törnek el, jobban kopik minden eszköz, a konyhai eszközök is, többször kell a gázt begyújtani – olcsóbb ételekhez -, az is előfordulhat, hogy több alkalmazottra lesz szükséged a vendégforgalom miatt! És sorolhatnánk… Magyarul a költségeid emelkedni fognak a korábbi ugyanakkora bevételedhez képest!

Ha úgy nézzük, jobban jártál régebben, mikor kevesebb volt a vendég, de többet költöttek! Több helyen ezért vezetik / vezették be pl. a kötelező fogyasztást, méghozzá egy minimum összegben, és/ vagy belépőt, amely egyúttal lefogyasztható, hogy a költségeket csökkentsék, akár a vendégek számának csökkentésével is! Tehát ez ismét egy komplexebb számítást kíván: mekkora kötelező fogyasztás érdemes előírni, amivel bevételeid nem csökkennek, viszont a költségeid igen!

Költségek

A költségeidre szintén hatással lesznek a makromutatók! A vállalkozásodnál a költségeidet, leendő költségeidet is mindig nagyon körültekintően kell meghatározni!

Egy étterem esetében a rezsi (főként gáz a főzéshez, villany a hűtéshez) lesz az egyik legnagyobb kiadásod, másik a személyi jellegű kiadások (munkabér és járulékai)! Ezért most meg kell nézned, hogy ezen időszak alatt a kereskedelmi vendéglátásban mennyivel emelkedtek az árak az átlagos inflációhoz képest.

A KSH az átlagos infláció mellett (amit egy előre meghatározott fogyasztó kosár alapján számolnak) méri az egyes területek, termékek, szolgáltatások egyedi áremelkedését is!

Mire jó ez? Ismét számtalan logikus következtetést tehetsz ennek alapján. Ha az ágazatodnak az inflációja sokkal nagyobb, mint az átlagos infláció, ugyanakkor reálértéken is nyereséges, akkor biztosra mehetsz, hogy egy nagyon jövedelmező befektetésről lesz szó!

A táblából jól látható, hogy a vendéglátó üzletek áraikat nagyjából az országos inflációval megegyező mértékben emelték! Reálértéken – ügye – a bevétel csökkent, az egységek azonban nem emeltek infláció feletti mértékben! Miért? A válasz egyszerű: nem tehették meg, hiszen nincsen rá fizetőképes kereslet! Ha lenne megfelelő vásárlóerő, infláció felett emeltek volna árakat, hogy reálértéken ne veszítsenek!

Ha az ágazati bevétel reálrétéken csökken, az egységek száma nő, ugyanakkor az egységek “csupán” inflációval megegyező mértékben képesek árat emelni, akkor ismét egyértelmű a következmény: a nettó eredmény iszonyatosan visszaesik!

Az egységeknek folyamatosan csalni kell (feketézés stb.), nem tudnak fejleszteni, de még a szükséges felújításokat sem fogják elvégezni, csak húzzák, halasztják! A műszaki berendezések eközben lényegesen amortizálódnak, az épület szintúgy!

De még most sincsen vége a feladatoknak! Mire kell még gondolni? Mi jelenti a fő költséget?

Egy konyhán szinte álló nap megy a tűzhely, nem zárják el félpercenként, mint otthon – erre sokszor nem is lenne idő. Otthon is hatalmas kiadás a fűtésszámla, főként télen, hát egy étteremben? Az étterem vendégterét szintén fel kell fűteni! Emellett a konyhán már 8-kor elindul az élet: odateszik pl. a 100 liter húslevest rotyogni órákra. A húslé egy alaplé, amit számtalan ételhez felhasználnak. A barnamártás főzési ideje is 3-4 óra!

Ezért most meg kell nézned, hogy pl. a gáz ára, amely az egyik legnagyobb költségteher lesz, hogyan emelkedett az inflációhoz képest! Ügye emlékszel, hogy az egységek inflációval megegyezően emelték áraikat! (Nem képesek jobban, különben a kereslet csökken.)

Talán ez az adat is ismert, de így látva kicsit megdöbbentőbb! Bizony, a gáz árának emelkedése jócskán meghaladta az inflációt!

És igen! A fidesz szintén infláció felett emelte a gáz árát! (Most nem megyek bele a rezsicsökkentés mikéntjébe, vajon miből is csökkentett a fidesz? Amit előzőleg 3 évig emelt a picsába? És miért nem csökkentett hamarabb?)

A vállalkozásod szempontjából teljesen mindegy, melyik balfék kormány van hatalmon, te egyet fogsz látni: az eddig bemutatott okok miatt csökkenő nettó eredményed még jobban csökken! Hiszen a gáz ára iszonyatosan emelkedett! Te viszont ezt az emelkedést nem tudtad áthárítani a fogyasztóidra!

Mi következik? Vegetálás! Örülsz, ha az újonnan nyitott éttermed nem azonnal, csupán 0,5-1 év múlva megy csődbe!

Összegzés

Az ágazat jelenleg befektetésre nem ajánlott!

Megjegyzés

A megállapított tényekre szükséged van a legtöbb vállalkozás alapításakor, működtetésekor! A most bemutatott minta a helyzetelemzésed alapja!

Természetesen egy recesszióval sújtott ágazatban is létre lehet hozni nyereséges vállalkozásokat! Ha az étteremnél maradunk, lehet olyan kapcsolati tőkéd, mely révén ismerőseid és ismerőseid ismerősei folyamatosan látogatják éttermedet, ezáltal nyereséges tudsz maradni!

Mint láthattad, egy vállalkozás indítása előtt részletes tervet / elemzést kell készítened! Ha nem teszed, millióid bánhatják! Az üzleti tervednek a most bemutatott makrokörnyezeti vizsgálódás csupán minimális része! Még semmit nem beszéltünk az ötletről, mikrokörnyezetről, részletes (pénzügyi, marketing, idő, jogi) tervezésről, megtérülési időről stb.

A vállalkozásba az elején rengeteg időt kell beleölni! De a beleölt időre sosem szabad veszteségként tekinteni! Minden egyes vizsgálódás előrébb visz a logikus gondolkodásban, és számtalan aktuális(!) információval gazdagít!

A cikksorozat folytatódik ebben a rovatban.

VanHolnap.hu
A weboldal nem csupán problémákat vet fel, illetve szembe megy a sztereotípiákkal, de egyedülállóan megoldási javaslatokat is kínál programok formájában, melyekhez bárki hozzászólhat, javasolhat. (Programok menüpont) A cikkek egyetlen párt véleményét sem tükrözik. Ha hozzászólnál, ne tartsd magadban!

20 Hozzászólás

  1. Balazss

    2015-06-03 at 14:07

    Nagyon jó írások vannak ezen az oldalon. Teljesen egyetértek rengeteg mindennel. Én 3éve vagyok vállalkozó és már külföldre is értékesítek. A segédmunkából szerzett pénzt okosan megforgattam aztán befektettem másba éy ugy tovabb és mára már ott jarok, hogy embereket kell lassan felvennem mert annyi a munka és vele aranyosan több pénz is rendelkezésre áll ilyen jellegű fejleaztésekre. Nagyon jó az oldal! BigLike!!!!

  2. Balazs

    2015-06-03 at 14:05

    Nagyon jó írások vannak ezen az oldalon. Teljesen egyetértek rengeteg mindennel. Én 3éve vagyok vállalkozó és már külföldre is értékesítek. A segédmunkából szerzett pénzt okosan megforgattam aztán befektettem másba éy ugy tovabb és mára már ott jarok, hogy embereket kell lassan felvennem mert annyi a munka és vele aranyosan több pénz is rendelkezésre áll ilyen jellegű fejleaztésekre. Nagyon jó az oldal! BigLike!!

  3. Boby Marilow

    2015-04-04 at 09:08

    Sziasztok.

    Érdekes, tanulságos és jó kis cikk.

    Elgondolkodtató, hogy ha azt veszem alapul, minden olvasó egyszer szólt hozzá a cikkhez.Miért van az hogy ahhoz a cikkhez amiben le van írva mekkora birkák vagyunk 334hsz érkezett eddig. Ehhez a cikkhez csak 14, pedig a link ott van. Aki szeretne tanulni kicsit belelátni hogy, is mennek ezek csak egy kattintás és én lassan olvasok (mielőtt arra gondolnátok nincs semmilyen orvosi problémám :D ) de viszonylag rövid idő alatt végig lehet futni rajta és értelmezni az egészet.

    Akinek az említett kis számítás nehezére esik és a szájába kell rágni, hogy mi micsoda és mit mivel, akkor kérem az illető jelentkezzen a 4.-es unokahúgomnál és majd Ő elmagyarázza.

    Az iskolai oktatásról. Tanára válogatja hogy, ki megy bele az életszagú realista elemezgetésekbe. Gimiben is volt aki csak letolta az anyagot viszont az RL-be (RealLife) lévő dolgokról nem mondott semmi. Volt aki hozzátette hogy, ez az RL-ben nem így van hanem így és ehhez hasonló módon megy.Utána logisztikát végeztem és ott volt egy nagyon jó tanárom aki mindig elmondta hogy, ez nem így van hanem… és elmagyarázta.Tett bele időt és energiát.

    Várom a folytatást :D

    • Victor Hugo

      2015-04-04 at 23:36

      Elolvastam már régen, de mit szóljak hozzá? Tele van a net ilyen és még ennél is jobb leírásokkal. Csak pénzt nem ad hozzá senki.

      • rugoláb

        2015-06-14 at 10:12

        victor
        na pont te vagy az a típus, akinek ez az oldal szólna, ha értenéd, azt ami itt le van írva !
        Mert ha van egy jó ötleted, és tudsz csinálni egy jó üzleti tervet, akkor lehet lenne aki adna rá pénzt, lásd startupok többségét.

  4. BonFire

    2015-02-09 at 03:47

    „Nagyon egyszerű dolgod van! Annak az évnek az inflációs értékét, melyhez viszonyítasz (2001), ezt nevezzük bázisnak, átírod 100-ra! (2001=100) Mert ő lesz a 100%, az alap, amihez viszonyítasz! Ezek százalékos értékek, azaz század részek, minden értéket elosztasz 100-al! 2001 = 1, 2002 = 1,053 és így tovább! Majd minden értéket összeszorzol: 1 x 1,053 x … a kapott eredmény mutatja meg, hogy a bázis időszakhoz képest milyen mértékben drágultak az árak a vizsgált időszakra? (Bázisviszonyszám.) Ha mindenki jól számolt, és én is, akkor ennyit kapsz: 1,743389757.”

    Hát, kurvára nem egyszerű. Ezt a bekezdést nem ártana újraírni, mert nem érthető. Mit osztunk el mivel, és miért, és mit szorzunk össze mivel, és mi az a hárompont, és hogy a fenébe jön ki a végén az a szám? Bármilyen fenti számmal próbáltam kiszámolni, sehogy sem jöttem rá az egyenletre.

    Na, ezért van bukásra ítélve az egész. Mert amikor egy cikk úgy fog hozzá, hogy „Na, most elmagyarázom”, aztán összevissza írogat érthetetlenül mindent, akkor nem lehet elvárni, hogy bárki is ki tudja számítani.

    • tom

      2015-02-10 at 01:44

      Nem tudom, mit balfaszoskodsz, de nekem is kijött a szám. Csak előtte nézd meg a grafikont, mert az alapján volt kiszámolva. És, hogy ilyen grafikont honnan tudsz szerezni? Na, ehhez kell az az infó, ami itt van az oldalon! KSH, meg ilyenek…

    • Steve

      2015-04-04 at 05:44

      Kedves BonFire!

      Előre leszögezem, hogy nem útálkozok meg semmi, de te akkora géniusz vagy, hogy még most is sírok a kommenteden (a röhögéstől persze) Ha tudnád, hogyan működik az az izé a fejedben, akkor valószínűleg nem lenne kínai ez az egyszerű matek számítás. Nyilván hiányoztál matekról, na de 8-10 teljes évig? Én nem vagyok géniusz, sőt így éjszakázás után még úgysem peregnek a gondolatok, mégis rájöttem, hogy az a három pont nem egy számomra eddig ismeretlen matematikai művelet, hanem egy “satöbbi” utalás. Tehát most szeretnék segíteni:
      “Nagyon egyszerű dolgod van! Annak az évnek az inflációs értékét, melyhez viszonyítasz (2001), ezt nevezzük bázisnak, átírod 100-ra! (2001=100) Mert ő lesz a 100%, az alap, amihez viszonyítasz! Ezek százalékos értékek, azaz század részek, minden értéket elosztasz 100-al! 2001 = 1, 2002 = 1,053 és így tovább! Majd MINDEN ÉRTÉKET összeszorzol: 1 x 1,053 x 1,047 x 1,068 x 1,036 x 1,039 x 1,080 x 1061 x 1,042 x 1,049 x 1,039 x 1,057 A kapott eredmény mutatja meg, hogy a bázis időszakhoz képest milyen mértékben drágultak az árak a vizsgált időszakra? (Bázisviszonyszám.) Ha mindenki jól számolt, és én is, akkor ennyit kapsz: 1,743389757. ”

      Gratulálok ha van iskolai végzettséged, emberfeletti tett!!

  5. Hotham United

    2014-06-12 at 19:16

    Jó ötlet, jó cikk. A vállalkozástant középiskolában kéne tanítani, mert az egész élet egy vállakozás, még akkor is ha nem lesz kifejezetten vállalkozó az ember.

  6. janzol

    2014-02-25 at 18:33

    Először is gratulálok a cikkhez, nagyon hasznos és érdekes.  Másrészt pedig lenne egy kérdésem, ami a témához kapcsolódik. Van egy ötletem,  amihez üzleti tervet szeretnék készíteni. Egy internetes cégről lenne szó, ami egy honlapból és telefonos alkalmazásból állna. 1-2 hasonló cég létezik, akiknek a szolgáltatása részben megegyezik, viszont nem férek hozzá semmiféle adathoz, hogy milyen gyorsan fejlődtek, vagy hogy mekkora bevételt termelnek. Az érdekelne, hogy ilyen kezdetleges stádiumban egy ilyen jellegű vállalkozáshoz létezik e megoldás az üzleti terv elkészítéséhez(meg lehet e becsülni a bevételt és a fejlődést)?

    • (x)LFS

      (x)LFS

      2014-02-26 at 19:33

      Hát nem tudom, mennyire vagy járatos a témában, de úgy érzem, semennyire :)

      Azokat az adatokat, amiket kérdeztél pl. bevétel, eredmény, foglalkoztatottak száma stb. nem kell megbecsülni, ugyanis nyilvános adatok. Többféleképpen is hozzá tudsz jutni a “konkurencia” adataihoz.

      1) Cégbíróság: lassú, időigényes, drága (az idő pénz)
      2) http://hbi.hu/

      Ez egy fizetős szolgáltatás, de ha minden igaz ki lehet próbálni ingyen is, keress rá az oldalon. Ott van, hogy tesztjelszó igénylése.

      Ez egy online cégadatbázis, amely a nem olyan régi egyesülés (az oldalon leríják) után már sokkal több adatot szolgáltat egy-egy cégről, mint korábban: nem csupán az általad említett adatokat adja meg, hanem marketing és egyéb információkat is nyújt.

      Több mint 500 000 cég adatait tartalmazza, lehet keresni tulajdonos, cégnév és sok egyéb más alapján is. Fontos, hogy ezek hivatalos adatok.

      Hogy ezeket az adatokat hogyan használod fel, ez már rajtad múlik. Ez különbözteti meg a jó vállalkozót a rossztól. Nem veheted alapul például csak a cég eredményét:

      1) Az elején szinte minden cég veszteséges(!)
      2) a negatív eredményt okozhatja céltartalék képzés is, vagy terjeszkedés (minél több pénzt tesznek a vállalkozásba, értelemszerűen az eredmény annál jobban csökken, amíg meg nem térül)
      3) a bevételt mindenképpen össze kell vetni az eredménnyel, sok netes cégnek például a legnagyobb költséget a marketing okozza! Emiatt lehet például negatív is az eredmény hosszú évekig, de ez fog a későbbi növekedéshez hozzájárulni
      4) az alkalmazottak száma is döntő, egy alkalmazott mekkora hasznot termel a cégnek, mekkora bérköltségen
      5) mekkora a saját tőke arányos eredmény? (ROE) ez egy rendkívül fontos mutató, az adatok alapján ki tudod számolni
      6) és nagyon sok más tényező egymásra hatása

      Vállalkozást indítani pénz nélkül (főleg netest) már nem igazán lehet. Az ilyen adatokért is fizetni kell…

      Ha csalsz a saját üzleti tervedben, vagy nem vagy elég alapos, akkor pedig csak magaddal tolsz ki…

  7. Feri

    2013-11-21 at 09:55

    Helló! Köszi a cikkért! Igen hasznos. Lesz folytatás?

    • (x)LFS

      (x)LFS

      2014-02-26 at 19:16

      Szia!

      Tervben a folytatás, de egyelőre sok más cikk előnyt élvez, ami az ország jelenlegi katasztrofális állapotát mutatja be. De tervben van :)

  8. Eppen

    2013-10-07 at 12:07

    +1 az érdeklődésnek. Valamint gratula a cikkhez.

  9. SevenHorse

    2013-09-02 at 22:06

    Sziasztok
    Már a harmadik cikket olvasom és borzasztóan jó,és érdekes,realista.Hogy lehet ide regezni hogy napi szinten lássam a frissitéseket.Vagy meg jelenjen az oldalamon??
    További sok sikert. Giga like :D

    • (x)LFS

      (x)LFS

      2013-09-03 at 13:19

      Köszi! Ha használsz RSS-t, arra a jobb felső sarokban tudsz feliratkozni. A Youtube melletti ikon jobbra. RSS használatával a gépeden automatikusan meg fognak jelenni az új cikkek értesítésben.

      Ha lájkolod az oldalt, oda mindig felkerül a friss cikk értesítője. (Bár a facebook újabban nagyon erősen korlátozza a megjelenéseket, hogy az oldalak tulajdonosai fizessenek a megjelenésért, ennek ellenére használható.)

      • Kirion

        2015-04-14 at 08:52

        Írd meg a rajongóidnak, hogy állítsák be az “Értesítés kérése” funkciót az fb-oldaladon (“Tetszik” gomb legördülő menüjében tudják pipálni) és akkor minden posztodról fognak kapni értesítést.

  10. Krisz

    2013-08-06 at 09:05

    Nagyszerű kezdeményezés… még főiskolára járok (külker) és sokszor gondolkoztam el, hogy tényleg életszagú dolgokat nem tanulunk, hogy amik igazán fontosak lehetnének egy gazdasági vállalkozás beindításakor mit is kellene tenni, hogyan is kéne neki állni. Kicsit paradox dolog, hogy én nap mint nap amint kiutaztam a Gazdasági Fősulira az oda vezető úton a 16. kerben folyamatosan látok megnyílni újabb és újabb (boltok/éttermek stb) és mindegyik egy fél év alatt lehúzza a rólót és eltűnnek és jön a következő próbálkozás…

    Üdvözítőnek tartom ezt a cikksorozatot! és úgy érzem, hogy ma is okosabb lettem, pedig még is csak ezt tanultam! Kíváncsian várom a továbbiakat!

    • (x)LFS

      (x)LFS

      2013-08-14 at 08:40

      Igen, sajnos nagy probléma, hogy a főiskolákon, ahogy középiskolákban is a tömény elméleti anyagot erőltetik, melyeknek az ég adta világon semmi köze a valós élethez. Csak egy példa: mi még a gazdasági főiskolán tanultunk számvitelt, az utánunk következő évfolyam már nem, mert megszüntették: tanárunk megnyilvánulása: “Kiket fog képezni a gazdasági főiskola, titkárnőket?”

      Ebbe a rovatba ritkábban kerülnek be a cikkek, mert kisebb az érdeklődés, de folytatódni fog!

      • Sparhelt

        2015-04-02 at 14:37

        Ez azért lehet, mert a tanároknak már nincs sok közük a gyakorlathoz (Tisztelet a kivételnek!). Ugyanis, ha a diák végez az egyetemen és annyira jó lesz, akkor ott tartják tanársegédnek, majd később tanárnak is, miközben elméleti munkát, kutatást végez, nem gyakorlatit. Aztán amikor ő lesz tanár, azt az elméletet, amit ő tanult (kiegészítve a saját elméleti kutatásával) fogja tudni továbbadni a diákoknak, akik közül páran majd szintén tanársegédek majd tanárok lesznek. Nem úgy mint máshol, ahol a szakma nagy öregjei, ha már megunták a szakmát, akkor elmennek egyetemre tanítani..

Hozzászólnál?

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


+ 8 = 14

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

VanHolnap